"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Tuesday, September 8, 2009

"KEJUTAN ALAM MAYA"...

jangkauan hidup smakin dekat...hari ni, kta masih berharap...hari ni, kta masih meminta...aku jua bgitu...cerita mengenai seorg hamba ni kdg2 membuatkan hati aku tergelak...bkn kerana dia yg istimewa, tpi kerana dia "PENDIDIK" ...

bknkah dia dh terdidik tuk menjdi pendidik???...tpi dek kerana batasan manusianya masih xmampu mendidik dia menjdi seorg yg benar2 pendidik...
~aku tau kamO keliru...mari aku jelaskan serba sedikit...

aku xmemusuhi sesiapa shinggalah hari ni, hari esok aku tdk tahu...tpi aku berharap agar Allah sentiasa membuka pintu kemaafan dr aku...insya'Allah...

aku jua tdk memendam perasaan dengki/jelous/dendam kpd sesiapa...tpi aku berharap agar Allah sentiasa melapangkan hati aku dr sikap begitu...

tpi naluri aku mahu berkata jua...aku xmampu nk tewaskan pendpt hati aku...

mengapa dia mesti bersikap begitu??? apa yg dia mahukan dr seorg kawan???

dia begitu teruja ingin mengenali aku di alam maya ini...begitu teruja dgn "USTAZAH DYLLA"...hingga snggup mencari blog utama aku ini...sdgkan dia hnya berbicara dgn aku melalui shoutsbox di blog ini PANITIA PENDIDIKAN ISLAM...

aku sbgai kawan di alam maya ni, melihatkan perkara yg positif shaja...

dia, aku ttp fikirkan positif juga...rupa2nya...bercanggah pendpt aku...Allah Maha Mengetahui...

dlm sekelip mata, dia memperkenalkan dri berserta identiti sebenar dia..."SAYA MASIH BUJANG, TGH MENCRI CALON YG SESUAI..."

huh...jika ini yg berlaku kpd KAMO, apa yg harus KAMO lakukan???

aku xmelatah...ayat ini biasa digunakan...bkn sja kpd lelaki, tpi perempuan pun ada... ~ha, jgn nk dalih2 ek...

tp sbgai seorg yg TERDIDIK, aku bgitu mulia melayani dia sbgai sahabat di alam maya ni...

myb dia bru bermula di alam ni, mungkin terkena "KEJUTAN ALAM MAYA"...

kemudian dia meminta id YM aku...katanya hnya tuk berkenalan & berbincang soal ilmu...lama juga aku memikirkannya... "YA/ TIDAK" ...

stiap hari dia akan meninggalkan pesanan dishoutsbox di blog PANITIA PENDIDIKAN ISLAM...ada sja pesanannya...malah menyuruh aku "MENGOMEN" n3 dia yg dikatakan update setiap hari... ~walhal, xhapdet pun...

akhirnya aku bg jua id YM aku...

bru je dia add aku, trus dia YM aku...

"salam...hai ustazah dyLLa..." ~dia

"salam kembali..." ~aku

"sy nk mintak sesuatu..." ~dia

"apa yg bole sy bantu ya u****??? ~aku

"sy nk gambar ustazah, nk tgk juga mcmana rupa ustzah dyLLa ni..." ~dia

"hah??? ~isk...maaflaa, sy xde gambar... ~aku...

then dia senyapkan diri...bg aku perkara biasa di alam MAYA ni...tdk menjdi hal bg aku...akhirnya dia jumpa juga gmbr aku didlm blog ni...usaha jugak dia nk tgk gmbr aku...

aku YM ngn dia dlu...

"salam ya u****... ~aku

"salam...siapa ni???mcmana tau sy u****? ~dia

"sy ni ustazah dyLLa, lupa ke??? ~aku

"owh...ok laa ustazah..smoga ustzah bertemu jodoh...sy sbuk ni, ada hal..." ~dia

uurrrmmmm...aku dh suspek perkara ni mmg berlaku...aku sngaja menguji daya kemampuan dia...akhirnya jangkaan aku TEPAT...ALLAH MAHA MENGETAHUI...

kesimpulannya...


"kita sbgai manusia, mencri teman/shabat/kwn tdk kira bangsa/ agama mestilah bersikap JUJUR & IKHLAS...kerana dr sikap itulah akan hadir CINTA yg SEJATI...mgapa mencri CINTA dlu baru KEIKHLASAN & KEJUJURAN???...mgapa inginkan KEJUJURAN dr orglain sdgkan diri xpernah JUJUR???...mgapa dambakan CINTA SECANTIK ZULAIKHA jika diri TAKSEHENSAM YUSOF???...kita diberi harta, mgapa kta xmahu kongsi???...kita diberi keistimewaan yg berlainan, mgapa nk mencri keistimewaan yg sma???...aku hensem, dia mesti cantik...aku kaya, dia mesti kaya..."

oh, lupa...siapa diri kita yg sebenarnya ye...


************************************************************************


anakku...

hnya ini pesanan dr ku...

pesanan dr seorg ku...


"esok penentu langkah mu...jawablah dgn ketenangan kerana inilah yg menentu hala tuju mu...jika dirimu tersilap langkah, pasti xkn kembali lgi...yakinlah dgn dirimu...berdoalah agar Allah merahmatimu...aku sbgai guru mu sentiasa mendoakan kejayaanmu"

p/s: esok anak2 muridku akan mghadpi UPSR...aku doakan smoga anak2 muridku berjaya menjwb soalan dgn tenang...insya'Allah...

jom sahur...

8 comments:

Monkey D Luffy said...

cepatnya dia mengalah

ustazah dyLLa said...

mengalah xsmestinya "KALAH" kapten...manusia...biasa laaa 2...

Nakamura Kazuki said...

menusuk kalbula ayat dambakan secantik zulaikha jika diri tak seencem Yusof...tapi kalau ala2 Takuya Kimura camne plak..hahahaha..pagi2 layan lawak ni dulu ye ustazah....

sI tEDI said...

aiyaaa.. itu olangg pun ada ka???


sunat kan je sekali lagi. nak kawan 1st yg tanya gambo?? kenapa?? semua org idung berlobang lah...!!!

kalau kena kat aku taulah!!!

Perjuangan Ku said...

kalau saya di poli kena kejutan belajar...biaslah bljr elekterik elektronik ni bayak benor mengirannya...

ustazah dyLLa said...

nakamura~
eleh...jgn nk perasan ek...~lalalala

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
sunat??~erk...

ustazah dyLLa said...

aqil~
berbeza laa perasaan 2...ahaks...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors