"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Saturday, April 10, 2010

pakcik bismillah...

salam semua...
korang rindu ek ngan aku tak???
~lalalala...

yeah, aku sedang bertungkus lumus bercamping nih...
ni adalah n3 yang aku dh siap buat...
cume aku settingkan post options jer...

ni kisah pakcik bismillah...

aku panggil dia pakcik bismillah sebab bila dia jual minyak panas,
bagi je botol kosong kat dia, sure dia akan baca bismillah sampai habis minyak dia tuangkan...

minyak ni dia buat sendiri n dia jualkan jugak...
dengar cerita dia ni duk hampir2 15km dari kampung aku...
aku pun tak pasti dari mana dia tinggal...

tapi yang pastinya dia akan menjual minyak ni sampai ke umah aku hanya berjalan kaki dari umah dia...
bayangkan betapa jauhnya dia berjalan...
dia berjalan dengan penuh semangat tau...tak penah kenal erti penat...

dalam 1 bulan mesti dia datang menjual minyak dikawasan umah aku...
cara dia bagi salam sungguh unik sehinggakan abah & mak aku cam suara dia...

minyaknya tak mahal pun...
kalo tuang dalam botol sos, hanya 4 hengget je...

1 hari, masa aku balik dari KL, aku menaiki bas menuju ke kmpong aku la...
masa dlm bas, aku merenung seseorang lelaki yang tak tahu duk diam...
kejap berdiri, kejap duduk...
pastu dia duk pegang je plastik yang berisi bateri & radio kecik...
siap dia hayun2 kan plastik tuh...
bila dia penat, dia berhenti sekejap je, pastu dia sambung smula...

bila aku perhatikan, rupa2nya dialah pakcik bismillah...
tak sangka aku pakcik ni pandai naik bas...

masa kondakter bas nak kutip duit bas, pakcik ni cepat2 pegi bayo...
dah siap RM5 dalam tangannya...
pastu dia sambung smula perbuatan dia tadi...

~ pokcik ni sedanga berdiri ketika bas tengah dipandu laju ~
sambil dia pegang plastik kat tangan dia...

yang paling menariknya, dia memegang sebuah buku kecil iaitu buku 555...
dalam buku tuh banyak tulisan...
korang tau tulisan ape???
tulisan jawi tau...aku punya laa terperanjat...penuh buku tuh dengan tulisan jawi...

padahal kalo ditengok pada rupa pakcik ni, sah2 korang akan cakap pakcik ni sakit mental sikit..


~ pokcik ni masih memegang plastik sambil menghayunkannya ~
pokcik ni dah duduk...jap lagi dia bgun semula...

kini baru aku tahu pakcik ni mempunyai 1 sikap yang tak mahu duduk diam...
pastu begitu gembira bila mendapat sesuatu sehinggakan orang lain pandang, dia tak perasan...

tu lah keunikan ciptaan Allah...
jangan sangka yang kita ni begitu sempurna pada segi fizikal,
padahal tulisan jawi pun kita tak leh baca & tulis...

~wHite RosE~
''''''''''''''''''''''''''
aku tengah bercamping nih...
tolong jaga blog saya ni baik2 ye...jangan nakal2 tau!!!

6 comments:

sI tEDI said...

Allah itu maha mengetahui setiap kejadian!

blueCITY® said...

salam ros cayang,
best kan camping2 tuh, huhu..

pakcik bismillah antara manusia unik ciptaan tuhan, mesti terlintas dihati kita, apakah ceita kisah hidupnya, apakah ada kisah2 sedih atau apa sahaja tentang dirinya dulu..

akak suka berfikir begitu bila jumpa org2 unik terutama org sakit mental dijalanan. pasti ada kisah2 disebalik cerita dia begitu kan..

itu lah kelebihan pakcik bismillah, alhamdulillah...

rindu kamoo juga
ahaks!!

jaga diri

Cikgu ILi said...

Orang lain tak panggil dia pakcik bismillah jugak ke?

sahromnasrudin said...

biler nak lik nie??cian anak murid kat skul tau huhuuh

tunbegia said...

sungguh rindu, ;-P

salamm,

alfa juliet said...

aku ingatkan pakcik bismillah ili citer tu..yg rojak buah tu..hehehehe konpius

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors