"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Thursday, January 7, 2010

mak mertua yg control...

salam malam2 hari...urk...penat arini...segala bagai nk dibuat...mesy smpai kul 5.15 ptg...smpai2 umah baru je nk landing, mak pggil suh betulkan lampu pagar umah...dia duk sbuk kata lampu tu dh pecah...eh, mak...aku ni anak lelaki ke perempuan??? ~adey...apa mau kira, janji bole buat...redah je...

sesdh itu, mak mnyuruh aku memotong rumput dgn gunting GAJAH...dia kta rumput dh pnjg2...mak hnya bg arahan...aku??? kena ikut jugak...kalo x, xdelaa aku dpt pinjaman tgh2 bln...

**********************************************************************************
ni kisah benar...

mereka berkahwin atas dasar cinta...berkenalan smasa masing2 keje kilang yg sma...hari2 jumpa trus tgkap cintan...jumpe mak si perempuan, xsuke pulak...atas sbb keje xbguih...walhal si perempuan keje kilang jugak...maka, disbbkan si perempuan amat2 menyintai si lelaki, maka mak si perempuan berstuju mengahwinkan mereka...

kerana mau si lelaki tggalkan si perempuan, mak si perempuan meletakkan wang hantaran yg tggi...akhirnya si lelaki terpksa berhutang dgn mak si perempuan...jika mereka xkawin jugak, si perempuan mahu larikan diri bersama2 si lelaki...

stelah berkahwin, si lelaki dikenakan syarat tggl bersama2 dgn mak mertuanya...diawal perkahwinan, sgala2nya berjalan lancar hinggalah 1 ketika si lelaki & isterinya diberhentikan keje kerana kilang sdh muflis...kesan dri itu, si lelaki sering diperli & dihina kerana membawa malang kpd si perempuan & keluarganya...

berkat kesabaran, si lelaki mendpt keje sbgai tukang kebun sek yg berhmpiran dgn umah mak mertuanya...dek kerana tekanan hari2 yg dilemparkan oleh mak mertuanya, si lelaki selalu menunjukkan sikap yg pelik bila berada ditmpt kerja...hinggakan rakan2 sekerjanya risau disbbkan sikap menyendiri si lelaki...

"hey, ko kawin pun hutang 4 ribu dgn aku...pandai2 nk bawak anak bini ko tggalkan aku ye...kalau ko nk berambus, jgn bawak anak bini ko...kalau nk bawak, bayar hutang aku dlu...jantan xsedar diri...ada hati nk lari dri aku ye..."

akhirnya si lelaki hnya mampu diam dgn sikap mak mertua yg sering control hidup dia & anaknya...si lelaki masih bekerja sbgai tukang kebun tuk menyara keluarganya & mak mertua yg dh smakin tua...tpi mak mertuanya masih mengontrol...

**********************************************************************************

p/s : rasa dh xselamat hdup dlm umah...ni kan pula diluar umah...hnya ALLAH saja yg mampu menyelamatkan kita...baik didunia mahupun diakhirat...
YA ALLAH, selamatkanlah kami dri segala hasutan syaitan yg direjam, jauhkan kami dri sikap irihati dan saling berdendam...YA ALLAH, sesungguhnya KAU MAHA BERKUASA DAN MAHA MENGETAHUI...

~ merindui laksa dlm plastik...sedap dimakan bgitu saje ~

8 comments:

blueCITY said...

salam white,

hmmmmmmmmm
takut kan kalo kena2 yg camni
tapi,
nasib masing2 tak sama
hidup mesti diteruskan

nak cari laki yg tak ada mak ayah la, hahhahah

ps:
nanti akak cari code salji tu ya
tapi, upah kena la
ekekkee

bungacahaya said...

Last2 laksa tu gak yg aku tgk lelama.....

Salammmmm.......

mizaranun said...

Salam..
Memang betul n banyak juga kisah mcm tu berlaku..
Tu sb sebab dlm islam menggalakkan pasangan itu 'sekufu'..untk tidak membuka ruang2 terjadinya kes mcm tu..

Err tp ada gak suami menumpang tuah isteri yg kaya..so dapatla goyang kaki kt umah..hihi

white rose said...

blue ciTY~
salam kak...haha...mau xtakutnye...nak2 plak ade suami yg control kewangan isteri...haish...kalo xde tolak ansur, mane nk capai perkahwinan yg bahagia...

white rose said...

bungacahaya~
mmg sodap laksa ni wei...

salam...

white rose said...

mizaranun~
salam kembali...
yup..."sekufu" bkn kutu ye...haha...

eh, ostat nk cri yg kayo2 ka???

Mrs. Zuki said...

Itu laksa dalam plastik kat langkawi ke mana?
teringat kat fendi bile tengok gambar laksa dalam plastik tu..rindu kat dia..

white rose said...

kak ili~
beli kt pekan selasa...hahaha...mkn2 ngn dorg aaa msa tuh...ngn pendi, echah, mastura, zul n gee...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors