"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Saturday, June 13, 2009

kerinduan terhenti...

maghrib smlm, lps aku habis bca al-quran, tiba2 aku termenung n tringat smula arwah sahabatku msa di mktb...

aku dh post cite ni sblm2 ni...aku tau ade yg mls nk tgk post yg lama2 tuh...kalo ade yg rajin bebeno bguih lee...

arwah meninggal akibat kemalngan jln raya pd thn lps...16.09.2008...smggu kta berpuasa...


arwah serta anak n suami dlm perjlnan pulang dri bazar ramadhan. kereta kancil yg dipandu arwah telah dilanggar dri hadapan oleh lori yg cuba mengelak melanggar motor...

arwah meninggal ditmpt kejdian...2 anak arwah cedera parah dikejarkan ke hospital ipoh dan sungai petani...2 hari slps itu anak arwah yg berada dihospital sungai petani meninggal dunia...

anak arwah yg brada dihospital ipoh dilaporkan masih kritikal...tpi skrg dh bransur pulih...

aku mengikuti perkmbangan tersbut melalui pensyrah n rakan2 skelas aku...

aku xdpt menatap wajah arwah kali terakhir atas sbb2 tertntu yg xdpt dielakkan...

w/pun aku diperak, arwah di kedah...aku disini ttp bersedeqah untuk arwah...

aku xla rapat sngt ngn arwah...tpi arwah suka sngt brkwn ngn aku...

aku slalu tlong dia sbb dia ni susah...kdg2 aku blanja dia mkn...kdg2 aku belikan dia sesuatu tuk dia gunakan smasa blajar...

dia nk sggup berlapar smata2 nk bg anak2nya makann n pakaian...sdgkan dia nk berblanja pun payah...

suami arwah adalah seorg warga indonesia...perkahwinan mereka tdk direstuai keluarga arwah...

tpi sejak arwah kembali ke malaysia, keluarga arwah mula menerima arwah smula...

sblm ni arwah bersama suaminya bljar di syiria...tpi xdpt mghbiskan pengajian disbbkan masalah kewangan...so, dorang blik ke malaysia...

masalah smakin rumit bile suami arwah tdk dpt kerakyatan malaysia krana bernikah di syiria...

bertmbh2 rumit bile anak pertama dilahirkan disyiria dan sijil kelahiran tidak disahkan...

arwah slalu bercrita pasal keluarganya pd aku...aku adalah pendengar n penasihat yg setia...

aku ada membeli camera digital...dia minat sngt, tpi dia xmampu...slama ni dia xpenah mintak apa2 dri aku...tpi kali ni mmg pelik sbb arwah mintak aku amikkan gambar dia setiap sudut yg ade kt mktb...

aku mmg cpt kecian...aku penuhi permintaan arwah...oowh...lupe...nama arwah ROSLINA BINTI SAAD...aku pggil kak ina...

k.ina memakai bju uniform kelas ktorg...yg aku ni pakey tshirt n sluar je...

"knapa k.ina pakey bju kurung???siap berkemas cantek ni...bknnye nk g mane pun..."

"gambar ni k.ina nk bg anak2 k.ina tgk..k.ina nk cantek2 laa..."

aku xrsa ape2 yg pelik lagi ni...so, ktorg pun trus g snap kt dpn mktab...(mktb prguruan sultan abd.halim, sg.petani, kedah...)

then tetiba k.ina bersuara...

"nurul, k.ina nk nurul amik gmbar cntek2 tau...nti bile k.ina dh xde...skurang2nye anak2 k.ina xpndg rendah pd mak dia ni...sbb k.ina nk buktikan mak dorg bole berjaya..."

aku terdiam...termanggu seketika...hati dh mula rasa xtenteram...hmpir stahun jugak laaa sblm pemergian arwah...

aku melihat btapa gembiranya dia bile aku bg cd yg kesemuanya gambar2 dia...

ucpan yg xterhingga dia acapkan kpd aku...aku smakin pelik n berbagai2 perkara yg aku pikirkan...

arwah smpt menghadiri mjlis konvokesyen pd 24.4.2008...arwah smpt mghadiri tmuduga pngesahan jwtan...arwah blm smpt merasai duit tunggakan krana sbln slps pemergian arwah, brulah duit tuh dpt...

hari ni, bila aku mengenangkan kembali arwah, aku berpikir...alangkah singkatnya hidup ini...

yg merasai kesusahan, hnya seketika menikmati kesenangan...manakala yg lama merasai kesenangan, mungkin sekejap merasai kesusahan...

untuk arwah...AL- FATIHAH...

doaku...

"YA ALLAH, KAU ampunkanlah dosa2 arwah Roslina binti Saad...rahmatilah dia...tmptkanlah dia ditmpt org2 yg beriman...jauhkanlah musibah drnya...restuilah n trimalah sgala amalannya...smpaikanlah rinduku pdanya YA ALLAH...sesungguhnya YA ALLAH, KAU lbih mnyayanginya..."


p/s : aku crita ni bkn krana nk burukkan arwah, tpi aku nk crita kebahgian n kesenangan arwah hnya dpt dinikmati skejap sngt2...kepayahan n kesushan dia slama ni terbls ngn kesenangan anak2 n suami dia dimsa dpn...korg pikir lah ek...

7 comments:

Monkey D Luffy said...

al-fatihah

<< s| tED| >> said...

Arwah mesti seorang ibu yang penyayang, isteri yang solehah dan wanita yang tabah!!

awak dah buat perkara yang menggembirakan hati dia sebelum dia pergi!!

tempayanbudu said...

Salam..

Sebak ana baca kisah nih..terasa benar di benak hati ni..Al-fatihah buat Arwah..

alfa juliet said...

hidup cuma sementara kan...bila ko cite entry ni, teringat akan kematian yg akan menjemput bila2 masa

ustazah dyLLa said...

kapten:
AL-FATIHAH...

cik kak:
yup...mmg bnar...dia wanita,ibu & istri solehah...

tasnim:
hidup ni hnya skjap je

kak aza:
manusia lahir dismbut dgn azan, bila meninggal diiringi dgn doa...bknkah singkat hdup ni...

ApIzz v6 kid said...

sobs2..sobs..sobs..sedih cite ni...

ustazah dyLLa said...

sedih, sedih jugak ni...hajat akak dh smpaikan ke blm???awat hapizz xemailkan akak pun???akak dh bg apizz email kt blog apizz...

ha!!!...ngelentong akak ek???

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors