"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Wednesday, August 4, 2010

Surat Cinta di Dunia Berumur 4200 Tahun

Surat cinta tertua di Dunia yang pernah ditemukan berasal dari sekitar masa 2200 SM di lembah Niffer 150 km dari kota Baghdad, Irak. Penemuan ini berdasarkan penggalian arkeologi sekitar tahun 1889 oleh Noah Kramer Profesor dari Philadelphia University

Pada awal arkeologi ini menemukan sekitar 70 ribu artifak berbahasa Sumeria yang pada saat itu masih belum lagi diterjemahkan maksud dari bahasa tersebut.

58 tahun setelah penemuan tersebut, sumerologi (ahli bahasa Sumeria ) terkenal didunia yang bernama Muazzez Longsor dan Hatice K?z?laybu mencuba menerjemahkan erti yang terkandung dalam artifak tersebut. Artifak tersebut berbentuk seperi plat diperbuat dari batu. Bila melihatnya, sebagai orang awam termasuk TS kita tidak akan tahu maksud dan earti tujuan tersebut.

Surat dalam berbentuk artifak itu dibuat oleh seorang pendeta tinggi (High Priest ) bangsa Sumeria bernama Inanna yang ditujukan kepada Sang Raja yang sekaligus suaminya pada malam pernikahan mereka. Sudah menjadi tradisi bangsa Sumeria bahawa pada saat malam pernikahan si isteri akan membuatkan puisi cinta untuk si suami.

Ini berdasarkan penterjemahannya dari Sumerolog orang Turki tsb ke Bahasa Inggeris adalah :



Bridegroom, dear to my heart,
Goodly is your beauty, honeysweet,
Lion, dear to my heart,
Goodly is your beauty, honeysweet.
You have captivated me,
Let me stand tremblingly before you.
Bridegroom, I would be taken by you to the bedchamber,
You have captivated me,
Let me stand tremblingly before you.
Lion, I would be taken by you to the bedchamber.
Bridegroom, let me caress you,
My precious caress is more savory than honey,
In the bedchamber, honey-filled,
Let me enjoy your goodly beauty,
Lion, let me caress you,
My precious caress is more savory than honey.
Bridegroom, you have taken your pleasure of me,
Tell my mother, she will give you delicacies,
My father, he will give you gifts.
Your spirit, I know where to cheer your spirit,
Bridegroom, sleep in our house until dawn,
Your heart, I know where to gladden your heart,
Lion, sleep in our house until dawn.
You, because you love me,

Give me pray of your caresses,
My lord god, my lord protector,
My Shu-Sin, who gladdens Enlil’s heart,
Give my pray of your caresses.
Your place goodly as honey, pray lay your hand on it,
Bring your hand over like a gishban-garment,
Cup your hand over it like a gishban-sikin- garment.


Faham tak?
kalo tak, sila baca BM nye plak...


Pengantin lelakiku, sayang untuk hatiku,
Kebaikan adalah ketampananmu, sayang,

Singaku, sayang untuk hatiku,
Kebaikan adalah ketampananmu, sayang
Engkau telah memikat hatiku,
Biarkanku berdiri, hingga hatiku bergetar disampingmu.
Pengantin lelakiku, ku kan dijemputmu menuju ke peraduan,
Engkau telah memikatku,
Biarkan aku berdiri gementar disampingmu.

Singaku, ku kan dijemputmu menuju ke peraduan.
Pengantin lelakiku, biarkan ku membelaimu,
Belaian berharga ku lebih bernilai dari madu,
Hingga peraduan penuh madu
Biarkan saya menikmati keindahan dan kebaikanmu,

Singaku, biarkan aku membelaimu,
Belaian berharga ku lebih bernilai dari madu,
Pengantin lelakiku, Kau telah mengambil kesenangan dari diriku,
Katakan pada ibuku, dan dia akan memberikan hidangan,
Katakan pada Ayahku, ia akan memberi mu hadiah.
Ku tahu di mana saat menghibur semangatmu.

Pengantin lelakiku, singgah dan tidurlah di rumah sampai fajar menjelang
Hatiku, ku tahu cara menggembirakan hatimu,
Singaku, tidur dan singgahlah di rumah sampai fajar menjelang.

Kau ada, kerana kau mencintaiku,
Biarkan aku berdoa dengan belaianmu,
Dewa tuanku, tuanku pelindung,
Shu-Sin, yang Enlil gladdens hati,
Berikan saya berdoa belaian Anda.
Tempat semanis madu, dimana kita berdoa dengan meletakkan tanganmu di atasnya,

Angkat tanganmu seperti kain gishban
Tengadahkan tanganmu diatas kain gishban….

kini manuskrip dan artifak-artifak lainnya termasuk surat cinta tersebut disimpan dengan aman di Museum Arkeologi Istanbul, Turki.


~ tunggu orang bagi aku bunga...bila agak2nya laaa ye ~


~ korang ade surat cinta?...aku ade org bagi...tu masa zaman sek men...tapi aku xlayan...(ayat berlagak)...hahahaha ~
Myspace text generator

9 comments:

sahromnasrudin said...

salam..mak aaaii..ayat..tak mampu den nak buat ayat cenggitu..sgt menyentuh kalbu..leh cair dibuatnya heheheh...

Nia said...

tak pernah dpt surat cinta...huhu...owh,..email pernah..hehe..sweet jgk ya,..poem untuk suami..

Entri Terkini: Buat Hal Di Kluang

Nur said...

salam white rose
Beautiful words
really beautiful... =)

Nakamura Kazuki said...

ambe tak brapa gemas pusi ni sebab tak faham..kekeke

perghhhhhhhh..ustazah pun layan surat cintan ye....

hahahaha...tapi bila teringat balik kesah2 lama..besh gak...ye bila ada orang admire kat kita..kita plak admire kat budak ni...budak ni plak syiok kat member kita..ahhhh so nostalgia....

Nia said...

poem tak siap lagi..isk..isk

white rose said...

salam...
ala pokcik, senang sangat la...

pokcik guna je kelebihan binatang2 yg ade...

"SUARA MU UMPAMA KICAUAN BURUNG..."

hahahahaha

white rose said...

kak nia,
try laa buat poem tuk en.suami...

mesti dia teruja...
hahahaha...

white rose said...

salam kak nur...
english sy sooo bad...

kalo BI je ni sahnya sy tak paham...
hahahaha...

white rose said...

senpai,
sy suka laaa puisi ni...

besh tau...
teringin nak tulis puisi buat seseorang yg bgitu istimewa...

yeaaaaaahh...(malunye)
hahahaha...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors