"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Wednesday, September 9, 2009

ustazah kesah semua ni Aiman!!!

kwsn umah aku dh jrg kedengaran bunyi mercun...sbb bdk yg slalu main mercun dpn umah aku ni dh pindah tmpt lain...jdinye semua geng2 mercun dia pun ikut pindah maen kt umah barunya...alhamdulillah, selamat bunyi2 yg menyakitkan hati aku...bdk 2 penah jdi anakmurid aku...punya laaa nakal...

thn lps kalo xsilap, aku dh marah tpi dorg main lgi...skali 2 aku scara senyap memegang getah paip dpn umah aku pastu aku siram dorg...habis sume basah...trus dorg g main tmpt lain...ha, amik korang...mengganggu ketenteraman orglain...
aku ingtkan peristiwa 2 dh selesai, rupa2nya bdk ni berdendam ngn aku...tiap kali mak/aku nk bsuh pinggan, mesti air xde...rupe2nya paip utama dpn umah aku ditutup oleh bdk 2...bkn skali, tpi berkali2...hampehnye bdk...

aku report kt abah...abah xcaye...skali 2 aku ajak abah skodeng bdk ni kt tepi tingkap...rupa2nya mmg btul bdk ni yg buat...ha, ape lgi...abah trus tempik kt bdk 2...terkedu bdk 2...trus cabut lari masuk umah...bila bapak dia keluar, abah aku direct je ckp kt bapak dia yg anaknya slalu tutup paip air umah ktorg...

aku dlu pun maen mercun gak, tp xdelaa smpai ganggu umah orglain...mcm2 mercun aku maen dlu...mercun gasing, mercun lidi, mercun padi, mercun roket, mercun lalat...bunga api xmaen laa...ape class...dak2 perempuan yg lembik leh laa maen...

bunga api 2 kalo korg bukak kulitnya, keluar laaa isi kabat 2...isi kabat 2laa yg aku kumpulkan banyak2...pastu aku masukkan sume kabat 2 dlm 1 kertas...aku cri tin susu...aku masukkan kabat td dlm tin susu...aku bakar kertas dlm tin td, pastu aku tutup...puh, bunyi dia...1 taman dengar...hahaha...

masa 2 mak aku g terawikh, aku xg...konon sakit perut, walhal projek dh siap plan ngn adik aku...skali 2, kakak aku ade kt umah...abah n mak blik dr surau, trus kakak aku report...ha, pe lagi...kena laaa seliang ngn getah paip...adik aku pun kena skali...adoi...berdondang sayang laaa aku & adik aku...

dlu aku ni nakal...skrg pun nakal jugak...tpi nakal "SOLEHAH"... ~ngeee
skrg bile dgr je anakmurid aku maen mercun, mula laaa aku naek hangin...mau ringan je tgn aku ni nk bg penampo...tpi naseb baek murid2 aku ni xmaen dpn aku...kalo maen dpn aku, mmg dh kena jawabnya...

sepnjg thn bile aku dtg sek tym puasa, ade je laaa yg cedera bile maen mercun...2thn lps, ade smpai masuk hospital...tgnnya luka habis...jari kelingling putus trus...thn lps pun mcm 2...kena kt kaki, nseb luka je...

thn ni, ha...aku amek gmbr dak ni...geram sngt...smpai kwn2 dia ckp, "ustzah masukkan dlm intenet, biar sume org tau AIMAN maen mercun..."
Aiman...Aiman...

mmg kena laaa nama Aiman ni...dia slamber je leh ckp kt aku...

"ustazah, AIMAN XKESAH... "


cisss....bdk ni buat lawak plak...aku berleter laaa spnjg class arini...

~ni laaa jari Aiman yg terluka...~


aku dlu maen mercun jugak, xde laaa smpai cederakan diri sendiri...aduhai...mcm2 laaa dak2 aku ni...


pengajaran buat semua...


"sesiapa ada anak/adik/kwn2...jgnlaah maen mercun...ia amat2 membahayakan diri...malah membakar duit sendri tau...hilang harta, bole dicari...hilang jari sape nk bagi???"



SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA HARI KE-19...

14 comments:

Nakamura Kazuki said...

ustazah..apa kata kita maen meriam buluh..kat sini banyak buluh2 tapi kalau nak power guna batang besi..baru berdengung skit..confirm terkedu budak2 tu..hahaha

areQue said...

salam ustazah..
hahahahahah...mmg lawak la budak nie..ekekekkek

main dik jgn tak main...

tp melampau gak budak2 ni..dorg skew main mercun kat kwsn umah flat rq nih kuat giler...terkezut org tgh smayang..

geram...

kdg2 nk mrh tp apa la hak kite kan..anak org...

hhuuhu...

ustazah..rq dah follow ustazah ni..slm kenal...n jmput jd follower rq juga:)

slm ramadhan

ustazah dyLLa said...

nakamura~
ha...bgus laa...ustzah nye zaman dh lps...jgn nk ajo bdk2 ni wat yg lain...nti hilang trus nyawa tau...

ustazah dyLLa said...

RQ~
salam...tq jd follower ustzh..nti ustzh follow RQ ek...bdk2 besa laa 2...zaman kanak2 mesti kena ada kenangan...ustzah dlu bnyk sngt kenangan best2...

sI tEDI said...

aku masakecik2 mmg baik. hanya main bunga api lidi cap kucing hitam. la la al la

alfa juliet said...

mercun ni merbahaya..kalau pandai main takpe..ni diubahsuai..tu yg putus segala...

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
eleh,xnk mngaku...:p

ustazah dyLLa said...

kak aza~
aik...mcm tempelak kt sy je 2...ahaks...

mizaranun said...

ehmm...kenangan men mercun best WoOo..
Pakcik pernah firstime men meriam buluh firstime gak lari lintang pukang keno kejo kt tok penghulu..hohoho

Perjuangan Ku said...

tempat saya la...cerita sikit ye...kat sna yang bestnya dlu budak2 bisa main mercon bola, merco roket yang paling popular, pastu mercun mancis dan bunga api...yang paling tak sedapnya bila budak tu baling mercun bola dalm kawasn umah cina yang ada anjing..apa, alarm rumah berbunyi dn poli dtng cari smpai kt surau. yang tak leh lupa tu ada satu tahun tu tengah2 smbahyang terawaih tiba2 je mercun roket yang budak2 main meletup betul2 atas bumbung surau,..apa bukan kata imam, yang makmum pun trut meltah terkejut smpai iman lupa bacaan...apa pun yang kna mercun di tgn blum ada kes lagi la. pglaman saya dn kawan dlu main meriam buluh kat kmpung memang best wlpun tahu bahaya... tapi dlu la wktu tgh nkal2...bukan shaja ustazah je nakal,..tapi saya pun nakal juga kcik2...

ustazah dyLLa said...

mizaranun~
kalo kena kejar ngn tok kadi, xkn lari jugak??? ~ahaks...

ustazah dyLLa said...

aqil~
hahaha...lawok laa pasal imam n makmum 2...agaknye berterabur le ape yg imam baca...nseb bkn kena tang org tgh menikah, mau tersebut nama orglain...ahaks...

Monkey D Luffy said...

aku pun nakal gak main mercun

tapi selamat dr luka2

AQIL MUBASHSHIR B BAHARUDIN said...

apa pun aman tak kisah...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors