"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Monday, May 10, 2010

cerita misteri merungkai persoalan part 1...

salam semua...
dengar je tajuk n3 aku ni macam seram sejuk je...
walhal cite2 biasa je...

panjang cite ni tau...

ni adalah rentetan dari blog en.sahromnasrudin mengenai "Makhluk Halus"...

hurk, seram bulu roma aku ni bercerita time2 malam ni...
~heeee...

ok, kisah ni dah hampir 10 tahun yang lalu...

aku punyai adik beradik perempuan seramai 4 orang termasuk aku...
kakak perempuan no.2 dan 3 pernah didatangi oleh makhluk halus ciptaan Yang Maha Esa...

kakak no.3 laa yang mula2 kena...
asalnya dia bercamping disalah sebuah kem...
1 malam kawan dia terkena hasutan ( histeria) & menjerit2 laa...

kakak aku ni dia bawaklaa kawan dia balik ke umah aku & meminta ust aku mengubati kawan dia...masa tu aku dah tingkatan 4...

setelah kawan dia pulih, dorang balik semula ke uitm shah alam...
malam selepas dorang balik ke uitm, di umah aku kecoh bunyi orang menyepahkan barang...

rupa2nya abah cakap laci pakaian bilik abah berterabur dan bersepah...
sedangkan masa tu abah & mak tido dalam bilik tuh...

pagi esoknya kakak aku yang sulong tel umah bagitau yang kakak aku no.3 menjerit2 & menangis...dengan segeranya abah & mak aku ke KL untuk melihat kakak aku laa...

setibanya disana, abah aku bawak pergi berubat...rupa2nya ada benda dalam badan dia...
tapi masa tu abah aku masih tak percaya...
aku plak tak tau nak pikir ape, hanya melihat saje...

dek kerana penyakit menjerit & menangis secara tiba2 je, kakak aku tertinggal 1 semester kat uitm...masa tu dia hanya tinggal 3 semester je lagi nak dapat ijazah...
akhirnya abah & mak membuat keputusan suh memberhentikan pelajaran kakak & tinggal di kampung...

masa ni aku dah SPM...aku laa yang sentiasa menemani kakak aku tatkala penyakit tu menyerang...waktu tido paling sukar sebab kakak aku akan kepit tangan aku sampai aku nak tido pun tak lena...
berkat kesabaran & keberanian aku, alhamdulillah aku tempuhi jua...
walaupun kadang2 aku terasakan kehadiran "makhluk halus" tuh...

xlama lps tu kakak aku dapat tawaran jadi cikgu di IPDA, jitra kedah...
alhamdulillah, sepanjang kakak aku disana jarang sekali dia sakit...
setelah 3 tahun berlalu, kakak aku posting ke sek berhampiran umah mak & abah...

tapi bila dia berada di kampung, penyakitnya menyerang kembali...
kadang2 masa ktorang tengah sembang2 pun dia tiba2 menjerit & menangis...
dia akan cakap "pergi kau, pergi..." , "mak, ana takut...mak tolong laa, ana takut..."

itulah ayatnya bila dia menangis...menangis bukan sekejap tapi lama...
sampaikan tok aku yang mengubat dia pun xlarat nak pegang...
tenaga dia menepis orang bukan dari tenaga dia...

bila dia penat baru dia berhenti...
lepas berhenti nangis, muka dia merah & terus tertido...
lepas terjaga dari tido, baru dia ok...

time dia senang je nak tau...
bila dia uzur je, mula laaa penyakit tu serang...
rupa2nya dia xleh dalam keadaan kotor...sure dia akan menjerit & menangis...

akhirnya pada tahun 2005, abah putuskan tuk kawinkan dia...
alhamdulillah, bakal suami dia dapat menerima tentang kakak aku ni...
dorang pun berkahwin laa...

pada malam mereka tido bersama, abang iparku cerita,
ada satu cahaya berpusing2 sekitar katil mereka...sampaikan mereka tak bole tido...
pastu abang ipar aku kena tindih...xlama lepas tu kakak aku menjerit & menangis...

rupa2nya benda tu marahkan abang ipar aku sebab menghampiri kakak aku...
benda tu sudah memiliki jasad kakak aku...

akhirnya dengan pujukan aku, abah pergi mencari seorang ustaz untuk mengubati kakak aku...
bertambah kuat nak berubat bila kakak aku sakit perut & bila jumpa bidan, bidan cakap kakak aku keguguran...

alhamdulillah dengan bantuan ustaz Rahmatullah, dia membawa kakak aku, adik aku & abang ipar aku menemui tok gurunya...

melalui penceritaan adik aku, perjalanan menuju ke pusat perubatan amat mencabar sebab melalui kawasan hutan...pastu ada tempat air terjun, kedengaran kanak2 membaca Al- Quran serta suasana yang begitu nyaman sekali... (sowi, aku tak ingat nama tempat tuh)...

kakak, adik & abang ipar aku serta ustaz Rahmatullah masuk ke surau...
datanglah seorang ustaz yang begitu simple pakaiannya...

ustaz ni bertanyakan nama kakak aku...kakak aku dah mula rasa takut...
tergetar2 dia menjawab soalan...
ustaz kata, kakak aku sakit disebabkan "benda" tu suka & nak menumpang badan kat badan kakak aku, bukan kerana perbuatan kakak aku sendiri...(maksudnye membela benda halus ke)...

xlama lepas tu ustaz meletakkan Al- Quran dihadapan kakak aku...trus ustaz tu meminta kakak, adik & abang ipar aku mengambil wudhuk...
lepas tu ustaz suruh kakak aku selak 5 muka surat Al- Quran yang berlainan & tunjukkan dari surah mana...
lepas tu ustaz suh abang ipar aku pegang ibu jari kedua2 kaki kakak aku, manakala ustaz pegang kedua2 ibu jari kaki abang ipar aku...

ustaz membaca surah yang kakak aku pilih tadi, kakak aku berubah watak...
dia menjerit, menangis & meraung2 minta dilepaskan...adik aku terpaksa memeluk kakak aku sekuat hatinya...sebab kakak aku dah sepak abang ipar aku...

mereka bertarung dalam setengah jam...( ayat macam orang lawan gusti je )...
uih, betul2 ni korang...bukan main2...

xlama lepas tu baru kakak aku stabil...
kata adik aku, muka kakak aku berubah...dah jadi bersih...
cakap pun dah lembut...suara tak tinggi dah...

syukur Alhamdulillah, kakak aku dah pulih...
kami menunggu kepulangan kakak...
mak & abah menangis melihat perubahan kakak...
dah sihat seperti dulu...kembali ceria...

xlama lepas tu dalam setahun lebih, kakak aku pregnant...

alhamdulillah, anak perempuannya sekarang dah berusia 3 tahun setengah...
dah ada rumah sendiri, dah ade kereta sendiri...

syukur Alhamdulillah...

ok, ni baru siri 1...
sok aku sambung siri 2 plak...
insya'Allah...

mak aih...panjang sungguh cerita misteri aku nih...


~
wHite R
osE ~
''''''''''''''''''''''''''
seram bulu roma aku bile cite pasal nih...dah laa bergelapan...huhuhu...
korang ade pengalaman macam ni??? jom, share...

2 comments:

sahromnasrudin said...

huhhh..smpi mcm tue sekali ke> mmg menyeramkan dan mancabar..apapun, tq atas penceritaan kisah benar diatas

white rose said...

ni bru cite part 1...part 2 pun menarik & menyeramkan jugak...
pengalaman ini mengajar kami lebih hati2...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors