"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Saturday, January 30, 2010

cita-cita tidak kesampaian...

salam semua...

semua orang ada cita2 nya...termasuk aku...
korang ingt tak lagi dengan borang kuning masa darjah 1 smpai darjah 6???
borang tu setiap tahun cikgu akan isi tuk kita...
salah 1 perkara dlm borang tu adalah cita- cita kita...

masa aku darjah 1, aku masih tak tau nak jadi apa masa besar nanti...
naseb baik cikgu suggestkan cikgu dan polis...

naik darjah 2, aku dh tau apa cita- cita aku...

1. POLIS
2. ASKAR
3. GURU
4. PEGUAM
5. PENSYARAH


masa tu ada 3 ruang kosong je nk di isi...

jadinya, stiap kali cikgu tanya nak jadi apa...
aku akan jawab, 1. POLIS, 2. PEGUAM, 3. CIKGU...

akhirnya cita- cita nak jadi polis tidak kesampaian...
no.3 adalah dipilih untuk aku...

sehingga kini, aku masih menanamkan cita- cita nk jadi polis nih...
nk tau sbb apa aku minat jadi polis ni...

1. sbb seragam polis yg begitu teruja...
2. aku minat beraksi ketika menangkap penjenayah...
3. suke menyelidik maklumat- maklumat (mcm perisik / forensik)
4. sebab aku mmg sukeeee......

w/pun cita- cita itu xkesmpaian, tpi aku dapat jugak capai cita- cita aku no.3...
menjadi CIKGU...
sehingga kini aku mengerti mengapa aku ditakdirkan menjadi guru...
aku bersyukur atas nikmat yg Allah berikan kpd aku...
mendekatkan diri aku kpdNYA...
apa2 pun aku ttp menjalankan tugas dgn sebaik mungkin...insya'Allah...

~dikehendaki !!!...tawaran lumayan jika anda menjumpainya~


korang ade cita- cita yang tidak kesampaian???


~wHite RosE~
''''''''''''''''''''''''''
anak buah aku no.10 ade balik...seronok main dgn dia...bru 4 bln dh pandai mengagah & ketawa...echah...echah...

4 comments:

blueCITY said...

heeeeeeeeeeee

betul betul betul

akak dulu pun sama

bila ada je ruang tanya cita2 apa:

nak jadi cikgu
nak jadi peguam
nak jadi doktor
nak jadi jurutera

lastly. jadi penolong jurutera
hahahhaah..

tahniah!!! kerana berjaya mencapai cita2
heeeeee

mizaranun said...

jd cikgu lg best dapt jd mcm2 kt sek termasukla jd tukang kebun...hihihi
nk jd polis pon leh gak jd la guru disiplin gerenti kecut perut budak2....hikhik

alfa juliet said...

cita2 kita sentiasa berubah..dulu akak tak mau jadi cikgu sbb tgk mak keje teruk..tapi last jadi jugak...hehehehe

white rose said...

blueCITY~
hooooo...
tq akak...
ala akak pun dpt gak baka2 jurutera tu kan...kira hmpir2 capai...
heeee...

.....................................

mizaranun~
ostat...mmg beh jdi cikgu, sume cita2 ade dlm cikgu nih...serba boleh...

.....................................

kak azza~
kdg2 yg kita xnk tu laaa yg menjdi kan...ape2 pun syok jdi cikgu nih...kan, kan, kan...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors