"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Thursday, March 10, 2011

tafsir mimpi...

Assalamualaikum...
jom terjah ape tafsir mimpi2 dibawah...


Menurut sebuah kitab arab yang berjudul “Qamus Tafsir al Ahlam” karya Doktor Khalid bin Ali bin Muhammad al Anbari, Mesir mimpi sepatutnya tidak dipandang enteng kerana mempunyai maksud yang tersirat. Kitab lama yang paling ‘reliable’ dalam permasalahan mimpi ini adalah kitab “ Tafsir al Ahlam” karya Imam Ibn Sirin.
  
Berihram :Terhalang dari bersetubuh dan jauh dari maksiat.
Azan: bermaksud menunaikan haji, kebaikan, kesejahteraan dan berjaya dari tipu daya syaitan
Arnab: lelaki penakut
Istighfar: Murah rezeki, tertolak dari bala,
Singa: Raja yang zalim.
Jarum: Kembali bersatu, kalau jarum patah: berpecah belah
Sahabat nabi: Baik keIslamannya dan mengikut sunnah.
I’tikaf : Berterusan di atas kebaikan
Muflis : Muflis dalam bab agama
Imam solat : jadi pemimpin
ayat al Quran : ayat rahmat: Berada dalam rahmat Allah, ayat azab: Berada dalam azab Allah
Pintu : Terbuka: rezeki Tertutup: gagal
Laut : Kekuasan dan menjadi orang yang berilmu. Bagi perempuan: kahwin
Masjid : Orang yang alim, rumah jadi masjid: Kebaikan mencurah. Bina masjid: Menang.  
Masjidil Haram: Keselamatan, penuhi janji
Ular : Permusuhan antara keluarga, anak2, jiran tetangga, gangguan jin.
Air : Bersih: kebaikan dan berkat
Lemas : Fitnah dan bergelumang maksiat
Asap / rokok : Duka nestapa
Bismillah : Ilmu dan hidayah
Bawang putih : Lihat tapi tak makan: Kebaikan, kalau makan: Kejahatan
Orang marah : Sempit dada bala
Lembu : Makan daging: bertambah harta
Menangis : Kesedihan
kencing : Dalam rumah sesuatu kumpulan. Petanda akan dihalau
Telaga : Dalam rumah: Kesenangan hidup lepas susah
Ikan : Kekayaan. Memancing: manfaat dan kebaikan
masak : kehidupan yang baik
Budak kecik : kedhaifan, kesedihan, kesusahan dalam kejahilan; gangguan jin
terpenjara : Dihina. Terpenjara dirumah yang tidak diketahui: MATI
Tali : Agama
Haji : Kebaikan dan tetap di atas kebaikan, pahala, rezeki
Syurga : Tak masuk: amal kebaikan, masuk: kebahagian dunia dan akhirat
perempuan : Fitnah, perhiasan dunia dan syahwat
Bintang : Kejayaan. Bintang jatuh: jatuhnya orang alim atau pemerintah. MATI
Lebah : Kaya
Sungai : Kebahagian selepas kesusahan.
Semut : Kaum yang lemah. Semua membawa makanan ke rumah: rezeki
Nikah : sampai wajib mandi: tiada tafsiran: ihtilam, nikah dengan mahram: buat perkara haram.
Nikah dengan wanita bukan mahram: Kesenangan selepas susah.
bersalin : Sihat dari penyakit dan kesusahan.
Yakut dan batu permata: Harta dan kesenangan. Ambil selonggok: nikah perempuan cantik lagi beragama.


sumber : ENSAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA


"APA JUA MIMPI, SEMUA ITULAH KETENTUAN ILLAHI...BERDOALAH KEPADA YANG MAHA ESA SUPAYA DIHINDARKAN MIMPI- MIMPI YANG BURUK DAN BERMOHONLAH SUPAYA SENTIASA DIBAWAH RAHMAT & LINDUNGAN YANG MAHA AGUNG..."


~ seribu 1 persoalan bermain diminda mereka, YA...aku suka biarkan mereka tertanya- tanya... ~

13 comments:

ghost writer said...

tak pernah dapat mengingat dengan baik tentang mimpiku saat terjaga dari tidur..

biasanya hilang selari dengan kelam kabut aku untuk bersiap..



*ketika memula aku menegur 'banyaknya blog,boleh manage ker semuanya..?"

si para para said...

dah lama tak mimpi best best.apakah petandanya...

err abaikan perkataan best tu..

IMANSHAH said...

saya mimpi ilang keta..camner wahai penilik mimpi??

ibuintan said...

WR,

akak perasan setiap kali selepas mimpi ular, mesti rasa tidak sedap badan

Faaein Himura said...

sekali sekala layan mimpi best jugak kan.. hehehe.. =]

moga lepas ni.. mimpi yang indah2 aje.. Aminn..

zati embong said...

jat kalau mimpi kak bnyak mimpi pasal kerja.nampak sgt stress kerja smpai mimpi2.

nurkass said...

haihhh..
selalu mimpi kena kejar hantu..
acane..

ahmad humairi said...

assalamualaikum,

selamat bermimpi yang indah-indah.....realnya mimpi!

Cma Shiema said...

huho..cma x suka mimpi.. (@_@)

Yasminhamid said...

tak SUka BILa mimpi ngeri..

sahromnasrudin said...

org tua2 kata tak elok hebahkan mimpi kalau ia mimpi buruk..betul ke????

sissyira said...

salam

kak, kalau mimpikan bekas kekasih lama apa maknanya? sering cari tp tak jumpa. adakah dia rindukan kita? sbb kita sudah tidak memikirkannya lagi..huhu

Ina said...

oo..ular tu bermusuh ke??..ingatkan jodoh..

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors