"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Thursday, September 17, 2009

apa sudah jadi???

salam buat semua yg ustzah kasihi & rindui... ~baek ni...ngee


xtau laaa ape yg tlh terjdi dgn blog ni...aku dh bca n3 kamo sume yg dh tertinggal itu...bile aku mahu mengkomennya, tiada paparan komen aku diblog kamo...sdh bnyk kali aku coba, tp cenggitu jugak...malah aku g blog yg lain, masalah ttp sama...adakah kamo jua bgitu???... ~maafkan aku krana tdk mampu menangani masalah ini...


alahai...arini adalah hari kelahiran aku kali ke- 25...sdh suku abad usia aku...masih bnyk lgi kelemahan yg perlu aku perbaiki di alam 25 ni...


pg td aku ke sek mcm biasa...aku lbih mghabiskan masa bersama2 murid di sek aku...tetiba adik aku col, ajak temankan dia amik wifenya yg dh boleh keluar hospital...11.30 pg aku blik ke umah...


sesampai je aku dirumah, tetiba aku rasa sesak dada...aku trus baring sekejap...tanpa aku sedari, rupa2 sakit gastrik aku yg pling truk melanda aku disaat situasi begini...


jika kamo penah merasai sakit "GASTRIK" , kamo tau mcmana aku alaminya...gastrik aku bila melanda mmg bole kena tahan di hospital...masa aku drjah 4, aku sakit gastrik ni...abah hntr ke klinik...tp doc n misi xleh nk selesaikan sakit aku ni...permintaan mereka hndak membawa aku ke hospital...aku xmahu...aku trus lari ke luar klinik...abah pujuk, tpi masih xberjaya membawa aku ke hospital...akhirnya abh bwk aku blik ke umah...sesampai di rumah, mak menyediakan air suam tuk aku minum...lega sedikit, tp sakit gastrik ni berterusan hinggakan aku menangis sekuat hati...kakak aku urut2 kan "ulu hati" aku... ~kamo tau kan dimana letaknya "ulu hati" ni???


kakak aku suh aku meniarap & meletakkan kain batik yg digulung2 kan menjdi bulat...kakak meletakkan di "ulu hati" aku...bila aku melakukan sebgitu, aku terlena...mmg selesa bila buat bgitu...tpi bila aku terjaga, sakitnya ttp terasa lagi...bgitulah stiap kali bila aku mengalami gastrik ini...


bila aku ke klinik kerajaan, doc bgtau sakit aku ni payah nk berpuasa...terutama dibln ramadhan...mmg betul ckp doc...stiap bln ramadhan aku akan sakit tepat jam 4ptg...kerana itu jugak, aku slalu tdk puasa masa aku drjah 4 & 5...


abh bwk aku ke klinik swasta...doc Asri...dia mmg baik...dia menasihati aku supaya belajar berpuasa...jgn jdi seperti pesakit2 gastrik yg mana bila tiba bln puasa, mereka langsung xleh berpuasa...doc Asri memberitahu minum susu kambing stiap stiap...kerana susu ni leh mgurangkan potensi gastrik yg teruk...mula2 minum, mmg payah gak nk telan...akhirnya abh membelikan tablet berasaskan susu kambing...bru aku leh makan...


dgn bantuan mak, dia mngajar aku berpuasa penuh...mak sdh tahu bila aku akan mula sakit gastrik...pada saat itu, mak akan suruh aku tido shingga laa 10minit sblm berbuka...stiap hari dlm bln puasa, aku akan tido slps aku solat asar...hari biasa aku tak amalkan...xelok tido slps asar ni...tp setelah usia dewasa ni, 1jam sblm berbuka aku dh bangun...


gastrik ni masih xpernah berhenti hinggalah pada hari ini...masa aku tggu adik ipar aku bersiap2 tuk keluar, aku dh xthn...aku dh mula menundukkan bdn... "ulu hati" aku semakin kencang berdenyut shinggakan aku xmampu berdiri...tp kerana anakbuah aku, aku gagahkan jua...sesampainya aku dirumah, aku dh terbaring diruang tamu dgn bju kurung serta tudung masih dikepala...abh suh aku berbuka sblm memudaratkan lgi gastrik aku ni...


masa 2, Allah saja yg tahu bgaimana aku menahan sakit ni...dlm hati, aku mahu berpuasa jugak...kerana sygnya puasa aku, dh jam 4ptg masa 2...aku solat zohor, asar & maghrib pun terpaksa duduk kerana aku xmampu berdiri tegak dh...lps je solat aku trus tido sepertimana kakak aku ajarkan...tpi kali ni dgn bantal baby yg mak sedara aku bg dlu2... ~dh jdi bantal buchuk aku ni


sakitnya gastrik ni masih terasa hingga sekarang...cuma sedikit2 je...hari ni saja sdh 20x aku mengulangi tandas kerana cirit- birit...


2la dugaan aku tuk mencapai usia 25thn ni...


org pertama yg mngucapkan besday ialah kak ifa...kedua kak ili...ketiga ialah kak tedi...thanks sume...


thn kedua jugak aku dpt panggilan free dr maxis, n thn pertama dr celcom...oh, aku memakai kedua2 no...org pertama yg aku col ialah kak ili...sbb aku tahu dia xtido lgik...dia masih dimaktab...


ada sesiapa nk trima panggilan free dr aku??? sila antar no tel maxis kamo di email aku... (nufaa84@yahoo.com.my)... maaf no celcom hnya yg aku aktif 8pax sahaja...celcom aku dpt panggilan free & sms slama seminggu... ~thanks kpd syarikat telekomunikasi ni...


oh...sblm terlupa...ni laah pic anakbuah aku yg baru...adik aku blm lg nk bg nama...tp aku dh cdgkan 1 nama ni...NAJLA HANIM... ~kalo dia xnk, aku nk letak kt anak aku nti...~ehek...



bsok, Insya'Allah aku siapkan pic raya tuk dibagikan kpd kamo semua...TQ menjdi follower & pengkomen aku yg "brutal"... ~ahahaha...



SELAMAT MENYAMBUT AIDILFITRI...MAAF ZAHIR & BATIN...



p/s: yippi...jumaat dh cuti... ~khas tuk kakitng kerajaan je...



10 comments:

minhamid said...

salam. saya follower baru. saya dapat tau ttg blog ustazah dari blog alfa juliet. tabahkan hati dalam menghadapi ujian Allah. Pasti ada ganjarannya. Happy Birtday to you. semoga apa yang dihajati telah tertunai dan akan tertunai..

NuR said...

first time komen..
kalo tak silap la.. =)

happy birthday to u..
happy birthday to u..
happy birthday to ustazahhhh
happy birthday to u..

actually, nak dedicate lagu slmt hari lahir dendangan kump.saujana.. nanti dgr ye..

hehe..
salam perkenalan..

Anak Pendang Sekeluarga said...

Sabda Rasulullah s.a.w:
Maksudnya: ” Bagi orang yang berpuasa ada dua kegembiraan. Pertama, kegembiraan ketika berbuka (atau hariraya) dan kedua, kegembiraan ketika bertemu dengan Tuhannya kelak”. Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim.
Selamat menyambut hari raya Aidil Fitri dari saya,andai kata tersilap bahasa,maaf dipinta ye..hu3
Harap boleh tukar link…..lepas nie…(add la saya)

sI tEDI said...

selamat hari lahir dylla

Nakamura Kazuki said...

Selamat ulang tahun ke 25..tak sangka plak sama umur ye Ustazah..tu arr dah suku abad dah...kita ni ye....mudah-mudahan pertambahan umur akan seiring dengan pertambahan amal kebajikan kita..cuma kekadang ke-lagho-an tu semakin menjadi2 plka..hahaha..apapun ustazah tahnias sebab dapat anak buah baru...entah2 tahun depat dapat plak baby sendiri..selamat hari raya juga maaf zahir batin...kalau ambe nak datang berayo...agak2 dapat green light ke red light..hahaha...

ustazah dyLLa said...

minhamid~
salam kenalan...TQ sudi singgah kemari...INSYA'ALLAH, mudah2an...slmt hari raya juga...

ustazah dyLLa said...

nur~
salam perkenalan jua...TQ wish mybusdey...slmr hari raya...

ustazah dyLLa said...

Anak pendang sekeluarga~
btul laa 2...TQ sudi dtg kemari...ok...kta tukar link ek...

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
TQ...kad busdey dh smpai...TQ so much...

ustazah dyLLa said...

nakamura~
btul laa 2...dh tua kita ni...ahaks...eh, dtg laa ke umah...jgn segan2...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors