"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Monday, August 3, 2009

Kelantan Part 2

alhamdulillah, kesihtan aku smkin pulih...trima kasih kpd anda yg mendoakan aku...smoga ALLAH yg membls doa kalian...
ok, agak lama aku nk post KELANTAN PART 2 ni...sowi ye bg yg menunggu cite ni sngt2...

Hari Kedua (18 Julai 2009)
kami berkumpul dikantin tepat jam 8pgi...aku n kakak aku seawalnye dh menunggu disana...bgitu jua kaum2 hawa...cuma kaum adam je yg lmbt...besa laa kaum adam, mereka ni cpt siap...bg dorg biar org permpuan menunggu dorg...aku plak xkesah...
pgi tu kami sarapan mee gorng yg tlh disediakan oleh pihak kantin...rsa mee agak biasa je...mcm mee kt kantin sek aku...xde bahan yg menarik dlm mee, skdar fishcat je...jdinya ktorg belasah laa jugak asalkan perut kami xlapar...smentara tu aku smpt mngecharge hp n camera aku dlm kantin tuh... (dlm hostel hnya ade 1 plak je yg leh guna, yg lain sume hampeh je...)
tpat jam 9pgi kami bertolak menuju ke Madrasah Diniah Bakriah, Pondok Pasir Tumbuh di Kota Baharu, Kelantan. perjalanan memakan masa lbih kurang 1/2 jam sja...

~suasana dihadapan pintu masuk ke sekolah pondok~

suasana di Pondok Pasit Tumbuh ni amat2 mnyenangkan aku...xtau laa pulak yg lain mcmana...aku sndiri melihat kedhaifan rumah2 yg disediakn tuk pelajar2 yg hendak blaja disni...bahkan sekolah pondok ni terbuka tuk sesiapa diantara berumur 13 thn ke atas...malah ramai org2 tua yg dtg kesini tuk mendalami ilmu2 agama...
terharunya kami bila pihak pentdbir sekolah pondok ni memberikan sedikit penerangan tntg perjalanan sekolah pondok ni...mreka hnya bergntung dgn sumbangan derma/ zakat org ramai serta yuran yg hnya dikenakan RM5 sbln shaja...sdgkan tmpt tido, air & makanan mereka sediakan...

~pihak pentdbir memberi sedikit penerangan~

bygkan bgaimana mereka bole kukuh shingga kini hnya dgn bantuan org ramai...ada jugak bgunan yg sdg dibina...malah yg membinanya pula adalah penduduk kmpg disini yg melakukan secara sukarela je...terharu aku bile mendgr kepayahan & kegigihan mereka tuk trus memberikan ilmu kpd sesiapa yg dtg...

~suasana laluan rumah2 pelajar~

~rumah pnjg & bertingkat ini juga tmpt pelajar berteduh~

lgi 1, adakah kta mampu membuat keje tnpa sbrg gaji???tnpa sbrg elaun???...tntu kta xmampu bkn???aku pun xmmpu...tpi tenaga pengajar disini MAMPU...malah sggup berhabis nyawa tuk memperjuangkan sekolah pondok ni...

ALLAH MAHA BERKUASA...atas keikhlasan, kesungguhan, kejujuran mereka, ALLAH permudahkan sgala2nya...baik dr segi makanan, pakaian & tmpt tggal...
aku ada menanam niat tuk blaja di sekolah pondok xkira dimana sje...insya'ALLAH mudah2an ALLAH pnjgkan usiaku tuk menunaikan niatku ini...

slps aku & yg lain2 melihat kwsn di sekolah pondok ini, pihak pentdbir mengesyorkan tuk berjumpa dgn penguasa 1 (pengetua) TN. GURU HJ. HASYIM BIN HJ. ABU BAKAR...

~TN. GURU bersma ustaz2 yg hadir menemuramah beliau~

korg nk tau umo dia brapa???

95thn...pd mulanya kami agak terkejut bile sifat TN. GURU yg sdh tua...sdgkan beliau masih bole mendgr & bertutur dgn baik...bahkan nampak siapa yg berckp dgn dia...

pesan TN. GURU, bgaimana nk jga diri mcm ni, dia suh mkn bunga cengkih yg sdh dibaca surah2 AL-QURAN 10 biji sehari...msa kami dtg melawat TN. GURU, dia siap suh kami mkn sebjik sorg...aku pun makan lee...mula2 mmg eeuuuiiii....tpi lama2 rasa manis plak...

sblm kami meninggalkan tmpt ni, kami smpt meminta air penawar dr TN. GURU termasuklaaa aku ni...tpi aku xmintak air penawar...aku minta air lain... ~hahaha...so, ni rahsia antara ALLAH, aku n TN GURU... ~jeng...jeng...jeng...

insya'ALLAH, mudah2an berkat air penawar dr TN. GURU sgala2nya dipermudahkan ALLAH...

kami sempt singgah ke kilang batik tuk menempah batik GURU2 PEND.ISLAM DAERAH PERAK TGH...so, yg aku ni duk snap org ngah mewarna batik...cantek2 beb...

~akak ni tgh mewrna batik~

destinasi kami setrusnya ialah...PASAR SITI KHADIJAH...
~hahaha... tmpt bersoping habis daaa...besa laaa owg permpuan...aku ngn akak aku serta sorg ustzah ni...sblm tuh kami solat n mkn2 dlu...brulah kami berhoye- hoye... (kak tedi, pinjam word ni)...tmpt ni agak sesak krana PSK sdg dinaik tarafkan...so, kami terpaksa pusing jauh tuk menaiki PSK ni...


sdg asyik menunggu yg lain2, aku pun trun bas bersnap2 dihdpn bas yg membawa kami ke sini... ~hahaha...aku ingt aku je kaki snap, rupe2nye punya laa ramey ustzah2 yg mnyimpan hasrat tuk snap sana- sini...so, aku pun layan je laaa...

~ni laaa bas ktorg~

tetiba je lalu laaa 1 kete peronda polis ni...
~dik, amik gamba kami plak... ~abg polis

~kami pun jdi JUTAWAN jugok...~ (iklan powerRoot)

~hahaha... rupe2nye gelagat ktorg ni dorg duk perhatikan dr jauh...aku pe lgi, xnk mgecewakan dorg, aku pun amik laaa jugak...
kalo ikutkan aku nk g bnyk tmpt lain...tpi besa laaa...rombongan mcmni mane leh sorg je bersuara...nk plak xde sape nk skong aku... ~huuuwwaaaaaa...xpela, len kali laaa aku berhoye- hoye...
aku just beli serunding dging n kpok2 je...wei, korg...serunding dgingnye amat2 sdp...leh simpan lama tau...kalo korg g PASAR SITI KHADIJAH, beli kt gerai MAKSU...dianye serunding mublesss...cayalah MAKSU...
stelah kepenatan, kami pun trus pulang ke hostel...stibanye kami trus mkn...wah, inilah impian aku nk dtg cni...yakni make NASI KERABU...bgus btul POKCIK kantin ni...dia tau makanan kegemaran aku wei...

~korg jumpe x nasinye???~

ape lgi, aku pun menjdi TARZAN yg kelaparan...actually aku xamik pun nci...just syur2an, telur masin n ayam goreng...well...mlm2 i xmkn nsi ek...bkn diet, tpi mmg dh rutin...
so, slps kekenyangn aku smpt ckp kt POKCIK tuh spuya wat NASI DAGANG pulak tuk pgi soknye...POKCIK yg hapi go lucky tuh pun stuju...wah, mmg pekena sungguh pgi sok...

mlm tu kul 9 kami kluar lgi ke PCY...aku dh xlarat mgikut kakak aku berjln...xtau pe yg dia nk crik...hbis 1 PCY dia redah sbnyk 3kali...yg aku ni dh berpeluh2 n xlarat nk jalan daaaa...tpi kakak aku maintain berjln mcm xdepe yg berlaku... ~hampeh ko kakna...
pastu kami pun blik ke hostel...jam 1pgi sunyi sepi bilik kami...sume dh keletihan teramat2nye... ha, yg aku pelik ni cane laaa deme ni leh smbung mkn nsi kerabu sblm tido???....uiissshh.....xsggup aku...baik aku tido...
ok, kta continue Part 3...taaddaaaaaa....

kalo ade sape2 nk hulurkan sumbgan ikhlas bole laaa mghntar ke alamat berikut :-

Kepada,
PENGETUA/ MUDIR,
MADRASAH DINIAH BAKRIAH,
PONDOK PASIR TUMBUH,
16150 KOTA BAHARU, KELANTAN.

6 comments:

<< s| tED| >> said...

aku x ernah lagi tgk sekolah pondok. macam tu ke rupa dia? kukuhka bangunan papan tu? sekolah pondok ni mmg x dapat bantuan kerajaan ke?

ustazah dyLLa said...

yup...yg tau kukuhnye bile dh tggal kt situ...kami yg tgk pun gerun je tau...ade jugak bantuan...tpi xlaa sepenuhnye...cuma tang bgunan je...kecian kan.

syahbandar87 said...

salam..hai..leh join??:)
eh cam tmpt sy jerk tu..hehe..sbnrnye skolah pondok still lg mengamalkan sistem pembelajaran tradisional..and sistem ni klu bleh mahu dikekalkan bermula dr cara belajar sehinggalah kpd sistem pembelajarannya..hmm..skolah pondok mmg x dpt bantuan kerajaan pusat..klu nk dpt bantuan kerajaan kne berdaftar dlu klu x slp..and bile berdaftar setiap silibus pembelajaran student dan pengambilan tenaga pengajar diambil oleh pihak kerajaan la..mcm guru2 kne yg diiktiraf dan sebagainya..jd diorng x nk la.mmg bantuan akan dpt tp semua sistem pembelajaran akan diuruskan oleh pihak kerajaan macam kt skolah harian biasa.sdngkn skolah pondok de silibus pengajian dan juga tenaga pengajar sendiri serta masih ingin mengekalkan pembelajaran secara tradisional..tu yg saya dengar2 la..x tau la betul ke x.mungkin sy silap..klu nk tau kebenarannye kne jmpe pihak2 tertentu..wassalam

ustazah dyLLa said...

syahbandar87~
salam kembali...trima kasih krana memberi penerangan...leh je join kt sni...bnyk ilmu n pendpt2 yg leh dikongsikan...insya'ALLAH...

eyena said...

huhu tak tau plak keadaan kat sana mcm tu..

leh ambik pengalaman kak dyla ni.. nanti cek nak jadi mcm kak dylla gak. ahaii

ustazah dyLLa said...

eyana~
insya'ALLAH...mudah2an...jom kta g sama2...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors