"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Wednesday, July 15, 2009

alhamdulillah...syukurku kpd MU YA ALLAH...

ok...aku dh crite pasal aku g amik darah kt klinik pd bln 6 yg lalu...so, smlm aku ade appointment ngn doktor...berjam jugak aku menunggunye sbb bile hari selasa je sure ade cheq diabetis tuk bg yg dh berpenyakit...

aku kira dtg pling awal sbb xnk lmbt menunggu...jam 7.30 pg aku dh ade kt klinik...aku kira aku laaa org pertama, tup2 dh ramey mokchik n pokchik2 kt dlm tuh...mulanye rasa segan sbb aku laaa org pling muda yg dtg pepagi tuh...

tpi xpe...tahap kesabaranku begitu tinggi.....aku snggup menunggu...

aku jumpe laa ngn misi tuh...aku tny cne result darah aku yg diambil pada bln 6 yg lalu...dia ckp kena jumpe doktor dlu...nti doktor bgtau laaaa....then tetibe dia ckp, doktor cuti...aku pun kata dtg len kali laaa....misi ckp xpe, jumpe ngn dresa je laaa...so, aku pun tggu laa jugak...

tetibe, aku nmpk kelibat doktor...aku trus tgur...doktor tuh tny aku dpt no bape...aku jwb blm dpt no lgi...misi xproses lgi akunye slip appointment...

doktor suh aku tggu jap...mmg aku nmpk muka doktor letih sngt2...kecian jugak aku tgknye...doktor ttp doktor....bg dia dpt merawat org sakit dh buatkan dirinya sehat...

dr jam 7.30 hingga laaa ke 9.30...bru lah aku dipanggil masuk...sblm tuh ade lbih kes menggempakkan, 50 pelajar asrama sek ni keracunan makanan...menurut sumber yg dipercayai (bekas anak murid aku) mereka mkn nasi ayam yg disediakan oleh pihak kantin asrama...

aku masuk je blik doctr tuh dh senyum lebaq...aku ngn xcitednye nk tau pe result ujian darah arituh...

"urrm....bgus...xde ape2 penyakit pun...darah ok...kandungan gula pun stabil...kolestrol pun stabil...awk mkn pe???"...~ doktor

"yeke doktor...alhamdulillah...syukur...urm...sy dh jrg mkn nasi lemak...kalo ade pun hnya 2 mggu skali...roti canai jauh sekali...kuih2 muih pun dh kurangkan...mlm xmkn, tpi sy gantikan mkn ptg...bnykkan minum air masak je...kalo boleh 1 btol 1.5 liter shari..."

"oowhh...bgus laaa...pasni kurangkan mknn jnis kekcang ye...contoh kcg tanah, tomato...ni leh mnyebabkan gaut...jgn lupe joging laa tiap2 ptg...bg perjalanan darah tu ok...ingt ye...kalo awk ade rasa ape2 yg xok, cpt2 dtg cini..."~doktor

"ok, doktor...insya'ALLAH...trima kasih doctor..."

aku pun kluar laa dr klinik dgn senyum lebaq...

dpn klinik td ade pelajar2 yg keracunan mknn td sdg cheq tekanan darah...ade yg lemah sngt smpai kena masuk air...

"kenapa bdk2 ni encik H???"........ (H adalah singktn bg nama penyelia tuh...aku xleh bgtau siapa n dimana sek ni...atas sbb prihatinnya aku kpd pihak pentdbir sek...sekiranya crita ni tersebar luas, aku akan dipersalahkan...cukuplah sekadar ni je...ok)

"keracunan mknn..." ~ encik H

"oowh....dorg mkn ape???"

"xtau laa ape puncanya...tp ptg smlm dorg mkn nasi ayam...mungkin tomato tuh dh lembik sngt...xpun cili yg dorg blander tersimpan lama dlm peti..." ~ encik H

"bole x sy nk amik gmbr dorg???"...

"eh, x usah...x usah...(bermaksud jangan)...awk ni pemberita mana???awk surat khabar mana???...nti masuk tv3 ke susah sy nk mnjwb...dah...xyah tny lgi..." ~ encik H

aku terkejut...tpi dlm hati dh tergelak...ade muka mcm wartawan ke aku ni???...~wahahahaha~

"sy nk blik ni...trima kasih ye encik H...urm...nk bgtau ustzah ke xpayah ngajar bdk2 ptg ni???"...

dia terkejut...termangu seketika....

"oowhh....awk anak cikgu arshad ke....maaf laaa...sy xcam td...xpe, ckp kt mak xyah dtg ngaja ptg ni...nk bg bdk2 ni berehat..." ~ encik H

"insya'ALLAH...nti sy bgtau laa...sy nk ke sek ni...sy blik dlu ye..."

"eh, td awk nk amik gmbr kan???.....ha, amik laaa....tpi jgn masuk brita ye...ape sy nk jwb nti..."~ encik H

"ok...sy amik ye...trima kasih..."

aku pun trus g pekan jap nk membeli mknn sbb perut aku dh memulas semcam daa...

p/s: korg g laaa cheq tekanan darah, kndungan gula n kolestrol dlm darah...bkn pe, tetibe je 1 hari nti kta pengsan ke, strok ke...skurang2nye kta dh tau pe penyakit kta dr awal...leh dikawal pemakanan kta lgi...jgn smpai dh terhantuk bru teringat...renung2kan...pikir2kan...

12 comments:

Monkey D Luffy said...

check darah berapa kali setahun yer?

ustazah dyLLa said...

skali sthun je...xrugi ape2 pun kapten...

Cikgu Ili said...

Nak gelak pun ada..Ustajah..Ustajah..ni Ustajah ka wartawan tv3?hahaha..
Haaa..dengar tu...jogging..makan tu jaga..
Makan tu sukat secawan je nasik.
Jangan seminggu je sukat..pastu belasah seperiuk..
Kata nak pakai kebaya..pot..pet..pot..pet..esok sambung balik bebel..

Nur said...

tomato leh sebabkan gaut ke???

<< s| tED| >> said...

mencegah lebih baik daripada merawat kan? :D

ustazah dyLLa said...

cikgu ili~
hahaha...well,agaknye ustajah ni ade ciri2 wartawan...hahaha...bab kebaya tuh pos thn dpn lee...

ustazah dyLLa said...

nur~
tomato kan masam...so, gaut xleh masam2 sngt...kekacang xleh lbih2...

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
btul tuh...ha, pe lgi...g laa cheq

alfa juliet said...

yup memang kesihatan kena check...mencegah lebih baik dari mengubati kan

ustazah dyLLa said...

ha'ah kak aza...baek g cheq cpt kan...dh tau baru puas hati...

armouris said...

info tentang strok kat sini - Awasi Tanda-tanda Strok

armouris said...

info tentang strok kat sini - Awasi Tanda-tanda Strok

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors