"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Sunday, January 10, 2010

tentu ada sebabnya...

salam kepagian...arini n3 pagi2 pasai mlm td aku duk siapkan keje2 sek yg perlu dilakukan oleh semua guru2 di Malaysia...btul kan ostat mizaranun??? haik, kmana plak dia mghilang nih...

dh kena complain ngn kak ili sbb n3 berbaur perkahwinan...isk...isk...xleh tgk org syok sikit... ~ngee...

smlm dpt pengkhabaran jiran a.k.a saudara abah meninggal dunia...smpt menziarahi jenazah arwah pakcik hussin...al kebetulan, g makan2 satey ngn mak abah, pastu ondway blik ade bgtau arwah dh meninggal...tup2 abah ajak trus singgah ke rumah arwah...

trus menziarahi arwah, sedeqahkan bacaan yassin...tup2 xsdar air mata meleleh skit disbbkan memikirkan aku mati nti bgaimana agaknya... ~stiap perkara yg terjadi itu ada hikmahnya...

aku nk kuar cpt2 sbbnye risau selipar hilang...sah!!!...mmg selipar aku kena rembat...rupa2nya anak kpd arwah pak hussin yg pakai...adey, sian dia...yg aku duk tny sape pkai selipar aku...dgn muka yg kemerahan smbil menangis, anaknya smpt ketawa smbil minta maaf sbb pakai selipar aku...kecian dia...menurut crita jiran2, anaknya 2la yg pling rapat dgn arwah ayahnya...smasa membawa ayahnya ke hospital ayahnya smpt memberikan nasihat kpd dia supaya menjaga adik bradik & maknya seandainya ayahnya tiada lgi...

rupa2nya kata2 ayahnya menjdi kenyataan...ayahnya tlh mengetahui yg dia akan pergi jua...arwah dikebumikan arini sblm solat zohor...melihat cuaca alhamdulillah, smoga segala urusan dipermudahkan... ~AL-FATIHAH buat arwah pakcik hussin...

mlm td dpt berita yg kwn baik aku xcident...kete dia terbabas...katanya dia membawa 30km/j msa melalui selekoh tuh...tub2 tetiba rasa mcm kena tarik je trus masuk longkang...dia hnya membawa kakaknya dan anak saudaranya....alhamdulillah, anak saudara & dianya xde ape2 kecuali kakaknya cedera sedikit, kena 2 jahitan didagu...

ksian azdan...wife bru bersalin, dpt ank girl...kedai cc nye bru dibuka...kete dh xde, xleh nk kemana sngt...mlm td smpt dia berYM ngn aku menceritakan ape yg berlaku...apa nk buat, dh takdir kta ditentukanNYA...so, smpt jugak aku menasihati & berkongsi pengalaman dgn dia...

pada 18 April 2008, jam 5.40 ptg, aku juga penah xcident begitu di lebuhraya ipoh- kuala kangsar...selepas melalui terowong menghala ke utara, kete yg aku pandu selaju 40km/j dlm keadaan jln yg msih basah slps ujan...lbih kurang 500m dihadapanku terdpt sbuah van biru yg sudah melintangi jln disbbkan terbabas akibat jalan masih basah...dr kejauhan aku melihat pemandu van tuh sdaya upaya menghidupkan enjinnya...aku plak smpt brek perlahan2 agar tdk bertembung ngn van tuh...maklumlah jln menurun bukit & kwsn selekoh...

stiba je aku kt van tu, tetibe van blh hdup & pemandunya trus membelok smula ke arah jln...aku masih dlm kwalan, secara tiba2 bagaikan ditarik ke tpi jalan trus melanggar divider jalan sblh kiri pemanduan...mak abah aku disblh sana, tersepit...pintu xleh bukak...aku tergamam dlm beberapa saat & terkejut disbbkan cover tayar dpn & belakang terpelanting ke atas bonet dpn kete aku...mak abah pun mcm 2...kami sume mngucap pnjg...Astaghfirullah Al-'azim...

then tiba laaa toing amik & trus bwk ke perhentian sungai perak...sma ngn kwsn bas 2 tingkat yg bru2 ni xcident...masya'Allah, hnya Allah saja yg tau keadaan kami msa dlm kete tuh...alhamdulillah, kami xde cedera, mak luka cikit kt jari sbb terhantuk kt pintu kete...

aku mengetahui apakah sbbnya berlalu xciden itu...aku xkn ulangi kesilapan yg tlh aku lakukan w/pun bg korg ianya amat2 laaa kesalahan kecil...hnya antara aku dgn YANG MAHA ESA...bgitu juga dgn kamo...stiap kejadian yg menimpa kta tentu ada sebabnya...yakinlah bahawa Allah sentiasa menyayangi hamba2NYA...apa yg DIA lakukan kpd kita adalah untuk meningkatkan ketaqwaan & keimanan kpdNYA...jgn putus asa...

~ sapenye keje laa duk letak munge taik ayam, mcm perli aku je...kalo bg bunge ros putih xpe gak...wahahaha ~
~
p/s: pagi2 tersentap dgn komen dr seorg yg tinggi ilmunya...apakah kurangnya gurauan dr seorg wanita sperti aku terhadap org yg tggi ilmunya...Astaghfirullah Al'azim, Allah Maha Mengetahui...

6 comments:

blueCITY said...

alfatihah buat yg telah pergi,
semoga kawan baik ustazah selamat semboh ya,

semoga ros putih akan sentiasa putih, heeeeee

oooo keta biru ya, nanti kita selitkan ros putih kat situ ya, hehehhe

keta baru ku juga biru?
lalalal

Mrs. Zuki said...

Sedih dengar cite2 psl kematian ni...
Takut bile dengar cite psl accident.
Siap lukis lagi gambar ustazah kemalangan tuu..cayalah..
Rajin betul.
K.ili ingat lagi masa Dylla xsiden aritu...
Risau betul..

white rose said...

blueCITY~
tq akak...insya'Allah mudah2an trus berseri2 keputihan itu...

eh, mmg i minat biru tauu...

wah, kete baru??? nk pinjam...

white rose said...

kak ili~
haha...lukisan tu terlukis sbb dh berterabur kertas a4 atas katil nih...hahaha...

tuh aaa...akak ingt x lgi ape yg sy ckp ngn kak iffah?

sy siap ckp yg sy nk xcident ptg tuh...tup2 btul...

sI tEDI said...

aduhai!

Al-Fatihah untuk jiran tu.
Pasal kereta myvi yg eksiden tu nasib baik x de kecederaan parah!

Aku pun pernah eksiden gak.. masuk lah speital 3 -4 hari. ekekekeke

maaf ek? lama x masuk! Bila tuko nick ni jd kompius!! :P

white rose said...

kaktedi~
haha...sowi xinpom kt akak awal2...so, dh tau ke sape pemilik sebenar blog nih??? ~wahahaha

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors