"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Saturday, June 27, 2009

bila 2 insan menangis...

smlm kepenatan akibat urusan hidup yg xkn penah selesai hingga ujung nyawa pun...bkn aku sorg je, bak kta semua insan didunia ni turut menjalani situasi yg sama...


harini seluruh malaysia sekolah mggantikan cuti raya yg akan dtg nti...bg aku xkesah sngt pasal mggantikan sek ni...(myb aku lom kawin & xde mslh yg besar mcm orglain/ smua mnusia xsama hati & jiwa serta ragamnye...)


smlm hari jumaat...hari kebangkitan seorg ustzah bile dia marah...~hahaha~....(gelak stail squidwrd)


sbnarnye bkn pe, aku ni menjdi tumpuan bile ade jdi mslh murid...bak kata hmpir sume gru pun mcm tu kan...ade laa cite2 yg kurang sedap didngr pasal murid2 ni...


anakmurid yg suke mngada- adakan crita dgn mak ayahnye...kecian jugak cikgu aku kt sek ni...bginilah anak2 kta zaman skrg...kalo dlu2 kta punya laa takut nk cite ngn mak ayah kta baik crita benar atau mereka2 cite...


tpi bkn itu cite aku nk cite....


smlm aku berjaya menyebabkan 2 insan menangis teresak2 hingga menimbulkan rasa geram kt aku....~wahahahaha~


seorg insan yg chat tbuh bdnnye & seorg insan kerdil...murid thn 5 & murid thn 1...


kisah murid thn 5 ni...bdn dianye laa chat...bile suh baca ayat hafazan, suara dia mcm semut...xdgr lngsung...aku ajar hafazan ayat2 lazim...kalo nk tau, kalo aku mgajar mengaji atau mghafaz, sure aku jdi garang smcm n pegang rotan...sbbnye kalo salah baca je aku akan rotan kt peha xpun kt lantai...(sape2 nk blaja ngaji ngn aku meh laaa/xpun nk antar anak2 korg ke umah aku pun bole, tpi sila pastikan anak2 korg kuat dr segi mental n fizikal)....~lalalala~


aku mnjdi agresif terlmpau shingga mnyebabkan bdk ni td menangis teresak2...shinggakan kwn2 dia ckp, "ustazah, xpenah cikgu2 lain buat dia nangis slama ni...ustazah laa yg berjaya menangiskan dia..."


aku trus membiarkan dia mcm 2je...aku bg tmpoh smpai mggu dpn, kalo dia xhafaz 2 ayat dr surah Al- Qadr, siap laaa...aku bg amaran tuh...harini bile dia jumpe aku je, trus dia cabut lari...xbrani dia nk dekat ngn aku...~cenggehnye aku ni~


kisah murid aku thn 1 ni...

punya laaa aku mgamuk smlm sbb homework yg aku bg suh wat kt umah, bkn dia yg buat...nk tau sape yg buatkan???...ha...ayah dia yg buat...sbnarnye aku dh xsuspek kes ni akan berulang lgi...kerana kakak2nye dlu pun ayahnye jugak yg buatkan...rupe2nye trjdi lgi...


ayahnye plak tau nk kelentong aku ni, konon soalan tuh xsume dijwb ngn btul...saje2 je ayahnya buat salah...pe, ayahnye ingt aku ni xleh scan tulisan dia ek...

bile aku semak je latihan bdk tuh,mnipu aku konon dia yg buat...ayahnye cume ajarkan je...pastu aku mengamuk laaa...aku buat smula latihan tuh n suh dia buatkan kejap2 tuh jugak...yg menguatkan sangkaan aku ni bile bdk tuh wat smula latihan ni dia jawab semua btul...perfect...xde salahpun...

p/s: korg...anak2 ni kta leh ajr n tlong tpi jgnlaaa tlong buatkan...jgn ajar dia kesenangan dlm hal2 yg patut dia sendri berdikari...ni laa jdinye bile anak2 terlampau senang...bile dh senang dia mls n berlemak laaa...

pe lgi...dgn hapi nye aku berjya membuatkan 2 org insan kecil menangis pd hari smlm...

pesanan buat anak2 muridku:-

"anggaplah gurumu ini sbgai ibu mu yg sentiasa inginkan kejyaan & kesenangan tuk mu dimasa2 hdpan...tugas gurumu ini bkn hnya sebakul buah yg dijinjing stiap hari, bahkan umpama sebuah dunia yg perlu dibentuk dan dicorak agar menjdi seorg insan yg bernilai dan berguna tuk semua...ada sbb mgapa gurumu ini GARANG...garang bkn bermaksud xsygkan kamu...tpi garang kena prihatinnya kpd kamu...MARAH krana nk didik kamu mnjdi anak yg berdisiplin...ingatlah pesananku wahai anak muridku...tiada insan yg mampu jdikan kamu insan melainkan hnya seorg GURU..."

p/s: pasni jgn takut nk baca blog ni, xdenye aku nk rotan aih...~lalalalala~

4 comments:

Mrs. Zuki said...

Ustazah ni pun ada hikmat perli bdk yang mengada2kan cerita tu berdas-das..ingatkan tembak dia sekali je...ngajar balik..tibe2 tembak sekali lagi..haha..kalau tak berlubang lagi tak tau la..asanya dia akan insaf tak?

UnGu VioLet said...

salam cikgu.. salam kenal.. cikgu nie mengajar di sekolah mane yer? sebab mar nie di UK.. skrg tgh bt thesis utk MASTER.. ingat, klu cikgu ade contact cikgu2 lain.. utk bt kaji selidik untuk thesis.. thanks.. please respond.. come n visit my blog.. thanks..

Monkey D Luffy said...

salah ajaran bapaknya tu!

ustazah dyLLa said...

kak ili:-
actually bkn hari jumaat tuh je...siaplaa kalo xde perubhan, tiap kali jumpe je pasti kena tembak lgi...bio smpai xsempat lubang tuh nk tutup dh kna tembak lgi...hahahaha

violet ungu:-
salam perkenalan...urm...kan ade link ke sek sy tuh...awat awk xtgk blog sy detail2...insya'Allah, kalo ade perlu sy tlong, sy tlong ek...

kapten:-
bgitulah bapa2 skrg...kapten jdi bapa nti jgn laa mcm 2 ek...jdilah bapa yg soleh...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors