"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Monday, January 24, 2011

Situasi Pertama...

Assalamualaikum semua...
selamat malam...

ok, TAJUK tak gempak...
tapi ia bakal dijilidkan banyak siri...

Situasi Pertama...

"korang ditugaskan ke tempat keje baru, mula- mula agak hambar dengan keadaan sekeliling. Kemudian datang seorang insan (si A) beramah mesra dengan korang...berbual- bual, bertepuk- tepuk bahu, gelak- gelak & sebagainya laah...then, bila korang cuba mengenali kawan baru (si F), si insan (si A) ni memainkan peranannye...dia menceritakan keburukan kawannya (si F), ceritakan yang macam- macam laaa...sehinggakan korang rasa risau nak berkawan dengan (si F)..."

aku nak tanya pendapat korang...
apa perasaan korang bila situasi ini berlaku kat korang?
apa yang akan korang lakukan?

ini pendapat aku...
"TAK KENAL MAKA TAK CINTA..."

dah banyak kali situasi ini berlaku kat aku...
aku hanya jadi pendengar kepada (si A), tidak menjawab sepatah atau menambah...
hanya anggukan sahaja...aku tetap akan mengenali (si F) walaubagaimana keadaan sekali pun...
dari situ, aku mula membezakan siapakah yang sebenarnya (si A) dan (si F)...
dan aku akan merungkaikan mengapa terjadinya situasi tersebut...
kemudian barulah aku menentukan siapa yang patut aku jadikan PEMBIMBING dan siapa yang patut aku jadikan KAWALAN...

then, baru2 ni aku pulak yang menjadi (si F), walaupun tak nampak dengan mata kasar, aku tetap mengetahuinya...so, apa yang aku lakukan???
just DIAAAAM...itu lebih bermakna...

"DIAM BUKAN BERERTI KALAH, BERSUARA BUKAN BERERTI MENANG..."

~ LESUNG, jika TIDAK diTUMBUK IBUnya manakan nak BERBUNYI ~


peaaceeeeee... :P

Multi-styled Text Generator at TextSpace.net
~ rindunya kat anak buah aku si Qaisara... ~

18 comments:

biskut said...

percaya pada soalnya hati..

bukan percaya pada soalnya siapa..

malah kalau tidak dikenali lebih lanjut manakan dapat tau jawapannya..ia tidak akan membuatkan kita mneyesal selepas kita mencuba..kerna mencuba itu lebih penting dari hasilnya.

si para para said...

tu la...
nak komen pun serba salah..
apa apa pun kita kena sangka baik kat orang..
pastu kita jangan bawak mulut..
cerita sana cerita sini..
dan kalau susah sangat,lebih baik diam.
tu yang terbaik..

kadang kadang kita tak nampak salah sendiri..

garfield88_aini said...

kadangkala diam itu perlu dalam menjaga hubungan... menjadi pendengar yang baik dapat menenangkan hati dan perasaan si pengadu...

E.d.Y said...

benda macam ni biasa berlaku...xperlu amek pusing...last2 org yg macam tu akan cari kita balik

nurkass said...

pedulikan apa yg si A tu ckp..yg penting kenal dulu si F tu..baru buat keputusan..berdiam diri pun ada baiknya..kdg2 kalau dilayan sgt melampau pulak jadinya..biasalah manusia..takde yg sempurna..sabar ye dik..

therosputih said...

adohai...manusia manusia oh manusia...

kadang diam itu lebih baik dari bersuara...yang penting kita tahu niat kita mcm mana...

ahmad humairi said...

assalamualaikum,

percaya apa kau lakukan,
tabah apa kau usahakan,
bertindak atas kemampuan,
kau BOLEH!

Anonymous said...

~~~~apizz~~~~~wahahahahaha.....peaceeee.......x knl maka x cinta....x cinta maka x mengdekati....x mendekati maka x memahami....

Anonymous said...

~~~~apizz~~~~~wahahahahaha.....peaceeee.......x knl maka x cinta....x cinta maka x mengdekati....x mendekati maka x memahami....

sahromnasrudin said...

assalamualaikum...

bersangka baik sesama manusia...yarhamukallah...

Kunang-Kunang said...

Salam White Rose,

Kena berhati-hati ni.

niesz said...

btul tu kak...berani krn benar, tkut krn salah..ade brani? hahaha..comel nye lesung tu..kalau wat tumbuk tu meriah..haha..

TiKa LEh said...

kalau saya, diam je dulu..perhatikan dan kenal dulu..kalo org yg dia burukkan tu ok je pd kt, abaikan yg dia ckp...asalkn kt sng..hehhe

Sasa Al-Sharif said...

aku tak kisah sangat. ramah mesra dgn sesiapa saja. aku tak pilih kawan. perkara mcm tu dah biasa dalam situasi pekerjaan.

bila sesuatu yg buruk dikata si A dan si B, aku cuma senyum dan diam. berharap diorang hentikan perbuatan mcm tu. apa salahnya jika cuba lupakan sengketa, aman dunia kan? hati pun tenang

Amy Syaquena said...

perkara macam nie memnag dah biasa berlaku la dear buat tak tau je nanti lame2 dowang juga akan cari kita balik..percayalah amy dah biasa terkena..

Cma Shiema said...

kak..cma pom penah berada di situasi cam ni...
cma x ble wat ape3..
diam jer la...

beautiful_rose said...

bagi aku...lebih baik aku sendiri menilai daripada mempercayai terus kata2 dari mulut org.

sebab sifat manusia ni susah kita nak duga hatinya.entah betul entah tidak.tak boleh terlalu cepat percaya pada kata2 org.ada kalanya mungkin ada sesuatu yang cuba di selindungan dari pengetahuan kita.

deAnza-wAnda said...

huh... diam pon x ok gak... bersuara pon x ok gak...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors