"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Friday, December 4, 2009

makan2 lagik...

Salam buat semua...alhamdulillah, syukur dihari jumaat ni penuh kberkatan...mlm td ade wat majlis tahlis & mkn2...mkn mee sup, cempedak gorng ngn buah pulasan...abah sje ajak org surau mkn2...beh bg org mkn ni...abah ckp ade rezqi lebih, bg laa org mkn2...murah rezqi mak n abah... ok, airni xde ape2 yg menarik...cume ade crita yg perlu dikongsi bersama...ustzh juga memerlukan pndgn n pndpt korg...isunye sikap org yg mementingkan diri sendiri & menjatuhkan maruah negaranya...

ustzah ade seorg bapa saudara yg sngt baik bg ustzh & semua ahli keluarga ustzah...ktorg panggil dia uncle je...wife dia ktorg panggil ciksu...kedua2nya keje sbgai pegawai bank...wife dia maybank, uncle ustzah xingt bank mana...kehidupan dorg sngt baik, dibantu oleh bibik yg ktorg panggil kakwatie...pandai mengurut, pandai jaga anak2 uncle n ciksu...bila ciksu pegnen, dia jga dgn baik skali...ciksu ni cantik laa dibawah jgaan kakwatie...smpai laa anak2 pun dh besar...


dorg dh beli umah sendiri, umah 2 atas nama ciksu...loan pun ciksu yg bayarkan...bile tym raya, sure dorg balik kmpg n tido kt umah ktorg...ciksu baik, slalu bg nasihat n blanja ustzah mkn...masa ustzah dtg umah dia, dia bg ustzah mcm2 laa...
"ku sangkakan panas hingga ke ptg, rupa2nya hujan ditghari"...

xlama lps dr itu, ade laa desas desus mngatakan yg perkahwinan dorg smakin retak menanti belah je...sume duk menyalahkan ciksu krana ciksu ni main kayu 3...masa 2 ustzah xamik tau sngt...skadar mendgr je pe org cite...bila blik kmpg je hnya uncle, anak2 n kakwatie...bila ditny mana ciksu, kakwatie jwb "ibu kerja...xde cutik"...bila tny kt uncle, dia jwb "dia dh xingt kmpg dh...sibuk memanjang je..."


abah tau hal ni, abah siap bg nasihat, jgn biarkan masalah berlarutan...uncle kata Insya'Allah...tpi abah dh syak ade sesuatu yg mnyebabkan hal ni berlaku...


xlama lps 2 dgr cite ciksu dh pindah kluar dr umah 2...dh duk berasingan...yg tggal hnya anak2, uncle n kakwatie je...ahai...kami sume heran, pasai pe laaa ciksu ni wat mcm ni...bila kakak ustzah jumpa ciksu, tny laa nape duk berasingan...ciksu jwb "nk cri ketenangan..."


sthun lps 2, akhirnya mereka bercerai...walhal anak2 dh besar2 pun...mereka kawin atas nama nama cinta...masa nk kawin dlu, punya laa dpt tentangan keluarga...kawin juga w/pun penerimaan keluarga sblh uncle payah...tpi lama2 perkahwinan mereka diterima juga...tpi, jodoh xpnjg...akhirnya bercerai juga...


xlama lps tu dpt tau uncle nk kawin lain...haik...ngn minah indon plak 2...katanya kakwatie yg crikan...anak saudara dia...ktanya org susah...so, minah ni dh ade di KL rupa2nya...uncle slalu bwk minah ni g umah2 mak sedara ustzah...dia perkenalkan laa ngn sedara mara... "ha, ni lah bakal isteri sy..."


uupppss...kami xmelatah pun...minah ni layan anak2 uncle, baik sngt, manja2kan dorg laa, wat lawak laa...anak2 uncle ni sonok laa...rasa mcm mak dorg je layan...ciksu mmg bgus layan anak2 dia...


bru2 ni dia ade blik kmpg n dtg ke umah ktorg...cun juga laa minah nih...bergaya...mereka dh kawin pun...berckp mcm ada pelajaran laa...kata kakwatie nk tido kt umah ktorg, ktorg pun kta ok la...xkesah sngt...tpi adik bradik ustzah mcm xbrape suke laa...sdgkan bibik kakak ustzah pun xsuke, ni kan pula kakak ustzah...smpai bibik kakak ustzah ckp..."bikin malu negara sendiri saja...uish, xmau saya salam sama mereka ibuk..."

ustzah pelik laa juga nape sume org berkelakukan bgitu n nmpk anti sngt laa ngn minah n kakwatie ni...akhirnya terbukalaa crita yg sebenar...masa ustzah ngn adik ustzh duk pasang bunga kt buaian AISYAH IRDIANA, kami berdua terdgr suara org tgh bergaduh...adik ustzah tgk laa kt pintu pagar...ternmpk laa yg minah ni tgh marah2kan uncle smbil menunding jari ke muka uncle...uncle plak menunduk je muka dia mcm kena pukau...adik ustzah cuit ustzh suh tgk aksi dorg...skali 2 minah 2 paling muka kt ktorg, trus ktorg wat muka donoo je...haha...cuak jugak...xpasal2 ktorg jdi mangsa...


xlama lps 2, adik bradik ustzh nmpk minah 2 marah n tengking2 anak sulong uncle...walhal msa dpn ktorg punya laa dia manja2kan bdk2 tuh...sian anak uncle...kena marah, kena tengking dgn jelingan mata minah 2...bdk 2 takut sngt rupa dia...alahai...dugaan hidup...


masa ktorg ngh siap2 nk bg uncle n anak2nya makan, tiba2 uncle dtg ckp nk balik dh...walhal sblm uncle kena marah ngn minah 2, uncle ckp nk makan kt umah ktorg dlu...tup2 lain plak jdinya...dorg ni dh masuk kete, mak sedara ustzah xpuas hati...trus dia meluru ke kete uncle n ajak uncle n anak2 dia mkn jugak...uncle muka serba slh n pndg isteri dia...isteri dia menjeling...pastu dorg mkn jugak...kecian tgk anak2nya mkn mcm dh lama xmkn je...


lps dorg blk kl, adik uncle yg ustzah pggil pakcik hisyam dtg umah...dia pun membuka laa sgala crita mengenai rumah tgga uncle, pasal minah 2, kakwatie & ciksu...
pakcik hisyam cite yg ciksu tgh sakit...perut dia busung (buncit mcm org pegnen)...ciksu dh g hospital, doctor scan tpi xde ape2...xde sbarang penyakit pun...pakcik hisyam cite lgi, ciksu dh lemah, xbermaya n slalu cuti keje...xde sape yg dpt jumpa ciksu...kebetulan je pakcik hisyam jumpa adik ciksu, 2pun masa dihospital...

pakcik hisyam cite lgi, sume harta2 uncle dh dijual...cume tanah kt rawang & umah yg dorg duk je xjual sbb umah tu atas nama ciksu...raya aidilfitri bru2 ni pun raya di indon...1 keluarga raya disana laa...kakak cite, bapak mertuanya dia nye tanah pun habis uncle, minah 2 ngn kakwatie ceroboh...dorg main amik je rambutan, langsat, ikan2 dlm kolam pun dikauk (ditangkap) juga...adik ipar kakak marah laa kt dorg nih...tpi ngn muka slumber minah 2 ckp, "napa, ni tanah suami sy"...walhal, tanah tu slh tmpt...tanah dorg xde tanaman ape2 pun...

abah dgr je cite tu, mngucap trus...xsngka smpai mcm 2 skali ciksu kena...Allah Maha Berkuasa...Allah akan balas segala perbuatan keji itu...kami sume sedih dgr cite pasal ciksu...smpaikan bibik kakak kata, ni perbuatan org...ilmunya sngt kuat...masya'Allah, kami xbrani nk tuduh sbarangan...kalo xbetul, fitnah sume ni...berdosa besar nti...abah suh kami sume berdoa agar ciksu sehat & keselamatan uncle n anak2nya terjaga...mudah2an...insya'Allah...


alahai...pnjg sngt cite ni kan...pe pendpt korg???


6 comments:

sI tEDI said...

erhmmm.. benda ni susahlah nak cakap.
orang indon mmg ada banyak ilmu !!

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
ala kak...org kta pun bnyk ilmu, cume kuat ngn xkuat je...

alfa juliet said...

ustazah jgn percaya dgn bangsa indon ni...dorang memang ada ilmu2 ni...dorang dtg keje pun bukan dtg kosong..dtg ada ilmu..huhu

ustazah dyLLa said...

kak aza~
yup...dorg ade target bila dtg sini...

mizaranun said...

Emm keciannya...mintak jauh dr benda2 mcm tu...

ustazah dyLLa said...

cikgu~
mmg kecian laa...bermohon laa kpd YANG MAHA ESA, minta dijauhkan dr sume ni...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors