"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Sunday, December 13, 2009

hanya yang TAU saja...

salam..slmt pgi...semua org cuti arinikan...adeke yg masih keje dihari ahad yg penuh bahagia ni...kpd yg bekerja ni bgus laaa...tpi jgn laa keje terlalu kuat sngt...nti bdn kta cpt tua...

smlm dylla tlong kak ifah watkan blog...dia dh ade blog, tpi nk ajar cane nk masukkan gadget yg bermcm2 laa...dia nk tukar background la., mcm2 laa...naseb dia jumpa dylla yg jnis sabar mngjar, kalo dpt yg jnis xsabar dh lama dia tlong buatkan trus... ~ngee...

tahniah kpd kak iffah, blog akak dh lawo tuh...stiap yg kta wat mesti ade slh & silap...bgitulah dlm khidupan kta...semua ni menjdikan kta lbih matang...pesan dylla, kalo nk selamatkan gadget yg kta ade ni sila copy n paste dlm micsft word...supaya kta leh cri smula gadget...pastu namakan sbgai nama blog kta...cnth : GADGET BLOG AKAL & HATI...setiap item tu plak letakkan nama...cnth : BLOG KWN2/ CHAT BOX/ JAM...lain2 laa...dylla kena wat mcmni sbb dylla wat bnyk blog...stiap blog item berlainan...so, kalo xsimpan & xnamakan stiap item ni habis laaa...ssh nk cri smula, silap ari bln kena buat balik...kena rajin lbih skit laaa tuk copy & paste...ok???...bgus anak2 muridku... :p

ari jumaat aritu ade pasar tani di kg dylla ni...tpi dylla dh lama xg...kalo g pun hnya beli nasi dagang/nasi ayam...2je laa...xde sape nk mkn pun, hnya dylla je...mak tumpang ckit2 je...dylla tgk ade laaa org jual sate secucuk RM0.25...nk tny jugak kt dorg ni ape yg untung jual semurah itu...dylla penah beli sekali je...sedap...kuahnya pun sedap... ~hanya yg TAU saja...

masa mula2 pakcik yg jual sate ni meniaga, punya laaa ramai org menunggu nk beli...kul 8 mlm je dh clear dianya sate...sape cpt dia dpt laaa...heboh jugak laaa 1 kmpg mengatakan sate dia ni sdp & murah...

abah dylla suka jln2 kt pasar tani 2...tpi dia xbeli pun...dia suke2 laaa nk hoye2 kt situ...(kaktedi pinjam word HOYE2)...abah tggu laa kt tmpt pakcik jual sate tuh...stiap kali kalo ade sape2 lalu je dpn dia sure dia ckp "MARI2...SATE MURAH2...HANYA YANG TAU SAJA..."
<<--------(gmbr hiasan je nih)

abah ni tetibe je dia tny pakcik nih..."MURAHNYA, ADE UNTUNG KE NIH??? TEMAN BELI MAHAL KT TMPT LAIN...IDAK KE NK NIAGA HARI2 DISINI???..."
pakcik ni tetibe je dia bukak rahsia nape dia leh jual murah2 sate nih..."SY BELI DGN CINA, BELI BORONG...DH SIAP CUCUK...SY BAKO JE...TU YG DPT JUAL MURAH2 NI...SKALI SY BELI 5 RIBU CUCUK...SENANG KOJE SY..."
abah terkejut...trus abah kata..."XPELA...TEMAN NK KESANA PULAK"...

tahukah kta bagaimana cara CINA membuat sate ni??? adakah ayam yg dia gunakan itu disembelih dgn cara yg HALAL??? atau ayam yg dh mati tu dijadikan sate???
bgaimana tergamaknya ORG MELAYU kta nk cpt kaya dgn sggup memberikan ORG MELAYU yg lain dgn makanan yg HARAM...masya'Allah...

sjak dr itu abah berpesan jgn sesekali beli sate yg murah2 itu...patut laaa dia jual murah, rupa2nya ade udang disebalik batu...kerana mahukan yg senang & cpt kaya, dgn smudah itu jalan yg dia gunakan...

patutlaaa sesiapa yg lalu dpn dia, dia duk ulang ckp "HANYA YANG TAU SAJA..."
pastu bila abah lalu je dpn pakcik tu abah balas pakcik 2 ckp "HA, HANYA KAMI YANG TAU SAJA" ...hahaha...abah wat lawak je...

"YA, ALLAH hindarkan kami dr perbuatan keji, rezqikan kami dgn rezqi yg halal, YA ALLAH bantulah kami dalam segala urusan kami...Sesungguhnya YA ALLAH, kami hamba MU yg lemah lgi dhaif..."

p/s : pasni jgn laa pulok xnk mkn sate...crilah sate yg benar2 org ISLAM yg buat...kta sebgai pengguna, kta ada HAK...kta yg menentukan HAK kta...


16 comments:

nuansa pena said...

Hati-hati dalam belanja makanan, lebih baik olah sendiri!

sI tEDI said...

oik!! 1st time dengan kes sate macam ni..

dasyat tu.. sumber halal ke tak kan?

nasib baik jiran aku mmg jual sate secucuk 0.45sen. kalau rasa nak makan.. order jek..

ustazah dyLLa said...

nuansa pena~
yup...lbih baik bikin sendiri...

ustazah dyLLa said...

kak tedi~
mane laa kta tau halal ke haram...kena selidik laaa dlu...

NuR said...

hoho
mcm takut jek skrg nak beli satay..
ish..ish..sib baik dylla dpt tau
kalo tak..mesti terkena kan..

brg murah tak semestinya halal
emm.ok tak tagline tu?

;)

ustazah dyLLa said...

nur~
pasni bikin sndri sate...hahaha...kena rajin2 aaa...

ok gak tagline tuh...sesuai tuk makanan je...hohoho

blueCITY said...

salam ustazah,

tak rugi hepykan org lain
akan ada juga hari buat kita nanti..

teringat lak dulu time2 mula nak belajo wat blog
ada lah juga kekwn yg ku minta tolong,
ada yg bermurah hati nak tolong, ada yg wat derk jerk,
heeeeeeeeee
tak apa
semua tuh ingatan dan pengajaran
mayb juga balasan

terima semua kan kan

ustazah dyLLa said...

blue_city~
salam akak...btul 2...biasala...org nk mintak ajar, kta ajarlah yg mane kta tau...insya'Allah, ilmu kta ni lgi berkembang...

ku terima semua ini...hehe

Mrs. Zuki said...

Yey..blog ni dah takde bunyi..i like...:)
eiii nasib la tak beli sate murah ada udang di sebalik lidi sate tu...
Kenapa skang jd Dylla pulak?

eefa said...

thanx dylla...ada plak nma akk masuk dlm ni eh. mmg awk sorg yg sabor pon. hehe mklum le, ngajo org yg lmbt nk paham ni. huhu tp awk ttp x pts asa mngajo akk. alhamd...tima kasih byk2 ye.

Nakamura Kazuki said...

ambe memang ske makan sate juga ustazah...wah tapi kat tempat ambe standardla secucuk 25sen.....so InsyaAllah ambe yakin halal

ustazah dyLLa said...

kak ili~
zaman mnjdi ustzah dlm blog ni dh xbape nk mantop...sume duk ckp ok2 je...xde rasa sbgai kawan...so, berubah laa agar kta rasai perubahan itu...

ustazah dyLLa said...

kak ifah~
sy jugak sabo menunggu akak blanje pizza nih...yabedabedooo....yeeehaaaa...

ustazah dyLLa said...

senpai~
sy pun...insya'Allah stiap apa yg kta lakukan mesti ade keyakinan...

jane said...

kita ni pon masih byk tak tahu kak
sama2 la kite bersama berubah;)

ustazah dyLLa said...

jane~
xpe...sume ni jdikan pengalamn dlm hdup...kalo xbnyk mslh, xbnyk laa story nk cite kt anak cucu kta nti...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors