"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Friday, August 14, 2009

Negatif & Positif...yang mana 1 jdi pilihan?

makin bengkak lgi gusi aku...pgi td pembantu prasekolah tgur nape pipi aku sembam sblh kanan...dgn itu trus aku mgadu kesakitan...malah aku nk mkn pun payah sesangat...jdinye ptg td abahku membelikan roti tuk dicicah ngn air milo panas supaya aku xlapar...mulanya mak aku tny, nk bubur kanji ke???aku ckp, xpe nti aku buat sndiri...then, kesakitan membuak2...trus aku xjdi nk msk...td aku dh mencri gigi bongsu 2...keciknye...adoii...sakit...masih payah nk tido jugak ni...


adakah sakit gusi aku ni berpunca dri kata2 kesat & negatif yg keluar dr mulut aku???
~uish...korg percaya ke aku ni "ustazah" berkata2 sedemikian???
xkn krana aku jua berkata2 manis & baik menyebabkan aku berterusan sakit gusi???
~myb ya or myb not...

ape pun ade 1 kajian telah dijalankan ke atas kata2 yg keluar dr mulut kita ni...kajian ni menunjukkan bahawa kata2 kita bole menyebabkan effect emosional dr segi zahir n batin kpd manusia/haiwan/tumbuh2an...


bagaimana perasaan korg andainye slalu dilemparkan dgn kata2 yg negatif & kesat???
~tentu kta rasa marah, xsuke, geram, menci & rasa nk marah je org 2 balik...nak2 plak bile "org atas" yg buat kta mcm 2 kan???...
bagaimana plak dgn kata2 positif & perangsang yg dicurahkan kpd kta???
~mesti kta rsa bahagia, hapi, suke, kembng je idung, rasa nk cium je org yg puji2 kta 2 kan...btul x???...ha, ni mesti yg ade xsenang duduk bile kena puji melambung2...

tpi itu sume ade effect...ni lah bukti kajian yg telah dilakukan ke atas tumbuh2an yg lemparkan dgn kata2 kesat n positif dan dicurahkan kata2 positif n perangsang...kajian ini diambil dr buku yg brtajuk "The Hidden Messages in Water" karya Masaru Emoto dan pada halaman 31...

caranye:

1. Tempatkan sisa nasi yang sudah diletakkan semalaman kedlm 2 botol dengan jumlah yang sama, kemudian ditutup rapat.

2. Setiap botol di labelkan yang berisi kata-kata.

3. Botol A : "Kamu Pintar, Cerdas, Cantik, Baik, Rajin, Sabar, Aku Sayang Padamu, Aku Senang Sekali Melihatmu, Aku Ingin Selalu di dekatmu, I LOVE YOU, Terima Kasih."

4. Botol B : "Kamu Bodoh, Jelek, Jahat, Malas, Pemarah, Aku Benci Melihatmu, Aku gila tidak mau dekat kamu"

5. 2 Botol ini dletakkan terpisah dan pada tempat yang sering dilihat, kemudian dibaca label pada botol tersebut setiap kali melihat botol-botol tersebut.

6. Dan inilah yang terjadi pada nasi tersebut setelah 1 minggu kemudian :









Nasi dalam botol yang di bacakan kata-kata Negatif ternyata cepat sekali berubah menjadi busuk dan berwarna hitam dengan bau yang tidak sedap.

Sedangkan Nasi dalam botol yang di bacakan kata-kata Positif masih berwarna putih kekuningan dan baunya harum seperti ragi.


Bayangkan apa yang akan terjadi dengan anak-anak kita, pasangan hidup kita, rakan-rakan kerja kita, dan orang2 disekeliling kita, bahkan binatang dan tumbuhan disekeliling kita pun akan merasakan effect yang ditimbulkan
dari getaran-getaran yang berasal dari fikiran dan ucapan yang kita lontarkan setiap saat kepada mereka.

Maka sebaiknya selalulah sedar dan bijaksana dalam memillih kata-kata yang akan keluar dari mulut kita, demikian juga kendalikanlah fikiran2 yang timbul dalam batin kita.


~kalo korg rajin, ko watla kajian ni sendri...dpt hsilnye bgtau laa aku...sbbnye aku mls nk try...~hahaha...

KATA2 ITU IBARAT SPAN DIDLM AIR. SPAN YG LEMBUT MEMPERCEPATKAN PROSES SERAPAN. KASARNYA SPAN MELAMBATKAN PROSES SERAPAN. BUATLAH PILIHAN YG MANA SESUAI DLM HIDUP SEHARIAN KITA.
TERLAJAK PERAHU BOLEH DITARIK, TERLAJAK KATA2 BADAN MERANA.
"TANYA AKAL TANYA HATI"




10 comments:

<< s| tED| >> said...

erhMMmm.. nape x pergi klinik.. tgk! takut ada lubang ke ape ke..?/


kata-kata yang boleh kita renungkan bersama :)

Mrs. Zuki said...

Teringin gak nak buat eksperimen tu...tapi mende yg patutnye wajib dibuat sekarang pun tak buat2..hehehehe..
Wahai'adik bongsu'..udah2 la menysahkan ustazah.sian dia..

Nur said...

sakit sikit2 nih org kata penghapus dosa ;)

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
bkn xnk g, tpi xleh g tym2 bengkak ni.nti lgi truk...huhuhu

ustazah dyLLa said...

kak ili~
ala, watlaa bile2 pun...ujung thn ni kan free je...ahaks...ntahlaa "adik bongsu" ni xmo pisah..agaknye tanda2 nk temu jodoh kot...hahaha

ustazah dyLLa said...

nur~
ha;ah...btul la 2...dosa2 kecil ni ek...

Monkey D Luffy said...

ko cantik

lalalala

Faridrashidi.Com said...

Sebab itu kita perlu muhasabah dan selidik balik tingkah laku kita. Dua perkara yang mengudang manusia ramai masuk neraka ialah Mulut dan kemaluan.

Syafakillah. Sakit gigi memang sangat sakit.

ustazah dyLLa said...

kapten~
kapten bru tau ke sy cantik???
~lalalala

ustazah dyLLa said...

faridrashidi.com~
btul laa 2...sy skong...sakit gigi mmg dh jdi fitrah stiap manusia...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors