"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Thursday, January 15, 2009

sedih, geram, kejam, terkutuk.....

ASSALAMUALAIKUM.......hari ini me nk crita kisah yg sngt2 sedih, sngt2 geram, sngt2 kejam, sngt2 terkutuk.......seperti kebiasaan g sek...isnin bru2 ni k.ili pakey baju yg me n k.ifa hadiahkan masa besday dia thn lps....cantek dia pakey kebaya labuh.....well...k.ili....tq sbb menghargai hadiah yg ktorg bg ek....kerja mcm biasa....rutin harian guru....hari ini 15hb Januari 2009 adalah hari dimana me dpt mengorek rahsia anak2 murid me....kecian dorang....sedih sngt hingga mereka menangis bile menceritakan hal keluarga mereka....ade yg penah abangnye cube mencabul kehormatan mereka....ade yg berkali- kali jugak abangnye cube lakukan.....betapa kesiannye mereka...apabila diajukan kepada ibubapa, mereka xpercaya....malah menunding jari ke arah anak2 murid ku.....betapa terkutuknye perbuatan darah daging sendiri....apa yg mampu me buat hanya meredakan linangan air mata mereka....dengan berbekalkan nasihat serta tips untuk mengelak ianya dari berlaku lagi....alangkah sedihnye me bile mereka diperlakukan begitu...ada lg 1 crita dimana ayahnya selalu berjudi...blik umah poket kosong....padahal pd mlm raya ianya berlaku...bila anak2 menadah tgn untuk meminta duit raya pd pg esoknya, dengan mudahnya ayahnya berkata, "xde duit, dah habis"....sedangkan anak2 tahu apa yg berlaku...melihat ibu dorang menangis bila ayahnya berkelakuan sebegitu....bila blik umah mesti berlaku pergaduhan dan bertikam lidah antara ayah dan ibu dorang.....kesiannye dorang...me bertahan untuk mendengar segala masalah dorang...ade jugak yg mana abang2 nya menyimpan video lucah dlm hp....kadang2 mngajak adik2 nye menonton sama...ade jugak yg ibunya mls membuat kerja umah....hnya menunding jari kpd suami...bile xsiap sume keje, suami ditengking, diherdik, dicaci....dimanakah nilai2 kekeluargaan yang ada??dimanakah sikap ayah yg prihatin??dimanakah kasih syg dan belaian ayah dan ibu??dimanakah amanah yg ALLAH beri kpd ibubapa??dimanakah terletaknya IMAN mereka???.................sume ini hnya ALLAH MAHA MENGETAHUI setiap apa yang hambaNYA lakukan....

doaku,
YA ALLAH, selamatkanlah anak2 murid ku dri segala musibah dan malapetaka yg menimpa mereka, jauhkan mereka dari segala maksiat dan jadikan mereka antara orang2 yg beriman....YA RABBUL IZZATI, bukakanlah pintu Iman keluarga mereka....YA RAHMAN YA RAHIM, peliharalah keharmonian keluarga mereka...aminn Ya Rabbal 'Alamin......


post by insan prihatin........me.......galas t/jwb sbgai guru/masyarakat.........sedihnye.....

4 comments:

GPI SKSV said...

Sedih.. memang sedih..
Tugas kita memang BERAT!....

Ya Allah...

nurqaseh-dylla said...

Tugas kta mmg sngt2 berat...hnya ALLAH yg mampu kita harapkan pertolongan....

Ya ALLAH.....ampunkan dosa hamba mu ini...

mawaddah said...

sbb itulah tugas guru ni sgt mencabar...kdg2 kita kene tabahkan hati..kerana berdepan ngn seribu mcm kerenah n masalah anak2...

pekerjaan org lain..xmelibatkan kebajikan sgt...tp guru adalah seorg pendidik..pengurus...malah bleh dikatakan menjd menteri kebajikan....

nur_qaseh dyLLa said...

bkn stakat menteri kebajikan je sis...mcm menteri tau...menteri kesihatannye, menteri kewanagnnye, menteri penerangannye..bak kata segala menteri lee kita nih...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors