"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Sunday, March 7, 2010

sengkuang kacang...

salam semua...
arini ahad berehat sepuas- puasnya...
anak buah si echah ade balik...
main2 ngan dia n masak2 ngan mak...
hari jumaat yg lepas aku beli sengkuang...
dah lama xmakan sengkuang kacang...
so, tadi aku telah membuatnya dan makan...
nyummy...sedap...
ok, jom kita tengok cara membuatnya...
nanti korang cubalah...simple & sedap...

zooomm in..
.
.
.

.
.

~ kacang tanah yang digoreng & dikisar/ ditumbuk menjadi kasar2 je ~

~ sengkuang yang siap dibuang kulit & dihiris setebal suku inci ~

~ kemudian sapukan sos dipermukaan sengkuang ~
sos ni hanya sos jenama biasa yg kita gunakan, aku biasa guna sos samano...
jika yg guna sos kimball ke, ape je pun bole mengikut citarasa anda...
jika hendak kelainan bole campurkan sos dengan sedikit kicap & sapu diatas permukaan sengkuang...
*jika sukakan pedas, lebihkan sapuan sos itu

~ kemudian ratakan kacang yang dh dikisar tadi ~
* aku suke kacang, jadi aku lebihkan kacang

kemudian...
.
.
.
.
.

TADDAAAAAA...


~ sengkuang kacang sedia dimakan begitu saja ~
urm...nyummy...


~wHite RosE~
''''''''''''''''''''''''''
minggu ni kanak2 ribena dah mula exam.,.kena berkerah nih...no time 2 play2...

10 comments:

alfa juliet said...

sedpanya..mcm mana nak buat sos tu???

Mrs. Zuki said...

Waahhhhh sedap-sedap Dila...mmg mende ni fav K.ili..dulu masa sekolah rendah, makcik kantin selal jual mende ni..tapi sekarang dah jarang nak dapat.

white rose said...

kak azza~

sos cili biasa je kak...kalo rajin sos campur kicap sikit...

.................................................................................

kak ili~

fav sy jugak masa kecik2...dlu jual 20 sen je...tapi besar...skrg mana ade org jual...baik buat, senang je...

Nakamura Kazuki said...

hahaha..teringat masa kecik2 dulu..dekat kantin sekolah ada juga jual....kalau separuh 10 sen..kalau penuh 20 sen...tapi selalunya ambe dapat free..sebab bas sekolah ambe datang lambat dalam pukul 2 ptg..so mak cik kantin bagi free je....

white rose said...

oppa...
lama xdgr cite...hahaha...
ha'ah, masa sek dlu pun ade jual gak...selalu beli yg besar2 je, kecik2 xckup...hahaha...

insan pendidik said...

salam,

wah IP teringat mkn sengkuang ni dulu mase tu zmn kanak2 ribena lg .. teringin plak nk rase lg mkn sengkuang nih hehe

insan pendidik said...
This comment has been removed by the author.
white rose said...

salam IP,

tuh laa...sengkuang ni mengimbau zaman kanak2 kan...IP teringin, wat laa sendiri...xsusah mana pun...

Kunang-Kunang said...

Salam white rose,

Bestnya sengkuang kacang tu. Sekarang dah lama tak nampak ni.

white rose said...

salam kak ani,

leh buat sendiri je kak ani...bkn susah...nk jumpe yg jual kt luar mmg xde dah...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors