"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Wednesday, February 9, 2011

timbang berat = wang hantaran...

Assalamualaikum semua...
semalam topik hangat kat tempat keje aku adalah HANTARAN PERKAHWINAN...

biasa laa msa cuti CNY ni ramai yg mengikat tali pertunangan/ perkahwinan...
termasuklaaaaahhh...kakak2 kepada kanak- kanak ribena...

cerita punya cerita...
depa tak berpuas hati laaa dengan jumlah hantaran dari pihak perempuan...
macam- macam bunyi laaa...

"tak keje, tapi mintak 10 ribu..."
"ate, budak tu takat SPM je, pun mintak 10 ribu..."

"biasa lee zaman skrg, belanje mahai..."

aku???
sedang melayan kuih gelang pebret aku laaa...

dah selesai aku menyampuk...
"kak, nak tau hantaran saya berapa???"
"saya mintak 25 ribu..."

dibalas...
"oit, patutlaa takde sape nak kat kamu..."
"ate, bior lee agak- agak rege nyee...mampuih nak nganto belanje..."

dijawab...
"hantaran saya ikut timbang berat badan...lagi berat, lagi mahai..."

kecoh dengan gelak tawa...
aku senyum dan terus blaaahhh...

dann...aku gelak tak hingat...
sape suh bercakap pasal hantaran...
kan dah kena...

ikut kemampuan laaa...fikir panjang2 tentang masa depan...
ok???

~ uiiihhh...ummi, ummi nak kawin??? ~
echah joren...


Multi-styled Text Generator at TextSpace.net
~ ikut suka korang laaa nak letak hantaran bape juta...yg membayarnya bakal suami korang jugak...yg berhutangnye bakal suami korang jugak...dah kawin nanti, sama2 laa tanggung hutang kan... ~

21 comments:

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

hahaha..
opss jangan amik hati haa..


memang jawapan yang tepat dan padat !

Kunang-Kunang said...

Salam White Rose,

Maaf cakaplah, akak rasa kalau nak letak berapa hantara, tengok2, pandang2lah jugak kepada kemampuan si teruna yang nak meminang anak kita tu.

Mampu ker tidak dia, kalau tak mampu, mintak banyak2, mereka berhutang bergolok bergadai, besok bila kawin anak kita juga susah.

nurkass said...

wakaka..
dahsyat tu dikk non..
ikut KG ek..kalau ikut timbang berat lembu..oraitt gak tu..hahaha..bengkok..

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Setuju apa yang ustazah cakap, yang tanggung bakal suami juga. Seawalnya sudah menyusahkan bakal suami..

♥ manje ♥ said...

asslamualaikum

kita setuju dgn kata2 cik white rose tu... letak hantaran biarlah ikut kemampuan... takkan samapi dah kawin masih berhutang duit hantaran dgn bank kan...

beautiful_rose said...

wahh...best nieh.kalo mcm tu aku pun nak tambah berat badan gak lah.boleh mintak hantaran ikot berat =p

si para para said...

waaa kalau ikut berat badan..tak kawin la nampak gayanya....hehe


p/s: err saya lupa tepek link blog ni..sowi yer..hehe

zati embong said...

haha,terbayang2 in case hntran ikut KG,mahu jat kena paksa jd kurus cekeding O.o

ghost writer said...

adakah sebab itu gak aku tak kawen...?


hahaha!

no lar...!

Hunny said...

mACAM TU, I NYER HANTARAN LAGI MAHAL,SEBAB LAGI BERAT..EKEKEKEKE..:)

Sasa Al-Sharif said...

bakal suami ajak satu family pi joging sebelum merisik. haha

Cma Shiema said...

hantaran????
muahahaha...

~najwa~ said...

skrg ni mmg harga mahal. adik saya nak kawin ni kena ready 10 K ++
adus, mana nak cari

white rose said...

[A.Z.R.I.N.A.03.07]
hahahaha...
sy dah tau, akak mesti setuju...
kan, kan, kan...

miahahaha...


[KUNANG- KUNANG]
salam kembali kak ani...

ye, mmg betul...
tak salah apa yg akak cakapkan...
sy sendiri ade adik lelaki, dah tau betapa sukarnya nak mencari wang hantaran yg banyak...


[NURKASS]
hahaha...kalau lembu beraatt tuh...
terus buat korban...
hahaha...

white rose said...

[ABD.RAZAK]
waalaikumussalam ya ustaz...

mmg yaa...kalau dah bercinta awal2, lagi laa parah...kalau main masuk meminang je bole dipertimbangkan...


[MANJE]
sudahnye nanti manje jugak yg tlong bayarkan, kan...
ingat tak cerita seniman bujang lapok?


[BEAUTIFUL_ROSE]
hahaha...jom2,kita tambah berat badan...

white rose said...

[SI PARA- PARA]
hahaha...kau kena cari yg kurus kering, jimat belanje kau...
silap2 aribulan bayar mas kawin je...
hahaha...


[ZATI EMBONG]
hahaha...baik kau gemokkan badan, untung dapat rege mahal...


[GHOST WRITER]
alasan kau je kan...hahaha...
sebenarnya kau tu sukar nak cari yg sejiwa...

white rose said...

[HUNNY]
hahaha...kita sama2 laa kak...
hantaran ikut KG...
hahaha...


[SASA]
idea yg sangat bernas...
habis 1 family masuk wad...
hahahaha...

white rose said...

[CMA]
ape kau gelak...
kau dah lepas azabnye...
akak ni haa tggu masanye je...
hahahaha...


[~NAJWA~]
tu laa...semuanya belanjer dah mahal...barang2 pun dah mahal...blm lagi khemahnya, tempt persandingannye...

ibuintan said...

WR,

kalau lembu sekg RM20, kok kita ni sekg berapa lak ye...

tu lah, kalau belum kahwin dah menyusahkan, apalagi selepas kahwin lagilah susah... terima aje berapa dia nak beri

S..U..D..@..I..S said...

kalau dah mampu dan setuju apsalahnya

TiKa LEh said...

hahah..nape tak tnya bakal suami bdk spm tu apa pulak..phd ke dato' ke..heheh..

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors