"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Friday, August 28, 2009

mengapa kta mencri kesempurnaan...

stiap manusia memerlukan sesuatu yg sempurna...baik dri segi fizikal n mental...btul x???
tpi pernah x kta sdar yg kta ni slalunya xsempurna...aku juga bgitu...w/pun aku digelar "USTAZAH", aku juga xlepas dr melakukan dosa...

stiap hati stiap manusia yg kta jumpa mesti mnyatakan hasratnya nk kan sesuatu yg sempurna...termasuk diri kta...

pinggan kotor sikit, kta dh geram je...
"eii...sape lah yg basuh pinggan ni...malas sungguh...!!!"

baju terkena sos sikit je...
"isk...tumpah pulak sos ni, mnyusahkan aku je nk bsuh...dh xcun aku arini..."

anak buat bising...
"korang ni, xreti2 nk diam ke ha???!!!..."

stiap hari mesti kta nk kan kesempurnaan...

dlm solat pernah x kta pikirkan kesempurnaan itu???
"urm...aku dh solat asar td...jdi lee dr xsolat lngsung..."


urm...siapa kta yg menentukan kesempurnaan diri kta?
siapa dia yg menentukan kesempurnaan kta?

ni sbb ALLAH menjdikan manusia itu berpasangan... A vs B...
berpasangan itu xsmestinya "PASANGAN KEKASIH" atau "SUAMI ISTERI" ...

pasangan itu bebas... "SAHABAT" ... "JIRAN" ... "MAK AYAH" ... "KELUARGA" ...

kta xbole hidup tanpa pasangan kta... ibarat "LAUT & OMBAK" ... "LANGIT & BUMI" ...

krana adanya pasangan kta pd hari ini, kta mengetahui perkataan "sempurna" itu...kalo xdenye pasangan kta, kta xkan tahu apa itu "sempurna" ...

"KELEBIHAN A ADALAH UNTUK MELENGKAPI KELEMAHAN B...
KELEBIHAN B ADALAH UNTUK MELENGKAPI KELEMAHAN A..."

jdinye...anda amat2 perlu memahaminya...jgn khusyuk sngt dgn kesempurnaan org lain sehingga terabainya kesempurnaan diri kta...

ada AKAL...ada HATI...

Allah menciptakan setiap makhluknya sangat sempurna. Kita wajib mensyukurinya.


p/s : arini xde signature ustzh...sbb ustzah on9 dr kedai kakak ustazah...maaf dipinta...slmt berbuka...



ustazah dyLLa

10 comments:

mizaranun said...

SAlam ustazah..

Yap! tiada yg sempurna..
Manusia diberi kekurangan...
untk melengkapi kekurangan itu manusia saling perlu antara 1 sama lain..
sekadar bkongsi..

~indah ayat ni :kta xbole hidup tanpa pasangan kta... ibarat "LAUT & OMBAK" ... "LANGIT & BUMI"..(skada pinjam ayatmu..) ^^,

<< s| tED| >> said...

Hanya Allah yang sempurna...

kadang2 kita buat kesilapan tanpa kita sedar. kita rasa kita mencari kesempurnaan tetapi sampai bila pun kita pasti tidak dapat cari.

aku hairan bila ada orang berkata; aku sukakan kesempurnaan' tetapi adakah mereka sendiri sempurna..?

alfa juliet said...

amboi sejak2 ni asyik entry pasangan aje..hehehe...cik dyla tak lama lagi ke??

ustazah dyLLa said...

mizaranun~
bgitulah kta sbgai makhluk ciptaanNYA...

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
nk wat mcmana kak...bile seseorg 2 xsedar ape yg dia katakan, orglain jdi hairan...

ustazah dyLLa said...

kak aza~
ajal maut rezqi jodoh ALLAH YG MENENTUKAN...insya'Allah, ada laaa rezqi sy nti...doa2kan ye...

Monkey D Luffy said...

thanks ustazah

ustazah dyLLa said...

kapten~
sama2...

eyena said...

ahai.. betul tu.. yang penting kita bermuhasabah dan ingat semula nikmat2 yg ALLAH bg kat kita.. baru laa kita tak mengeluh dan menyalahkan sesuatu yg lain..

ehem.. ada gaya ustazah lak.. ngee..

ustazah dyLLa said...

eyana~
mmg mu mcm ustazah le 2...ciri2 isteri solehah...~wahaha

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors