"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Monday, January 11, 2010

berubah kiblat sbnyk 5 kali...

salam kpd anda... ~ewah mcm pemberita lee plak...

crita sedih pagi2 lgi msa aku dtg sek...terkejut kerana mendpt pengkhabaran seorg murid berhampiran sek aku meninggal dunia mlm tdi disbbkan xcident dilanggar myv putih...smlm kwnku xcident myv hitam...laaa ni putih plak...

menurut crita dr cikgu sek aku, nama dia AKMAL...arwah akmal ni hapi orgnya...anak bongsu dlm adik bradik...bru darjah 3...

pada mulanya dia hndak solat di umah seorg jirannya yg berhdapan umahnya...umah jirannya kena menyeberangi jalan besar dikmpg tuh...seperti mlm2 sblm ni dia akan solat disurau, tpi kali ni dia nk solat dirumah makcik (OKU) berhampiran surau tmpt dia slalu solat...maknya dh melarang dia pergi, dh laaa sorg2 je...tpi dia ni pergi jugak...

setibanya dirumah makcik tu, dia amik wudhuk & hendak solat maghrib...semasa solat dia menghala arah kiblat yg salah...makcik tuh tgur laaa yg dia slh kiblat...dia tukar kearah lain, salah lagi...makcik tgur lgi...dia tukar lagi, pun salah jugak...kali ke 5 dia betulkan kiblat, baru makcik kata btul & dia pun solat...

selesai je dia solat, dia pergi ke umah pakcik sedaranya yg berhmpiran umah makcik td tuk membasuh basikalnya yg kotor...dh bsuh sekali, dia xpuas hati...dia kata masih kotor lgi basikalnya...dia basuh smpai laa kali ke 3...masa dia basuh basikal, maknye dtg suh dia balik sbb dh mlm...tpi dia suh maknya balik dlu, nti dia ikut kemudian...maknya rsa xsdp hati, tpi xnk anaknya hilang kemana, dia pesan suh anaknya blik cpt...anaknya berjanji nk blik cpt...

xlama kemudian, stelah maknya balik ke umah, dia pun bersiap2 nk balik...

denntumm.............

maknya dgr bunyi xcident tuh...ramai laaa yg kluar melihat siapa yg xcident...rupa2nya arwah akmal...kepalanya terhentak & mengalami pendarahan yg teruk...bnyk darah2 melimpahi tpi jalan...arwah meninggal ditmpt kejadian...Innalillahi wa Inna Ilahi Roji'un...

kete yg melanggar arwah, kete myv putih, pemandunya trus melarikan diri & melaporkan kejadian itu di pjbt polis bota...dia xbrani nk tggu disitu disbbkan panik & berkemungkinan takut dibelasah org2 kmpg...

cikgu2 di sek arwah masih teringat kata2 arwah...arwah berazam nk blaja rajin2 thn ni, xnk main2 dlm kelas, nk siapkan keje sek...smggu sblm arwah meninggal, cikgu2 terkejut sbb arwah dpt menyiapkan keje sek dr sblm2 nih...terkilan juga cikgu2 nk mendidik arwah...sdh xde rezqi, apa nk buat...didiklah yg masih memerlukan lgi...

Al- Fatihah kpd arwah adik AKMAL & takziah kpd keluarga arwah...

~ burung ini ciptaan Allah S.W.T juga...setiap hidup pasti kembali kpdNYA ~

p/s : arini ajo bdk peribahasa ni "org susah kita ......................" bdk2 ni jwb "org susah kita SENANG..." ~hish, geram dgn jwpn tuh... ha, ape plak jwpn korg???

10 comments:

sI tEDI said...

Al-Fatihah.
Semoga tempatnya paling baik di sisi Allah.
InsyaAllah.

white rose said...

kaktedi~
Insya'Allah, mudah2an...

mizaranun said...

Takziah kpd kuarga murid ustazah...

Emm budak tu kompom syurga tp kita yg idup termasuk diriku xtau mcm ne...moh le kita beramal....(^__^)

white rose said...

mizaranun~
ye...bgaimana kta nti mati kan?
maka dgn itu, mohle kta sama2 tgkatkan amal ibadah kta...

blueCITY said...

alfatihah....

setiap kita akan ada bahagian n cerita2 tersendiri..

white rose said...

blueCITY~
yup...berlainan crita & bahagian kita nih...

alfa juliet said...

alfatihah untuk arwah akmal

white rose said...

:(

Mrs. Zuki said...

Al-fatihah....
Sedihnye..camtu rupenye citenye..
Kat sekolah tak sembang nak nyembang2 dengan Kak Zaharah pasal cite ni.
Sedih betulll..

white rose said...

yup...pgi2 tu smpt nymbang ngn kakzaharah...bekas anak murid kakzaharah tuh...sian kan...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors