"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Monday, January 25, 2010

dulunye cara penyelesaian...skrg lain daaa...

salam malam2...

arini bg org gomen dh bergaji...
alhamdulillah, aku dh settlekan sgala piutang miutang yg ade...
nseb piutang miutang tuh ade 2 je...kalo bnyk pening aku nk memikirkannya tiap2 bln...

bak kata
"duit umpama air, main curahje...kalo tumbuh balik kan senang..."

ahai...bersyukurlah dgn apa yg ada...bgi orang lain yg tak mampu tuh mcmana...ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang...lgi kecian...

arini jugak aku g bandar t.intan secara perseorangan...tanpa teman...
slalunya abah atau kakak aku yg temankan...tpi segalanya diluar jangkaan...niat asal kakak aku nk ajak g sama2, skali tuh dia bgtau yg dia g ngan kwn sekolah dia...say "sowi laa kekla, dh ajak kwn..."

so, ade aku KESAH???

lps settlekan sumenya, aku berjalan2 dgn senang hati tuk menjamu selera...baik di mata baik di perut aku...tpi yg dpt hnya diperut... ~berjimat2 tuk g indonesia ujung thn ni...
smpai umah dh 6.30 ptg...kepenatan...nk lena skejap, tpi xmau pejam...
bgun trus mandi...cadangnya nk makan nasi tpi tgk ikan masak kari ayam, trus xjdi mkn...

abah kata, "udah merajuk"...(loghat perak = sudah merajuk)

hurkkk.........ade ke mcm tu abah nih...

sebelum2 ni bila lauk yg aku xberkenan, telur mata kerbau adalah jalan penyelesaian...
janji ade kuah, telur mata kerbau & kicap...

sjak bila ntah aku dh mula xnk amik jln penyelesaian itu...adakah dek kerana aku keletihan??? kemalasan??? ~ooowhhh...tidak...

aku dh berhnti makan nasik lemak hmpir2 sebulan stengah...kerana apa???
kerana aku nk menjaga kestabilan darah...
dlu stiap pagi sblm aku msuk kelas, aku akan mkn nasik lemak 1 bungkus...
1 bungkus hanya RM0.40...murah kan???
iye...memang murah, sedap & berbalut dlm daun pisang lagi tu...
ditambah pula dengan 2 ketul kuih yg berminyak...

thn lps, aku berulang alik ke klinik tuk memastikan aku tiada darah tinggi...
agak payah jugak tuk aku menjaga pemakanan yg dah biasa aku amalkan saban tahun...
akhirnya pada tahun 2010, aku berjaya meninggalkan kesemua makanan yg berat di awal2 pagi...
skrg aku hnya makan sekeping roti & milo kurang manis...
alhamdulillah, aku smakin segar...
badan pun tak cepat letih...

baru2 ni g klinik, nurse bagitau darah aku dh stabil...
alhamdulillah...

korang jagalah kesihatan juga...jangan dah sakit baru nk berubat...

~selipar kesukaan aku~
mencari jugak rose wane putih, tapi xjumpe, wane merah pun ok...asalkan ade rose tuh...


~wHite RosE~
''''''''''''''''''''''''''
arini mengenakan semua warga sekolah & asyik tershasyul bile berucap...wahahaha

7 comments:

jane said...

saya byk lagi hutang lum hbis bayar ustazha

huhuhuhu

blueCITY said...

salam rose putih,

wahhhh
biasa la kita kan
dapat gaji jer, g setelkan apa yg patut.
lebih2 tuh baru la boleh buat itu ini, heeeeeeee

comelnya selipar tuh, ros biru tak ada ke?
hehhehheh

blueCITY said...

utang kereta bulan julai ni setel, kalo ada rezeki nak tuko kete lain, ekekkeke

Kunang-Kunang said...

Salam white rose,

Itulah orang putih kata hari gaji tu "pay day", tepat dan jitu. Masa nilah kita start bayar membayarkan.

Tapi akak dah lama tak rasa terima gaji, dah bersara. Bersara yang tak pencen.

Murahnya nasi lemak 40sen, di Shah Alam ni nasi lemak biasa, Rm1.20. Tapi kalau kita tahu ada nasi lemak biasa ni yang sedapkan. Tapi memang tak boleh diamalkan selalu.

white rose said...

jane~
muda2 ni xpe utang...leh usaha lgi nk settle kan...jgn dh tua2 masih ade utang...

kakblue~
salam kembali kak...
tuh aa...bile dh settle nih dh lega tau...alhamdulillah...

slipar ros biru xde laa kak...

wahhh...nk tukar kete??? syiookknyee...beli wane putih plak ye...heeee

kak ani~
salam kembali kak...
dh settle ni alhamdulillah, dh lega...
cptnye akak pencen ye...heee...

sedap nasi lemak nih kak...murah2 je...mai2, sini...sy blanja sebungkus...

eefa said...

sbb suke sgt mengenakan org to yg tersyasyul je kojenye...hahaha
dah kena 'KENAN' Ajai...wawawa
to selipar beli kt Lgkawi kn.

white rose said...

i kan pengkritik terkenal, staraf ngn ajai...so, u always kena kritik ngn i kan...~wahahah...
yup, memories in LANGKAWI...
kak ina, tutup lampu....

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors