"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Monday, October 11, 2010

Kisah Buang Bayi

Di pagi hari yang nyaman,dua orang sudah lanjut usianya duduk berehat-rehat. Pak Abu dan Pak Majid namanya. Yang Pak Abu membaca surat khabar manakala Pak Majid hanya duduk termenung jauh sambil hisap rokok daun. 

Pak Abu: Majid, engkau tengoklah berita hari ini. Ada orang sanggup jual anaknya.


Pak Majid: Hmmmmm. Jawab Pak Majib macam acuh tak acuh je. 

Pak Abu: Kot pun terdesak nak duit janganlah jual anak. Banyak lagi cara nak dapat duit. Kerja kat pam minyak ke, jual kacang putih ke, jual surat khabar ke. Betul tak Majid...?
 
Pak Majid:Hmmmmmmm... Sambil mengembus asap rokok daunnya keluar melalui hidungnya...

Pak Abu: Kau ni kenapa Majid? Takkan berita ini kau tak ambil peduli ke? Ini melibatkan kemanusiaan tahu. Binatang pun tahu nak jaga anaknya. 

Pak Majid: Hmmmm....Nilah aku nak bagitau engkau. Kalaulah aku masa muda-muda dulu..Aku jual je anak-anakku tu.. 

Pak Abu: Hah??? Engkau biar betul Majid! 

Pak Majid: Hoii.. Engkau sedar tak sekarang ni berada di mana? Sedarlah Abu....Kita sekarang di RUMAH ORANG TUA. Kalaulah aku tahu perangai anak-anak aku tu macam nilah, dah lama dah aku jual budak-budak tu! 

Pak Abu: HEHEHEHEHE....

~ maaf ye semua...aku merasa pelik sebab dah banyak kali entry aku hilang secara misteri... ~

15 comments:

white rose said...

salam semua...
maaf la, sejak 2 menjak ni entry WR selalu hilang secara misteri...
sama mcm semalam kisah "SILA PANDANG DEPAN CONGKAK..."

Yasminhamid said...

ppernah baca lawak insaf ni.....bagus...

Kunang-Kunang said...

Salam White Rose,

Inilah agaknya yang orang kata "you get what you give".

sahromnasrudin said...

salam..awak kne baca yasin kat blog awak nie..tetiba semua entri ghaib la..ntah2 ada atas bumbung kot huhuhuhuh

ana said...

hah baru ada cete nyer...walaupun cete lawak, tapi ada pengajarannye.

betul kata sahrom, baik WR baca yassin, mana la tau ada...hehehehe

white rose said...

kak min ~ tima kaceh bagi award...suke kaler pink...
hahaha...

kak ani ~ salam kembali akak...
ha'ah, betul tuh..."what i give, i give back" pun bole jugak...
hahaha...

white rose said...

pokcik sahrom ~ salam kembali...
Yasin pendek ke panjang pokcik??? bole pokcik jadi khalifahnye???
hahahaha...

kak ana ~ mmg ade kak ana...dah lama adenye...dia main sembunyi2...akak nak pinjam ke? hahaha...

blueCITY® said...

salam adik comel rosputih yg gebu lagi mulus, hehehh..
lama akak tak membebel2 ya
byk hal la plak huwaaaaaaaa..
jangan marah jangan rajuk
biar akak sorang jer majuks ya
hehehehhe....

tu la pasal
anak2 dia mmg tak sedo diri
jahat mana pun, buruk mana pun
layan lah mak ayah sebaik mungkin
kecuali sampai derhaka pada agama dan nyawa sendiri...

ros sihat ke?
dah berapa kg turun pas raya nih?
=p

white rose said...

salam kembali kak biru...
ni dah maju sangat2 nih...

lama sangat akak menyepi...
huwaaaaaaaaaa...

nak duit raya...
hahahaha...

tu la, jadilah anak yg solehah mcm sy ni kak...
duk je kat umah...
ewah...

sy sehat...
berat??? dah bertambah2 berat...
hahaha...

ahmad humairi said...

salam,

posting ko ilang sebab posmen sakit perut.....makaaaannn je kojenye, pastu singgah memerut kat mane-mane. Tu yang lambat sampai tu.

tukang karut said...

ggrrrrr.......ko penah jd jaga kt umah org tua ker wr oii?

beautiful_rose said...

heheheheh bole lak macam tu ye?

white rose said...

cikgu humairi ~ salam kembali...
arini posmen tak singgah umah teman...
umah teman xde surat nak diam poskan...ate, teman bukan bayo gaji posmen pun...free, almaklum le...

TK ~ aku keje sbagai doktOr kat sana...agak2nye bila ko nak daftarkan diri? boleh aku tlong daftarkan...

B_rose ~ tu anak tak sayang bapak...

Amieynna Amin said...

ciannye pakcik2 tu..
apelaaa nak jadi anak2 diorg..

kak..
saya rasa sbb akak wat entry jangan pandang depan congkak kot..
tu yg misteriii je hilang entry2 akak..

white rose said...

wei, salah tajuk tuh...

"SILA PANDANG DEPAN CONGKAK"...
hahahaha...

sebelum cite tu ade, dah banyak kali entry akak missing mcm tu je...
rupenya jgn gunakan preview...
nti hilang entry trus...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors