"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Friday, January 8, 2010

kdg2 kita terdesak...

salam...n3 tuk malam2 jugak...ni je masanye aku nk hapdet blog...siang2 duk tgk tv, xpun tido...hahaha...keletihan diawal2 persekolahan...

bru aku perasan yg aku ni duk cite pasal kawin je...pasai pa pun aku xtau...ni niat dlm hati td pun nk cite pasai kawin...agaknye aku masih dlm zon "perkahwinan"... ~doakan smoga aku bertemu jodoh...aku doakan kamo juge...
terdesak??? adakah aku terdesak nk kawin??? ooowwhh...TIDAK!!!... jgn smpai kerana TERDESAK nk kawin, aku sggup wat ape je... oh, no...no...no...mintak dijauhkan...

ni kes terdesak kerana kawin...ade rakan2 yg menjdikan perkahwinan itu sbgai 1 lonjatan kpd penyelesaian masalah...ramai antara kta masih tdk mengerti mengapa adanya perkahwinan... ~cheh, aku cite mcmlaaa aku dh kawin...

iye...ni berdasarkan pengalaman seorg sahabat lama aku yg kini telah hilang kemana...aku dlm usaha menjejaki beliau dgn mcm2 cara...kerana terdesak laaa dia hilang arah...kerana terdesak, perkahwinan yg dia idam2kan hanya tinggal debu...

dek kerana mahu mngelakkan diri dri terus terseksa dgn mak tirinya, dia sggup menerima lamaran seorg lelaki yg sngt2 gemok...uppss...kwn aku tuh cantek orgnye...mampu dpt yg lebih baik dri itu...ape mau buat, sdh jodoh dia...lelaki itu menjanjikan berbgai2 kemewahan & kebahagiaan buatnya...sdgkan dia tau bahawa mak tirinya mendpt keuntungan dr perkahwinan dia...bgi dia, xpe...asalkan selamat dri trus hdup bagaikan dlm neraka dgn mak tirinya...

keluar dri mulut buaya, masuk mulut harimau...

diawal2 perkahwinan, dilayan bgaikan permaisuri...bln sterusnya dia sdh mula rsa dipergunakan...aku dpt berita dia pregnant, akhirnye keguguran disbbkan tekanan perasaan yg melampau...terpaksa menjalani pembedahan rahim kerana ada masalah...aku dpt tau, shingga kni dia masih xbole pregnant, xtau samada masih bersma2 suami ataupun sdh..... bekerja disalah sbuah kilang di KL...ntah dimana aku nk cri...

kali terakhir kami jumpa semasa dia dtg ke umah pd tahun 2006...adiknya pula merantau ke kedah...mereka hnya ade 2 bradik shaja...rumah arwah ayahnya tdk pernah skali dorg menjenguknya...yg tggal hnya mak tiri & adik bradik tiri shaja...

wahai teman, kemanakah dikau menghilang...aku sngt merindui saat manis bersama mu...ketika kita sama2 mengayuh basikal menuju ke sekolah, ketika dikau sering mengalahkan aku dlm pelajaran, ketika aku jatuh ke dlm parit, dikau menolong aku mengangkat basikal & aku kebasahan...aku merindui senyumanmu...aku merindui saat2 ketawa bersama mu...wahai teman, pulanglah ke kmpg halamanmu...

~aku penah jatuh dlm parit dpn sek aku ngn2 basikal serta beg sekolah jatuh dlm parit jugak...hbis sume buku2 sek aku & aku skali kebasahan...malunye...

~ ape pandang2??? ade masalah ke??? ~

17 comments:

Hill_Mie said...

haiiii... jatuh parit rupanyer kamooo... hahaha(tumpang gelak jap kasik ilangkan sedih).. jgn marah eh dila.. lama tak singgah kat page white rose nih..:P

white rose said...

padli~
kamo pun penah jatuh jugak...hahaha...

pengalaman mngajar daku supaya hdup lbih bererti...

Sharinginfoz said...

he he he tak apa timba pengalaman banyak2...

Petrol Tanpa Subsidi-RM2.10????

Nak Gelak Ke Tak????

white rose said...

sharinginfoz~
tq sudi dtg sini...hdup mesti bnyk pengalaman...

Hill_Mie said...

pengalaman mengajar erti kehidupan.. walaupun payah nak menerima... hehehe

alfa juliet said...

harap2 ko kahwin cepat2

alfa juliet said...

harap2 ko kahwin cepat2

white rose said...

padli~
ngee laaa ko ek...ape kta kita sama2 timba pengalaman...hahaha...

white rose said...

kak aza~
insya'Allah...mudah2an...

blueCITY said...

salam ros putih,

betul betul betul
soal kawin, soal masa depan
jangan kawin kerana terpaksa, kerana umur, kerana org lain kawin kita nak kawin, kerana budi dll,
buat la keputusan yg baik utk diri sendiri,
selebihnya, berusaha dan bertawakal..

take care

white rose said...

blueCITY~
yuppp...soal hati jgn dipermain2kan...

akak pun take care jugak ye...

Mrs. Zuki said...

Laaaa...cite kawin lagi??

white rose said...

kak ili~
hahahaha...

mizaranun said...

kadang2 terdesak xpe jgn selalu jer terdesak.. :p

errr jgn sesekali terjebak dgn kawen terdesak.. :D

white rose said...

mizaranun~
hahaha...yolah tuh pakcik weiii...

kta desak awk kawin sy nak??? hahaha

sI tEDI said...

aku tak pernah rasa terdesak untuk kawen. cuma rasa tensen bila org asyik tanya bila nak kawen!! :P

white rose said...

kaktedi~
katagori TERDESAK jugak kan... :p

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors