"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Sunday, September 6, 2009

Jika kamu...Begitu juga...

Jika kamu memancing ikan, setelah ikan itu terlekat di mata kail hendaklah kamu mengambil terus ikan itu. Janganlah sesekali kamu lepaskan ia semula ke dalam air begitu sahaja kerana ia akan sakit oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan menderita selagi ia masih hidup…

Begitulah juga setelah kamu memberi banyak pengharapan kepada seseorang. Setelah ia mula menyayangimu hendaklah kamu menjaga hatinya. Janganlah sesekali kamu terus meninggalkannya begitu sahaja kerana dia akan terluka oleh kenangan bersamamu dan mungkin tidak dapat melupakan segalanya selagi dia mengingatimu…

Jika kamu menadah air biarlah berpada. Jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh. Cukuplah sekadar memenuhi keperluanmu. Kerana apabila sekali ia retak, tentu sukar untuk kamu menampalnya semula. Akhirnya ia dibuang sedangkan jika kamu cuba membaikinya, mungkin ia masih boleh digunakan lagi…

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang terimalah seadanya. Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa. Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan kesilapan, bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya. Akhirnya kamu kecewa dan meninggalkannya. Sedangkan jika kamu memaafkannya, boleh jadi hubungan kamu akan berterusan hingga ke akhirnya…

Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat. Mengapa kamu berlengah dan cuba mencari makanan yang lain. Terlalu ingin mengejar kelazatan. Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya lagi. Kamu akan menyesal…

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan yang kamu pasti membawa kebaikan kepada dirimu. Menyayangimu. Mengasihimu. Mengapa kamu berlengah dan cuba membandingkannya dengan yang lain? Terlalu mengejar kesempurnaan. Kelak, kamu akan kehilangannya apabila dia menjadi milik orang lain. Kamu juga yang akan menyesal……


"JIKA AKU MELUKAKAN HATI KAMO, AKU HARAP KAMO MAAFKANKU...BEGITU JUA JIKA KAMO MELUKAKAN HATI AKU, AKU MAAFKAN KAMO..."

~eceh- eceh...ceh...xdenye korg wat aku terluka, aku yg melukakan diri sindri ade laa...eh,eh...aku rasa yg ade dh mula menyimpan perasaan kt aku laa...sape laaa org 2 ek...wink...wink...wink... ~lalalala... :p

~sesi korek idung bersama anak2buah ku~

aku sebagai...tenaga pengajar & jurufoto

td mlm bcaan qunut dlm solat terawikh...mlm ke 16.


jom kta tido...jgn lupe bersahur...bersahur itu sunnah nabi...

12 comments:

syahbandar87 said...

adui..knp diorng posing camtu kak.hehe..

Monkey D Luffy said...

aku ler selalu buat cam tu

ish3

- jinggo - said...

menariknya N3 ni..
saya nak copy..
nanti saya nak kongsikan dengan pelatih saya..

ustazah dyLLa said...

syah~
akak yg ajar...hahaha...mak sedara yg nakal ni...~ngee

ustazah dyLLa said...

kapten~
pasni ingt2 laa ek...~ngee

ustazah dyLLa said...

jinggo~
leh je...kta share laa...

sI tEDI said...

satu perkongsian. terima kasih

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
chame2...

Perjuangan Ku said...

dalam maknanya,,,semoga adam bertemu dengan si hawanya...walupun di pisahkan, tapi akan di pertemukan kerana azali luhmahfus menetapkan adam itu milik hawa...

ustazah dyLLa said...

perjuanganku~
insya'Allah, mudah2an...

mizaranun said...

..JikA kamO berpUasA..nAnTi KaMo AkaN beRhAri RaYa..hikhikhikhik
peace!! ^^,

ustazah dyLLa said...

mizaranun~
kalo xpose mcmana???...ala, dpt raya jugak...lalalala

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors