"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Tuesday, August 11, 2009

Penah dengar cite tak???

pernah dengar cerita mengenai seorang muslimah yang memakai tudung dan menutup aurat dengan sempurna hampir dirogol ketika pulang dari tempat kerja??...rata-rata pernah tapi tak apa...sekadar mengingatkan...aku pun baru tau... ~hehehe

satu hari dia selesai kerja lewat malam...jadi dia membuat keputusan untuk menggunakan short cut di sebuah isolated lane yang persekitarannya kurang menyenangkan...tiba-tiba dia ternampak seorang lelaki yang bersandar pada dinding di lorong itu merenung ke arah dia...

dia tak rasa bangga atau rasa macam lelaki itu nak tackle dia...dia rasa sangat takut lalu sepanjang perjalanan dia menyebut nama Allah, memohon perlindungan dan membaca ayat kursi...lepas je dia lalu dpn lelaki tu, dia sempat toleh dan lelaki itu buat tak endah saja...

alhamdulillah, dia pulang dengan selamat...pagi esok, dia terbaca satu berita tentang seorang wanita dirogol di lorong yang sama 10 minit selepas dia berlalu pergi...dia sangat yakin lelaki yang merenung ke arah dia adalah perogolnya...

dia terus ke balai polis, membuat laporan sekaligus menjadi saksi kes tersebut...dia sangat teruja dan ingin tahu mengapa bukan dia yang menjadi mangsa???...bukan dia nak minta tapi cuma pelik...lelaki itu menjawab, "tak, malam itu kau tidak berseorangan. aku nampak dua orang pemuda berdiri di kiri dan kanan kau sepanjang perjalanan kau di situ...kalau memang betul kau berseorangan semalam, sudah aku rogol"...


dia sangat terkejut mendengar jawapan tersebut...lalu memanjatkan syukur kepada Allah kerana telah melindungi dia dan mungkin juga ayat kursi yang dibaca...

moral of the story, jika kita sebagai hambaNya menurut segala perintah dan meninggalkan segala laranganNya, Dia pastinya akan sentiasa dekat dgn kita dan memelihara kita...muslimah itu sangat menjaga auratnya dan memang muslimah yang menjaga batas-batas yang ditetapkan Islam...mungkin dua orang lelaki yg menemani wanita itu adalah malaikat yang diutuskan Allah untuk menjaga hambaNya yang sentiasa ingat akan diriNya...ayat kursi sememangnya adalah ayat pelindung yang mustajab, selalulah amalkannya...

konklusi entri pada hari ini...jangan sewenang-wenangnya menilai orang...jangan sesuka hati membuka aib orang sama ada bertujuan untuk memalukan atau pun atas alasan nak bagi pengajaran...kalau tak reti, diam dan minta bantuan yang lebih arif atau alim...


oh ya, alim itu bukan buat ustaz atau ustazah saja...jangan salahgunakan perkataan itu...alim ialah perkataan bahasa arab yang bermaksud berilmu...korg tak nak jadi alim???...aku nak... ~ngeee...



14 comments:

Mrs. Zuki said...

Pernah dengar cite ni...
Ada gak ustaz @ ustazah yg tak nampak alim..

ustazah dyLLa said...

mmg pun...kdg2 alim ddlm kta mmg xnmpk...actually sbnrnye dia alim... i cna???~wahahaha

Nakamura Kazuki said...

kekadang ambe tak ske jugde base on luaran je...namun kekadang luaran juga menjadi kiasan bagi yang dalaman...tapi apapun kita hendakla sentiasa Yakin Allah membantu kita didalam kesusahan mahupun kepayahan..

<< s| tED| >> said...

erhMmm Lahamdulillah.. terselamat.. jangan mengingati Allah hanya ketika susah sahaja :)

Fakir Andalusia said...

aku malas nk komen.
iman tak dapat diwarisi.
mungkin dia ni salah seorang yang jujur, ikhla dalam hidup dia.
kan2?
ko lak camner?? huhuh...

Mrs. Zuki said...

Kalau dah nama ustaz tapi suke pegang2 orang perempuan..suka menyempit celah2 ppuan..adakah alim tu?

Monkey D Luffy said...

bertuah gadis tu

ustazah dyLLa said...

nakamura~
btul tuh...kna yakin jugak w/pun kesushan n kpyahan tu melanda...mudah2an Allah memberkati kta.

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
insya'Allah, mudah2an...aminn...

ustazah dyLLa said...

azdan~
jika kau nmpk aku beriman,adakah kau berprasangka dgn ku??..ada akal, ada hati...tnylah iman,jgn tny aiman...

ustazah dyLLa said...

kak ili~
2 mmg jelas xalim..tpi yg mngetahui siapa kta ni hnya Allah sja...

ustazah dyLLa said...

kapten~
mmg dia bertuah...

fadzligenkO said...

em...

ustazah dyLLa said...

fadzligenkO~
komen laaa...uish... :p

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors