"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Sunday, January 17, 2010

jadi DEWASA...


Ketika sedang belajar dalam sebuah kelas darjah satu, Amira cuba bertanyakan soalan pada gurunya,

Amira : "Cikgu, bolehkah ibu saya mengandung?"

Cikgu : "Berapa umur ibu Amira?"

Amira : "40 tahun, cikgu.."

Cikgu : "Ya, dia masih boleh mengandung, Amira"

Amira : "Bolehkah kakak perempuan saya mengandung?"

Cikgu : "Berapa umur kakak Amira?"

Amira : "19 tahun, cikgu.."

Cikgu : "Ya, sudah tentu. Kakak Amira juga boleh mengandung"

Amira : "Mmm... bolehkah saya mengandung, cikgu?"

Cikgu : "Berapa umur awak,Amira?"

Amira : "7 tahun, cikgu"

Cikgu : "Oh, Kamu belum cukup umur. Kamu masih belum boleh mengandung lagi"

Tiba-tiba, Saifulizam yang duduk dibelakang Amira, mencelah sambil berbisik sesuatu pada Amira, "betulkan, apa saya cakap.. jadi tak ada apa yang perlu kita khuatirkan!"

~wHiTe rOse~
''''''''''''''''''''''''''''
~pemikiran bdk yg sdh menjadi "DEWASA" dgn sekelip mata...apakah peranan ibubapa terhadap dialog anak2 yg diluar kebatasan???~
~menyedari perbuatan seorg lelaki, seorg perempuan bdk thn 1, kerana brani mengusap tgn antara 1 sama lain ketika guru mengajar...kena ceramah & bakal menerima hukuman sekiranya berulang lgi...AWAS!!!~

16 comments:

eefa said...

ada cerite di sebalik ke ni???
isk3 bdk2 skg ni. aje betui le. bahaya sggh.

white rose said...

sure laa ade mee dlm mee udang...
mmg pun, bdk2 ni mmg nk kena kawal sekawal2nya...

eefa said...

pe cter ni??? isk3

white rose said...

cite ni laa...mane ade cite lain...

Nakamura Kazuki said...

nasib bek pegang tangan je..kalau lebih2 kasi lesing satu kali..apapun cikgu2 kat sekolah sekarang kenala explain secara hikmah agar budak2 faham apa yang bleh buat apa yang haram kena buat

white rose said...

senpai~
naseb baik xkena penampo tau...masa tuh kesabaran leh diterima...mmg sjak itu, sentiasa perhatikan mereka...always ingtkan apa yg baik, ape yg buruk, ape yg blh dibuat, ape yg xblh dibuat...

mizaranun said...

Budak2 skrg pngaruh negatif kuat sngat..dorang wat tp xth apa yg dibuatnya....ish3

white rose said...

mizaranun~
itulah tgus kta sbgai guru...dh jdi ibubapa, tgus kta bertmbh2 lgi...bnyk faktor yg mendorong bdk2 nih...jom kta sama2 usaha mencegah gejala ini...

sI tEDI said...

aduhai!!

di jauhkan pemikiran itu dari anak-anak kita nanti! INsyaAllah

K I R I M A R U~ said...

IUYO..... dasat tuh... mmg nak kne wujudkan x pendidikan seks utk kank2 sek ren?
thap 1 hebat2....

white rose said...

kaktedi~
insya'Allah,mudah2an diperjauhkan dr mereka yg masih blm akhil baligh & kpd kta semua...

kirimaru~
penekanan dlm pendidikan islam amat2 penting dlm mencegah gejala seperti ini...pendidikan seks hnya sbgai tmbhn...

blueCITY said...

hahahhah
budak2 zaman la nih
nak tiru
nak rasa
nak ikut
semua yg org dewasa buat
konon2 nak jadi matang
tapi
tak sedar
fikiran mereka itu salah

alfa juliet said...

ckp je mengandung..huhu

Mrs. Zuki said...

eiiii bahaya-bahaya..
gambar tu..sensored!
;)

white rose said...

blueCITY~
kta ni je yg beria2 ckp, tp bdk2 tuh xdenye nk memahami pun melainkan kita kena bg nasihat...

kak aza~
kang kata kta plak yg ngajo fakta sesat...

kak ili~
sensodyn ke??? ~wahaha

Kunang-Kunang said...

Takut yer budak-budak sekarang, cerdiknya memlampau waktu.

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors