"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Monday, June 29, 2009

hajat yang dimakbulkan...

busy ckit cuti mggu ni...abg2 n kakak2 ade blik kmpg...then ade kenduri tahlih serta hari jdi ank buah ku...


mknn yg disediakn ikan tonsan lomey dibakar, air asam, gulai pisang, tumis udang petai n ikan masin...waaahhh....sedap ikan bakar tuh...nk cube meh laa dtg kg.gajah...

kelmarin, ade cikgu sek aku bercrita tntg seorg perempuan yg berhajat nk kawin dgn seorg duda...crita ini telah diceritakn semula dr isteri cikgu sek aku ni...


isteri dia ada kursus, kebetulan bertembung dgn seorg perempuan dr indonesia...perempuan indonesia ni berasal dr jawa...manakala suaminye dr acheh...


kta msih ingt dgn kisah tsunami yg melanda acheh pd 25 disember 2004 kan???....


sblm ini, suami perempuan ni pernah berkahwin & mempunyai anak...isterinye yg pertama meninggal dunia semasa tsunami melanda acheh...mayat isteri dan anaknya dijumpai setelah sebulan tsunami melanda...


mereka ditemui dibawah sebuah kereta, yg mana kereta ini hampir reput...dgn kuasa ALLAH, mayat mereka masih dlm keadaan sempurna seperti org tgh sembahyg...masih berpakaian elok & raut wajah masih dlm keadaan baik...


perempuan indonsia ni terbca artikel mengenai penemuaan wanita itu...dlm hatinya berkata..."apakah amalan yg telah dilakukan oleh wanita itu sehingga kematiannye dirahmati ALLAH???...dan dia telah pun berhajat untuk menjdi isteri kpd suami wanita itu..."


dgn takdir ALLAH, setelah 3thn berlalu...akhirnya perempuan indonesia itu berkahwin dgn suami wanita berkenaan...pertemuaan mereka hnya ALLAH yg aturkan...hnya ALLAH sja yg tahu...


setelah berkahwin, perempuan ini bertny kpd suaminya..."Apakah amalan arwah semasa hayatnya masih ada???'...


suaminya menjwb... "setiap mlm, sblm tidur arwah membawa rotan kpd abg...dia meminta abg memukulnya dgn rotan tersebut sekiranya ada salah & silap sepnjng hari itu...smbil itu arwah menangis meminta abg memukulnya juga...setiap mlm mesti arwah bwa rotan kpd abg shinggalah arwah meninggal dunia..."


perempuan itu bertny lagi... "abg pernah memukul arwah dgn rotan tersebut?"...


suaminya menjwb... "abg xpernah memukul arwah w/pun sekali kerana arwah adalah isteri & wanita yg mentaati suaminya..mengapa abg perlu memukul skiranya arwah tiada salah..."


bgitulah kisah hajat seorg perempuan yg ALLAH makbulkan...


bila mendgr crita ini, hati aku bertny, mampukah aku menjdi wanita sepertinya???mampukah aku membiarkan suami ku nti memukul ku???...


doaku...


"YA ALLAH, jika sekiranya aku mampu melakukan apa yg wanita itu amalkan, KAU peliharalah aku...jdikanlah aku anak, wanita & isteri solehah buat suami & kluargaku...kuatkanlah imanku untuk hdapi semua ini...yakinkan aku , suami ku nti boleh mendidik serta menjaga auratku, akhlakku & rumahtggaku...YA ALLAH, sesungguhnya hati ini, jiwa ini, jasad ini, nafsu ini adalah milik MU...KAU yg memberikan aku ruang untuk bernafas hingga saat ini...aku bersyukur kpd MU YA ALLAH..."


p/s: kpd isteri/ suami yg membca n3 ni, silalah pikirkan hikmah disbalik kejadian yg berlaku...baliklah & berbincanglah dgn org yg anda syg...nikmat syurga sentiasa menanti kta...jgn sia2kan nikmat yg bakal kta kecapi...kpd yg bujang2 (termasuklah aku)...pikirkanlah apa yg kta perlu buat bila sudah berkahwin...tentukan hala tuju kta...insya'ALLAH, dunia n akhirat kta selamat...


"ALLAH selamatkan kamu, ALLAH selamatkan kamu...ALLAH selamatkan kamu semua, ALLAH selamatkan kamu..."


p/s: selamat hari lahir kpd anakbuahku NURUL FATIHATIL HIDAYAH n kpd kakakku NURUL HASANAH...smoga ALLAH memberkati n merahmati kalian...insya'ALLAH...

10 comments:

alfa juliet said...

aku tak sanggup kena pukul...wakakakaa.....sebelum pukul kena bagi amaran dulu kan...hihi

ustazah dyLLa said...

urm...terpulang la...skrg ni mane de yg sggup bg suami pukul diri sendri...kalo ade pun, myb 10% dr yg ade...

<< s| tED| >> said...

mampukah kita menjadi seperti wanita itu? dan termampukah kita mencari seorang suami yg mampu mendidik kita sehingga menajdi seorang ister yg mitahli?
wallahualam!

ustazah dyLLa said...

hnya ALLAH yg mgaturkan sgalanya...hnya ALLAH saja yg tahu...

Monkey D Luffy said...

syukurnya mati dalam nikmat mcm tu

Mrs. Zuki said...

Ustazah, i'm on diet..makanan itu sedap tapi tak dapat nak makan mcm dulu~
Kak Ana, selamat hari jadi...semoga semakin bahagia dunia & akhirat.

ustazah dyLLa said...

kapten:-
insya'ALLAH...tanamkan impian & laksanakannye...mudah2an kta mati dlm keadaan beriman...insya'ALLAH...

k.ili:-
xpelaa...diet la kak...bio smpai bdn sekeping je...

ApIzz v6 kid said...

haaaa..akak mmg elok laaa kne pukul ngan ustat zizol tu haaaa...die tiap kali msok kls mmg bwk rotan je tu....gerun2....

ustazah dyLLa said...

ape kes nk kena rotan ngn ust zizol plak??kalo laki akak xpela...huhuhu...

Anonymous said...

Yes exactly, in some moments I can phrase that I jibe consent to with you, but you may be inasmuch as other options.
to the article there is quiet a definitely as you did in the decrease publication of this beg www.google.com/ie?as_q=billing tracker pro 4.1.6 ?
I noticed the phrase you have in the offing not used. Or you partake of the dreary methods of promotion of the resource. I possess a week and do necheg

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors