"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Thursday, September 10, 2009

kerana mata, dia meninggal dunia...


zaman dlu, ade seorg wanita yg berakhlak mulia & baik budi pekertinya...dia jarang skali keluar dr umah...slalunya barangan keperluan harian hya dibelikan oleh pembantu rumah dia...

1 hari dia keluar tuk membeli sesuatu...dia trut memakai hijab (purdah) ketika keluar...hnya mata dia sja yg nmpk...

semasa dia melalui 1 selekoh, ada seorg lelaki yg memerhatinya dr jauh...kemudian lelaki itu mengikutinya smpai dia membeli brg...

lelaki itu menunggunya di selekoh yg sama...smasa wanita itu mahu pulang, lelaki tersebut mengekorinya...kemudian wanita itu berhenti dan bertny kpd lelaki tersebut apa yg dia mahukan...lalu lelaki tersebut menyatakan hasratnya untuk mengahwini wanita tersebut...

wanita ini terkejut lalu bertny kenapa lelaki itu mahu mengahwininya...lelaki itu menyatakan mata wanita itu sngt cantek & menawan...

wanita terus lari pulang kerumah...rupa2nya lelaki itu mengekorinya...

lelaki itu terus menunggu wanita itu keluar dr umah...stiap hari lelaki itu menunggunya...tp wanita itu tdk pernah lagi keluar umah sejak dr peristiwa itu...


akhirnya lelaki ini bertekad mahu bertnyakan wanita ini...lalu dia mghampiri rumah wanita tersebut...


"tuk...tuk...assalamualaikum...tuk...tuk..." ~lelaki itu

keluarlah seorg wanita...pembantu rumah wanita tersebut...

"apa yg kamu mahu lagi???" ~pembantu wanita tersebut



"aku sdg mendengar seseorg menangis di rumah mu ini...siapa yg menangis itu??? ~lelaki tu


"itulah perempuan yg kamu kejar kelmarin..." ~pembantu wanita tersebut



"bolehkah aku masuk & berjumpa dgnnya??? ~lelaki itu

"nanti, aku tny dlu kpd tuan aku..." ~pembantu wanita tersebut

lalu pembantu wanita tersebut menjumpai tuannya...kemudian dia keluar menemui lelaki itu semula dgn membawa sebiji mangkuk...


"tuan aku memberikan kamu ini...dia meminta kamu pulang..." ~pembantu wanita tersebut

"apa ini???...terima kasih, katakan kpd tuan mu..." ~lelaki tersbut



lelaki itu kemudian pulang ke rumahnya...lalu dia membuka bungkusan mangkuk tdi...dia terkejut lalu menangis...rupa2nya wanita itu telah memberikan sepasang mata beliau kpd lelaki tersebut...


lelaki itu trus menangis sepanjang hari...keesokkan harinya lelaki itu pergi semula kerumah wanita tersebut untuk meminta maaf...


"assalamualaikum...bukalah pintu itu...benarkanlah aku masuk...aku hnya hendak memohon maaf dari mu...walau apa yg terjdi, aku tetap ingin mengahwini mu..." ~lelaki tersebut merayu- rayu...


pintu dibuka, lantas keluarlah pembantu wanita itu yg sdg menangis...



"kenapa kamu menangis???dimana tuan kamu??? ~lelaki tersbut kehairanan



"tuan aku telah meninggal dunia...dia sempat meninggalkan pesanan kpd aku untuk kamu..." ~pembantu wanita tersebut

"Innalillah...aku telah melakukan dosa besar terhadapnya..." ~lelaki itu terus menangis lagi

"dia telah memaafkan kamu, dia berharap agar kamu menerima hadiahnya dgn ikhlas..." ~pembantu wanita tersebut...

lelaki itu pulang kerumahnya...selama 3hari, 3mlm dia menangis smbil memohon keampunan dr Allah...shingga laaa pd mlm terakhir, lelaki itu bermimpi...

dlm mimpinya hadir seorg wanita...rupa2nya wanita yg memberikan dia sepasang mata kpdnya dlu...wanita itu dtg dgn cahaya yg bersinar- sinar & putih bersih...

"wahai wanita yg begitu mulia, aku memohon ampun kpd mu...ampunkan aku..." ~lelaki tersebut

"aku telah memaafkan mu...& mohonlah keampunan dr Tuhan Yang Maha Esa..." ~wanita itu
"bgaimana kamu menjdi sebegini???apakah amalan mu shingga kehadiran mu ini bgitu brcahaya??? ~lelaki itu ingin mengetahui amalan2 wanita itu sepnjg hidupnya...

"aku hny berserah kpd Allah dlm sgala amalan & ibadah aku slama ni...solatlah dgn khusyuk, perbnyakkan membca alQuran, berzikir, bersedeqah & melakukan amal ibadah dgn hati yg ikhlas...Allah telah menanugerahkan aku sepasang mata yg cantik sehingga menimbulkan rasa khuatir dlm diriku...lebih baik aku tiada mata kerana hidup aku lebih sempurna...smoga Allah mengampuni mu..." ~wanita tersebut

tiba2 lelaki tersbut terjaga dr lenanya...akhirnya lelaki itu menjdi lelaki yg soleh & taat kpd perintah Allah...
**************************************
aku dianugerahkan bgitu sempurna ciptaan MU YA ALLAH...adakah aku mampu menjdi sperti wanita tersebut???...YA ALLAH, lindungilah aku dr sikap sombong, ego, keji & angkuh...jdikan aku org2 yg sabar dgn ujianmu...kesempurnaan yg KAU berikan, aku mensyukurinya...kesempurnaan yg KAUciptakan buatku, jdikan supaya akumemberikan manfaatkan hamba2 MU yg lain...smoga dgn kesempurnaan ini menyempurnakan ibadahku kpd MU YA ALLAH...sesungguhnya kesempurnaa aku adalah milik MU yg abadi...



22 comments:

Pn Kartini said...

Salam..
Kisah yg blh dijadikan teladan..
Agar tiada riak dlm memiliki nikmat Tuhan..kerana semua hanya pinjaman utk sementara waktu..

Salam Ukhwah..:)

ustazah dyLLa said...

pn.kartini~
salam ukhwah...yup, sume yg kta miliki hnya pinjaman sementara.

Nakamura Kazuki said...

itulah kehebatan wanita yang mengjaga aurat dirinya...Subahanallah...

alfa juliet said...

dah pernah dgr kisah ni..tapi tak boring baca banyak kali...best

sI tEDI said...

wah!! best kisah ni walaupun pernah baca dr olahan yang berbeza...

adakah wanita seperti itu lagi di zaman ini?

areQue said...

hmmm..rasanya kisah ni pernah rq baca di satu seorg sahabat tp tk ingat siapa..

tp cter ni best..alhmdulillah..
smg rq mmpu mnjd sprti itu..

tp mmpu ker?

hukhuk..rasa byk nye dosaku ini..

AQIL MUBASHSHIR B BAHARUDIN said...

saya tertanya juga selama saya berpuasa ini berpa titik air mata jatuh kerna cinta kepda Allah...kita sellu mengis kerna suami tak syang, isteri tak sayang, sakit, sebab kekasih lari dan banyak lagi yang bukan kerna Allah...sedih yang bukan kerna Allah...smoga dapt kita mengis kerana cintakan Allah, ngis sbb takut blum dpt cinta Allah, takut sbb teringt dosa2 lalu dan sbgainya...tulis dan ckp senang betul..lagi aqil yang menulis ni,...nk buat?hu,,jauh lagi kot...payah nk ngis sbb dosa bnyk...

AQIL MUBASHSHIR B BAHARUDIN said...

pe pn menarik cerita ni...

ustazah dyLLa said...

nakamura~
wanita ibarat epal...

ustazah dyLLa said...

kak aza~
yeke...bgus laa 2...

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
ada lgi tau...cume kta xtau sape orgnya...

ustazah dyLLa said...

RQ~
kta perlu usaha lgi tuk jdi mukminah yg sejati...

ustazah dyLLa said...

aqil~
btul 2...brapa bnyk yg kta nangis kpd Allah...tp kdg2 nangis itu xberkesan skiranya kta xbtul2 insaf & taubat kpdNYA...

mizaranun said...

oh dasat citer nih..sp cabut mata tp ok la sb dia buat kerana Allah...
jgn jd mcm kasim selamat cucuk mata ngn garpu...ala kassimmm! :D

ustazah dyLLa said...

mizaranun~
yelah 2...

AQIL MUBASHSHIR B BAHARUDIN said...

baju raya dh siap?

ustazah dyLLa said...

readymade je...payah sungguh nk beli kain...beli yg dh siap...puas hati...

AQIL MUBASHSHIR B BAHARUDIN said...

ha...aqil pakai yang tahun lpsnya sbb baju tu masih cantik..dan tahun lps baju tu guna sehari je...pastu simpan dan guna balik...

AQIL MUBASHSHIR B BAHARUDIN said...

ni nk tanya hari jadi ustazah 17 bulan 9?camtu dekat la dgn harijadi aqil..20.09.86

FdausAmad said...

Gua nak ajak dtg lepak kt blog gua.Rilek rilek.

ustazah dyLLa said...

aqil~
insya'Allah...jika masih berkesempatan julung2 thn ke 25 ni...

ustazah dyLLa said...

fdaus ahmad~
bknkah kta umat ISLAM..mgapa SALAM tiada dhulurkan???nak pula dibln mulia ini...apa2 pun SALAM UKHWAH dr ustzah dyLLa

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors