"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Sunday, July 5, 2009

5hb Julai...ujian AKAL & HATI

wah...1st n3 dlm bln julai...leh tahan gak aku xhapdet blog nih...bkn disbbkan busy sesngt tpi dh smpai tahap aku mula mls nk update...lgi bnyk mmbca blog orglain n komen je...kpd yg aku xkomen tuh, sowi ek...bkn xbca, bca...cume xkomen je...

so, sbnrnye bnyk cite yg menarik & menggempaqkan dlm bln julai ni...pelbagai isu, kontrovesi n konflik berlaku dlm msa just 5hari je...bgitulah kehidupan seharian kta...adakalanya ianya sunyi sepi tanpa ape2 crita, adakalanya jugak padat ngn adegan2 yg merimaskan...

ni laah n3 dikatakan 5 harinye n3 aku kumpulkan dlm 1 n3...hahaha...padan muka korg kena bca panjang2...kalo korg sudi bca, bca je lah...xnk bca sudah...

**********************************************************

30 JUN 2009 - kejadian berlaku pada jam 12.10 minit...tempat kjadian di dlm Pusat Sumber...

masa aku ngah proses buku kt PSS, tetibe je hs aku berbunyi...terkejut ya amat2nye...apabila seorg kwn yg bru je ku kenali dr johor col...dh 4 mggu dia menyepikan diri...aku yg xde ape2 perasaan xde rsa ape2 pun bile kwn2 xmsj aku dlm msa 4 mggu...bg aku ianya adalah kebiasaan bg org2 yg sbuk...termasuk aku...

balik ngn kisah td...kwn aku ni tetibe je col aku ckp something yg memeranjatkan aku sehingga anak2 murid aku tertumpu ngn perbualan kami...tpi dgn sikap aku yg cool serta berhemah, aku melayan dgn baik...

si A : awk...dgr ape yg sy nk ckp ni dlu...awk diam je...
aku : ok...ape dia?
si A : sy dgn jujurnya nk merisik awk...sy nk dtg esok seorng diri...nk jumpa mak ayah awk...sy nk jumpa awk ngn mak ayah awk...sy xnk berkwn2 ni...sy nk trus merisik n meminang awk trus...sy xkisah awk ni mcmana...hnya sy tahu awk jujur dan sesuai jdi suri dlm hati sy buat selama-lamanya...
aku : ha???apa dia???...awk ingt kawin ni main2 ke???sesuke je nk merisik sy...dh la sy xkenal awk...xpenah pun jumpa awk...isk.....jgn mengarut la...
si A : sy xmgarut...sy btul2 nk merisik awk ni...sy dtg naik bas...sy nk mintak awk amik sy kt bus stop dan jumpa mak ayah awk...
aku : awk...xpenah dibuat org dtg merisik naik bas...awk ni xpenah tgk ke cara org merisik...dh tuh siap suh sy amik awk kt bus stop...xke gile namanye tuh...
si A : sampai hati awk xnk tolong sy...
aku : baik awk bincang dlu ngn mak n keluarga awk...jgn pandai2 sendiri nk merisik anak dara org...awk tu org berilmu...jgn smpai org anggap awk ni xde pegangan ilmu...
si A : ok...nti sy bincang smula ngn mak sy...kalo xde ape2 sy akan dtg esok jugak...(RABU)
aku : insya'ALLAH...(dlm hati aku dh mula cuak)

apa pendapat korg dlm situasi ni???

pd mulanya aku rilek...tpi bile ptg menjelma, aku dh mula rasa risau...apa yg harus aku lakukan...aku xmngenalinye...aku usaha supaya xde ape2 yg berlaku...jgn ade pergaduhan, jgn ade yg sakit hati, jgn ade yg putus asa...itu yg aku xnk berlaku...ptg itu juga aku mula dekatkn diri lgi kpd ALLAH...maghrib tuh aku bca al-Quran, tiba2 je air mata ni menitis...apakan dayaku...aku memohon kpd Illahi supaya tunjukkan apa yg sebenarnya berlaku & aku berdoa jika dia bkn jodohku, jgn biarkan dia dtg ke umah aku...

spanjang mlm aku xbole lena...smpai ke pgi esok, aku bersedia mghadapi apa je yg berlaku...aku ke sek seperti biasa...hnggakan xde sape2 yg syak ape yg berlaku pd aku...dlm pada itu, doa aku xpenah putus...hinggalah mlm menjelma smula...aku bersyukur kerana xde ape2 berlaku...tpi aku masih xpuas ati sbb dia xcol/ xmsj aku pun...

tetiba tepat jam 12.00 mlm...bunyi msj masuk...nama dia tertera di skrin hp...dlm hati aku masih xputus berdoa...

"salam...awk...sy xjdi dtg...sy dh bgtau mak sy hal ni...dia ckp tggu dlu sbb ekonomi skrg ni...insya'ALLAH dlm thn ni sy ttp dtg meminang awk...salam..."

alhamdulillah...ALLAH makbulkan doa aku...tpi shingga kini aku tertanya apa yg harus aku lakukan...

antara sbb2 aku meragui kejujuran dia:

1. hati ni xpenah ade perasaan kt dia...w/pun kta xmengenali dia atau pun kta amat2 mengenali dia...
2. cinta bkn 1 paksaan...cinta dtg dr hati yg ikhlas...cinta yg diredhai ALLAH...
3. aku xmngenali asal usul dia yg sebenar...
4. ade ke org dtg merisik naik bas, pastu org yg dirisik g amik org yg merisik....logik x???
5. pastu logik x idea pasal ekonomi skrg jdi alasan???wei, lgi lmbt korg pinang ank dara, lgi mahal laa blanje nye...(kpd lelaki bujang)
6. org yg benar2 jujur n ikhlas dia xkn gelojoh...dia tau ape yg harus dilakukan...
7. bnyk perkara negatif yg menyebabkan aku harus menolaknya...
8. dia penah ckp dia nk berhenti keje sbb nk pndah duduk ngn aku kalo kawin ngn aku...
9. aku percaya ngn hati aku...akal aku bnyk menolong hati aku...akal & hati aku mgatakan dia bkn jodoh aku...

tpi jika mmg ditakdirkan dia adalah jodoh aku, aku pasrah n redha dgn kehendak & ketentuan ILLAHI...bkn ini yg aku minta, tpi jika ini yg aku ptut trima aku ttp trima...

P/S : kpd korg yg bca n3 ni, bkn bermaksud aku tuk menafikan sesuatu yg bakal aku hadapi...tpi ni lah ujian akal n hati aku sepnjg masa...tuh sbb aku memilih nama blog aku ni AKAL & HATI...korg pikirkan apa yg logik n xlogiknya pasal n3 aku ni...yg pntingnya wat masa ni akal n hati aku sngt2 tenang...alhamdulillah...

stelah ape yg berlaku...aku mngajukan crita ini kpd seorg sahabat lama aku...aku meminta pandangan dia...

aku : ijan...pe pndpt ko???
ijan : dyla, ko dgr cite aku ni dlu sblm aku bg pendapat tntg cite ko ni...
aku : ok...
ijan : 5 tahun yg lepas, kwn aku ni bercinta sakan laa ngn sorg mamat ni...bercinta shingga beria nk kawin...then 1 hari mamat ni kata nk berhenti keje sbb xnk menyusahkan kwn aku bila kawin nti...mamat ni nk blik kmpg sbb nk usahakan kebun mak ayahnye...nk jdi peladang yg berjaya...then kwn aku ni, rela pakwe dia berhenti keje krana pikirkan masa dpn diorg...diorg bercdang bila kawin nti nk blik tggal kt kampung...saban hari, kwn aku masih keje manakala mamat ni duk menganggur di kampg...tiap mlm mesti tel...shinggakan 1 tahap mamat ni meminta kwn aku memasukkan topup nya...kwn aku ni setia, jdi dia isikan laaa topup...xlama lps tuh, mamat tu mula mintak duit...nk wat belanja sbb kebun masih xde menampakkan usaha lgi...kwn aku pun masukkan duit stiap kali mamat ni mintak...1 mlm, mamat ni tel meminta kwn aku melayan nafsunye melalui perbualan...hampir tiap kali tel, mesti mamat ni minta dilayan nafsunya...jika xlayan, sumpah seranah dan cacian akan dilemparkan kt kwn aku...smpai 1 tahap, kwn aku fedup n trus mintak putuskan hubungan...ingtnya crita itu berakhir disitu, rupa2nya mamat tuh cri kwn aku smpai dpt...dia ugutnya kwn aku smpai kwn aku hmpir fobia nk kluar g keje...akhirnya dgn pertolongan keluarga n kwn2 lain, kwn aku selamat dan dh kawin pun skrg ni...dyla, ko pikirlaa...aku sbgai kwn hnya dpt nasihat n bg pendpt...keputusan ditgn ko...
aku : insya'ALLAH...thanks ijan...

so..........ade sape2 nk bg pendpt n pandangan???silakan...

13 comments:

<< s| tED| >> said...

aku pun nak bg nasihat sket... walau diri aku pun bkn betul sgt!

1. Kenapa dia tergesa2??
2. sepatutnya yang dtg mak ayah or keluarga terdekat
3. Ko amek die kat bus stand?
4. bape lama ko kenal die..bape kali jumpa?
5. Kenal luar atau dalaman?
6. batal..?? suka2 ati die jek!! arini ckp nak dtg merisik! Merisik ok?? bkn dating! esok ckp x jd! ekonomi puncanya??
7. dia nak benti keje n duduk ngan ko!! abesh tu rumahtangga sapa nak tanggung??

aku ada satu pengalaman. ni x tipu. kalau ko nak kepastian betul2 ko boleh bg tau nanti aku passing pd org yg berkenaan

cikgu kat tempat aku. kawen thn lepas. suami tak keje. kejenya abeshkan duit gaji isteri. pinjam sana sini. isteri yg bayo. bank telefon sekolah. tuan rumah dtg sekolah mintak sewa. kete kena tarik. sampai skang laki x keje. keje die hantor amek bini balik keje. x de duit minta duit bini.pinjam bank berpuluh ribu. skang cikgu ni gaji dah keluar pay roll sbb cikgu bermasalah. aku bayo die gaji bulan2.

kita ada akal dan hati. aku harap ko ikut mana yang sepatutnya. kawen bkn tok ari ni jek.. tp tok selama-lamanya.

jgn kecik ati dgn apa yg aku taip ok?

ustazah dyLLa said...

tq akak...xkecik ati pon...ni laaa pendapat yg sy nk dr org sekeliling...mcm2 cite leh kluar...akak jgn risau...insya'ALLAH...sy dh wat kputusan muktamad pun...tq sokong sy...hdup cat woman!!!~hahahaha~

<< s| tED| >> said...

ekekek! Ok! Tq toO!

Monkey D Luffy said...

memang bagus dr cinta sakan je

tapi jumpalah ler dulu kenal2

jgn terburu2 kan

alfa juliet said...

kahwin bukan main2...kalau nak seronok, kejap aja yg seronok...pas tu tanggungjawab kena pikul..huhu.....ko kenal dia dulu luar n dalam...lelaki ni kan dyla, kenal 10 tahun pun belum tentu ko kenal dia...hehehehe...series, aku kenal z 7 tahun sebelum kahwin, skang dah dua tahun kahwin..masih banyak yg aku n dia masih belaja...

ustazah dyLLa said...

kak tedi:
mmuaaah...cyg akak...ade x kt sek akak ust2 yg masih single??wekekkekee...

kapten:
btul tuh...nk jumpa tp dia xnk..so, sy reject la...~sesuke je reject kan??~hahahaha~

kak azza:
betul tuh akak...sy skong...kawin bkn main2,pahtu bkn nk bnyk kali...laen laa ade trget nk kawin bnyk kali...adush...susahkan bg sy nk wat pilihan...YA ALLAH, tlong lah hamba MU ini...


thanks u all...i lop u all...

Nakamura Kazuki said...

salam ziarah...nakamura in da office!!!

ustazah betul ke ni ada orang nak merisik awak..betterla check background dulu..mana tau tersalah orang ke..atau memang betul orngnyer tuan ambe sendiri....buatla solat istiqara' minta peteunjuk insyaAllah andai pasti ada jalan penyelesaiannyer...andai betul itu jodoh ustazah redha n terimala seadanya..andai bukan better siap sedia takut nanti terlambat plakkkk kawin..hehehehe

Nakamura Kazuki said...

salam ziarah...nakamura in da office!!!

ustazah betul ke ni ada orang nak merisik awak..betterla check background dulu..mana tau tersalah orang ke..atau memang betul orngnyer tuan ambe sendiri....buatla solat istiqara' minta peteunjuk insyaAllah andai pasti ada jalan penyelesaiannyer...andai betul itu jodoh ustazah redha n terimala seadanya..andai bukan better siap sedia takut nanti terlambat plakkkk kawin..hehehehe

ustazah dyLLa said...

salam ziarah kembali kt nakamura...tq atas nasihat anda...cite ni btul2 laa...nape??awk berkenan kt sy ke???hehehe...nk kawin ni...tp xde calon lgi la...kecian kt sy kan...huhuhu...

Mrs. Zuki said...

Kwin-biar lambat asal selamat..
Tak payah dikejar2 atau terkejar2 sebab jodoh yg akan kejar kite..sampai masanya sampai la dia.

ustazah dyLLa said...

btui tuh kak...jgn risau...doa2kan tuk sy ek...

eyena said...

hee alahaii.. sye doakn semoga jodoh ustazah dylla dari yg baik2 soleh dan solehah.. jgn putus asa tau.. chayook!!

ustazah dyLLa said...

tq eyana...akak pun doakan tuk mu...insya'Allah...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors