"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Sunday, September 13, 2009

bila hati mudah tersentuh...

arini airmata ku mudah mengalir...stiap peristiwa dlm hdup ku menjdi imbauan smula...mcm2 dugaan yg ku dh tempuh shingga kejayaan aku pada hari ini...semua ini melengkapkan aku sbgai seorg insan yg berguna kpd keluarga & masyarakat...


sejak dri kecil aku merupakan anak yg slalu diberikan perhatian yg lbih...aku bknlah org yg suke memanjakan diri, tp org yg memanjakan aku shinggalah saat ini... ~keh,keh,keh...

almaklum laa anak perempuan bongsu...adik bradik 8org...adik aku dh kawin, jdinye manja 2 telah berpindah scara mendadak kpd aku...nk plak aku duk ngn mak ayah aku...


mak sakit hmpir demam...dia cirit- birit...sakit perut mcm nk bersalin kata mak aku...mane xnye, 8 org yg mak aku kandungkan & melahirkan scara normal plak 2...jdinya aku membawa mak aku ke klinik...cheq2 rupanya mak keracunan makanan...mak masih nk puasa, aku dh pujuk supaya berbuka, tp dia xnk jugak...masa diklinik doctr terpaksa cucuk jugak, nk bg daya tahanan kt mak...alhamdulillah, lps blik dr klinik, mak dh ok...


lps berbuka td, aku tgk2 ade msj...Innalillah wa inna ilahi roji'un...ayah kerani sek aku meninggaldunia kul 7 td...Allahyarham sakit tua, ade sedikit semput...AL- FATIHAH buat arwah...


sabar ya kak...dugaan demi dugaan melanda kak ina...dgn masalah keluarganya, bru je putus tunang & mcm2 lagi...


"ko xde keje lain ke nk piki masalah org??? ~kakak aku


"kecian laa dorang...mcm2 masalah..." ~aku

"cuba kesiankan diri ko 2 dlu...pikirkan umur ko skrg...pikirkan jodoh ko...xyah sibuk masalah org..." ~kakak aku


"ko nk emo ni nape akak??? ~aku


"2la ko...duk pikirkan masalah org, dri sendri pun ko dh xingt..." ~kakak aku


"diam laah kak, xyah membebel..." ~aku


alahai...payah jugak ye nk share nk kawan2...apa yg kakak aku ckp 2 btul jugak...sometimes aku lgsung xpikirkan pasal diri...duk menyelesaikan masalah org je, sdgkan masalah aku xde sape nk selesaikan... ~alahai...mula laa aku nk berdondang syg ni


xpela...skrg ni msa orglain...1 hari nti masa tuk aku juga...Allah sentiasa ada bersama2 kta jika kta sentiasa menolong org yg ade masalah...


"jika aku tdk pedulikan kamu, adakah kamu tdk pedulikan aku???,
jika aku xtlong selesaikan masalah kamu, adakah kamu xtlong selesaikan masalah aku???,
jika aku biarkan kamu, adakah kamu akan biarkan aku???,
jika aku xanggap kamu mcm saudaraku, adakah kamu jua begitu???"...

siapa pun aku, siapa pun kamu...kita adalah hambaNYA...kita adalah ciptaaNYA...kita jua dibantu olehNYA...mengapa kta xleh bantu antara 1 sama lain???

6 comments:

sI tEDI said...

aku boleh fikirkan masalah orang tapi ada batasnya. aku takut nanti tak terpikul dengan masalah aku sendiri.
ekekekeekek

syahbandar87 said...

jodoh dah terlulis dh.dah ditetapkn dh.cme skrng Allah x nk ajar kita berpeluk tubuh.klu nk satu bnda kne berusaha..berusaha diiringi doa.dan jika kedua-duanya telah terlaksana maka bertawakkal la.dan waktu dan ketika itu yakin la jodoh kita telah ditentukan..chewah mengajar ustazah plak ni.sori kak.hahahA

ustazah dyLLa said...

kaktedi~
alahai...btul laa 2...~ngee

ustazah dyLLa said...

syah~
ape kata ko jdi USTZAH...leh bg ceramah free je...hahaha

ari said...

Salam.
Saya berfikir...mungkin inilah cara kita berbakti..berbakti pada org lain..

Allah memberi peluang utk kita membuat kebaikan. dan kebaikan itu berupa "mengambil peduli" hal dan hati org lain... Mungkin andaikata jodoh dtg awal..peluang ini berbakti ini tiada kalau adapun lain caranya...

Bukan semua org ada rasa PEDULI hal org lain...yg banyaknya cuma ambil tahu hal org lain..

:-)

ustazah dyLLa said...

Ari~
salam...btul 2...nk berbakti ada mcm2 cara...mungkin ni cara wat masa ni...dilain masa plak, lain caranya...2sume adalah keikhlasan hati kta...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors