"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Thursday, July 16, 2009

mak n abah aku jatuh dr moto...


aku ade mesy ptg td...aku g mesy naek skut je...abah marah aku jgn naek skut sbb nti ujan cane nk blik...aku ni tegar...aku bwk jugak skut tuh...lgpun dkt je tmpt aku bermesy...aku siap tgk langit nk teka samade ujan atau x...pd mulanye mmg mendung n ade ciri2 nk ujan...tpi aku iku kata hati...


aku blik laa umah...slalunye aku g beli kuih muih tuh mak aku...tp aku mls plak kali ni...aku trus je balik...kt kwasan umah aku ade pekan ptg...namanye pkan RABU...xdelaa jauh, lbih kurang 5km...


abah aku slalunye g sorg, tetibe je td mak aku beria nk ngikut...abah aku mcm berat je nk g...tpi dia gagah juga...aku plak nasihatkan abah aku xyah naek moto...g ngn aku je...tpi mak xnk...nk berdua2an ngn abah...


skali tuh abah aku pin...pin...pin...moto abah...abah pggil aku...


"abah, mak mane???...aku dh mula risau...


"abah ngn mak jatuh td...mak ade cikgu tuh hntr naek kete..jap lgi smpai laa...pegi siap, nk bwk mak g hospital chgkt melintang..." ~ abah


"jap, kakdyla (bahasa diri kt umah) nk tggu mak..."


mak pun smpai...trima kasih bnyk2 kt cikgu zaidi krana menolong n mghantar mak aku blik umah...jasa mu akan ku kenang smpai bila2...insya'ALLAH, mudah2an Allah membls jsa mu itu...


mulanye bile mak aku trun kete dia diam je...bile dia tgk je aku dpn umah, trus dia menangis...


waduh.....aku tahan je...kang aku nangis, lgi kuat dia nangis...abah suh mak jgn nangis...mende dh terjdi...ape nk buat...


hbis tudung yg kakak ipar aku bg... "kak ayu, sowi...tdung mak penuh darah..."


kecian mak...luka kt bibir dia dalam...bibir atas plak tuh...muka dia bercalar2...tapak tgn calar2 jugak...nseb mak xsakit kaki...kalo x, lgi susah...


abah aku tgk xdepe.....skali tuh aku cheq kaki dia...ha, penuh darah kt lututnye, luka dalam ckit, tercalar, tgn dia penuh pasir2 hitam...(jatuh atas jln tar)...


kebtulan kakak n abg ipar aku dh siap nk g pekan...tpi xjdi, trus dorg bwk mak abh g hospital...


aku nk snap pic mak aku tgh berdarah2 td, tpi aku xsmpai ati...aku lbih rela mengelap darah tu drpd aku snap...jdinye setelah siap aku lap2 ngn air suam, aku buh minyak gamat...bru laa mak aku lega n xnangis dah...


kecian mak n abah aku...jatuh dr moto...menurut crita abah...


abah nk ke kedai...abah dh nk belok kanan, abah tgk belakang xde kete, xde moto...abah pun trus je belok...skali tuh tetibe je muncul moto dgn lajunye dibonceng oleh dak remaja...


ha, pe lgi...abah xleh kawal moto n jatuh kt situ jugak...dak td xjatuh, tpi dia tlong mak abah aku n siap mintak maap bnyk2...pastu ramai laaa dtg tlong mak abah aku...


yg aku ni siap mereport kt sume adik bradik aku...ni yg jdi hal nye...bile aku xreport, dorg marah...dh report mak abah plak marah...~ hahahaha....tu laaa jdinye bile duk tgh2 kan...


kpd mak n abah aku smoga cpt sembuh...kakdyla dh siapkan masak bubur ayam tuk mak n abah mkn...


aku tgk mak n abah aku berselera mkn bubur ayam tuh...wah...maknanye sedap lee bubur aku tu ek.....~ wah, puji lelebih plak ustzah ni...


cane laa aku nk kawin ni...risau aku nk tggalkan mak n abah aku...sape nk tgk2kan dorg...sape nk masakkan kalo dorg sakit...


"Ya ALLAH, KAU sehatkanlah tbuh badan mak dan abahku supaya trus kuat untuk beribadah kpd MU...jauhkanlah musibah dr mereka...lindungilah mereka wlau berada dimana...sesungguhnya YA ALLAH, merekalah ibu dan ayah ku didunia dan akhirat...kerana adanya mereka, maka lahirlah aku..."

12 comments:

joegrimjow said...

bahaya sebenarnya!

ustazah dyLLa said...

ape nk buat...org tua dik oooii...ckp kta ni xnk didgrnye...anyway chamat berkenalan...

Farid Rashidi said...

Salam,

Itulah, nak motor ni kena hati-hati berbanding kereta.

Kalau kelapangan jemput ke blog saya boleh bertukar pendapat dan link.

<< s| tED| >> said...

semuanya ok kan dylla.. bahaya motor ni.. aku pernah tergolek dog mase naik motor..

ustazah dyLLa said...

ust farid~
salam kembali...2la...bahaya tul naek moto ni...insya'ALLAH, ade kelapangn sy singgah blog ust ye...syukran sudi singgah ke teratak ana ni...

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
alhamdulillah sume ok...mak abah ade kt umah ni..mujur xde yg teruk...kecian dorg...ala, sy pun ade sejarah pasal moto ni...~wahahaha

Mrs. Zuki said...

Sian pakcik makcik..

Sedih membacanya..dalam minggu ni sebagai anak yg baik, urut la badan mak abah..diorg mesti lenguh-lenguh..kalau lagi baik, masakkan lagi bubur ayam yg sedap tu.

Fakir Andalusia said...

sabo beb. nak wat camner.
benda tak jangka.
kome makan apa je kt teluk intan.
xde le nak ngabo awal2.

Monkey D Luffy said...

kasihan

moga cepat sembuh

ustazah dyLLa said...

kak ili~
insya'ALLAH...dh siap kemas umah n settle kan baju2 mak abh sblm g klate ni...xsmpai ati nk tggalkan deme...huhuhu...

ustazah dyLLa said...

azdan~
ate, ape nk buat...aku redha...aku xrncg pun nk g ti ngn lya...aku pun xtau dia pose...

ustazah dyLLa said...

kapten~
insya'ALLAH...mudah2an...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors