"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Thursday, October 15, 2009

Dosa oh dosa...

salam sejahtera buat anda semua. hari ni seawal pagi ustzah menghapdet blog...haha...diatas permintaan ramai yg suh ustzah update secara tetap...wat masa ni insya'Allah, ustzah usahakan sedaya mungkin...smlm mcm2 ragam berlaku disekolah slps mengetahui sikap seseorg dlm tarikh kelahiran yg diramalkan oleh seorg DR...ntah xingat laa nma DR tu...

secara xlangsung, slps sesi mengenalpasti sikap ape yg ade dlm tarikh 2, ustzah trus masuk ke kelas jumpa bdk2...diawal kelas ustzah dh mula menunjukkan sikap "MEREKA BENGIS BILA HILANG SABAR ATAU DALAM KEADAAN MARAH"... ~hahaha... scara auto nye tetiba je ustzah berubah watak sbb teringat semula dgn artikel mengenai sikap kelahiran anak pada 17 haribln...ustzah lahir pada tarikh 2...

mulanye ustzah marah kt bdk2 sbb xhantar lgik buku ejaan jawi yg ustzah mintak hari sblm 2...jadinye ustzah naik hangin laa...tetiba je ustzah berubah pikiran nk buat cane laaa dgn bdk2 nih... ting... ustzah mengenakan syarat kpd bdk2... sesiapa yg xhntar buku kerja lewat sejam dr tarikh yg ustzah mintak dikenakan hukuman 10 dosa/ 1jam... ~hahaha... nk tau cane reaksi mereka??? berubah spenuhnya menjdi ketakutan...malah mengelabah & xsenang duduk laaa... ade yg kelam kabut bru nk cri buku, ade yg nk menangis... ~kejam sungguh ustzah nih... arini ustzah nk tgk dorng hntr x buku kerja nih... sikap ustzh ni jugak termasuk dlm "MEREKA MEMPUNYAI SAIKODRAMA YG BIJAK DLM KEHIDUPAN MEREKA"...

bkn tjuan nk menakutkan murid, tpi ade sbb mengapa ustzah melakukannye...dh marah, tpi xberkesan...dh nasihat, tpi xpakai...dh tegur, tp xpeduli...malah sikap endah xendah ni akan berlarutan smpai laaa dorg dewasa kalo cikgu2 ni xusaha dr skrg nk mngubahnya...andai anda jdi cikgu, apa yg anda akan lakukan??? snggup biarkan bangsa sendri dlm keadaan sbegitu???

11 comments:

miss jane said...

akak, berapa umur budak2 tuh??

ustazah ajr budak2 pafa ek???

huhuhu

tpe kak..tk slh tgur anak murid cam tu..at least, wat depa leh brdisiplin lagik;))

ustazah dyLLa said...

jane~
dak drjah 5 laa...bdk2 sek kementrian laaa...besa laaa dorg...dh lemak sngt...

sI tEDI said...

kadang2 budak2 ni perlukan ugutan yang berbaur keagamaan. senang sket nak bagi lentur..

alfa juliet said...

budak2 ni kita memang kena psiko hari2 kalau tak gitu ajelah

ustazah dyLLa said...

2 la kan...bdk2 skrg ni...bkn takut ngn cikgu pun...

Nakamura Kazuki said...

teringat masa ambe sek rendah dulu, adalah ustazah n ustaz pratikal...hahaha..ske je dengan diorang ni..ngajar pun menarik, ustaza ambe tu kekadang siap bernasyid lagi manakala ustazah ambe selalunya akan spend dalam 5 min sebelum waktu class abis bercerita kisah sirah dan para sahabat, menarik..kita orang menangis jugala masa diorang dah abis pratikal..yang ambe tahu my ustaz skrng dah jadi lecturer kat UIA, yang uztazah taktau la plak...paling besh masa jamuan perpisahan..ustaz n ustazah bawa kek masing dan kami pun ramai2 makan...hahaha walaupun time tu kek ustaz tawar nak mampusssss hahaha

ustazah dyLLa said...

nakamura~
wah, syok sngt ek dpt ustzah n ustz mcm 2...kalo dpt bini ustzah syok x???

mizaranun said...

Salam ustazah..
Ehm grang ckit2 ngn budak2 tu biasala...
kalo baik je dorang ni naik kpala plak..hikhik
Kalo garang majang je xsronok lak blaja..ngjar lg xseronok mcm de tanduk jer kt atas kepala..hikhik

ustazah dyLLa said...

salam kembali...haha...yolah 2 cikgu...ade masa2 je kta leh garang...org kata biar bertempat...

eyena said...

owh bagus gak cara tu.. nanti bila sye dah jadi cikgu leh apply juga kan..hehe

ustazah dyLLa said...

leh je dikna... :p

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors