"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Sunday, March 28, 2010

masih ada lagi manusia yang macam ini...

salam semua...
dah jauh malam, tapi aku masih belum tido...
depan tv aku dah lena, bila masuk je bilik trus segar mata aku...

mungkin kalo aku terus tido je, xdelaa aku berjaga lagi...
ni masuk je bilik aku on my lappy...

tadi jam 8.30- 9.30 malam ramai yg menjayakan misi earth hour...
rumah aku???
oh, takdenya...hanya aku je yg off lappy n internet...
bila aku nak tutup semua, mak kata jangan...sebab mak risau ape2 terjadi...
so, hanya bukak tv & lampu luar umah je...yg lain bergelap...

ni kisah mengenai seorang anak murid aku...
walaupun dia hanya prasekolah, tapi dia tetap sebagai anak murid aku...

aku tak ingat nama dia sebab dia ni murid yang takut dengan aku...
sebab apa dia takut pun aku sendiri tak tahu...
sedangkan aku selalu memujuk dia supaya makan bersama- sama kawannya...
tapi dia tetap tak nak...

jika ada anak murid aku yang bermasalah, aku takkan biarkan...
aku akan lakukan siasatan secara senyap- senyap tanpa diketahui sesiapa...
siasatan berlaku melalui seorang perseorangan...
bermula kawan-kawan, jiran seterusnya sedara mara...
tapi siasatan aku dilakukan secara spontan...

ya, aku minat menjadi detektif polis...
aku penah ceritakan sebelum nih...

~ dari kejauhan aku mengambil gambar dia ~
jauh dari sudut hati memang kesian

kanak- kanak ni mempunyai masalah pergaulan...
bila diajak belajar, dia tak mahu...
bila diajak bermain & makan pun dia tak mahu...

apa yg dia mahukan adalah melakukan setiap perkara secara perseorangan...
bila orang lain dah habis makan, baru dia mahu makan...
itu pun jika tiada siapa2 disisinya, jika ada secara autonya dia akan meninggalkan makanan itu dan pergi ke tempat lain...

1 hari aku masuk ke kelas ni untuk mengajar kawan2nya...
bila aku ajak dia masuk kelas, dia merengek dan nak menangis...
so, aku biarkan...

semasa aku mengajar, aku memerhatikan dia dari jauh...
dia merasa pelik dengan perkara yang kami lakukan...
seolah- olah bagi dia kami ni hidup pada zaman batu...

setelah aku mengkaji latar belakang kehidupannya,
rupa- rupanya dia hanya tinggal bersama ibu & ayahnya dihujung kampung...
aku selalu melalui kawasan kampung itu...
aku tahu suasana laluan sepanjang kampung itu...
memang sunyi & hanya ada 2 keluarga yang tinggal disitu...
rupa- rupanya dia tinggal disitu juga...

mereka hidup tanpa ada jiran yang berhampiran...
rumah mereka jauh dari rumah orang lain...sedangkan jiran yang jauh pun hanya tinggal orang- orang tua sahaja...
mereka tak pernah melalui kehidupan sosial diluar...
aku rasa mereka nak pergi ke pekan pun amat- amat jarang sekali...
hanya ayahnya saja yang keluar mencari rezeki...
sedangkan kanak- kanak ni hanya bermain sorang2 dirumah...

patutlaa bila di sekolah, dia bersikap pelik...
rupa- rupanya kehidupan dia macam itu...
aku kena tunggu lama nak melihat perubahan dia...
aku akan usaha untuk meningkatkan perhubungan dia dan kawan-kawannya...

itulah manusia...
bukan semua bertuah hidup di kawasan yang penuh teknologi & canggih...
masih ada lagi manusia yang jauh dari kehdupan kita...
bila mereka keluar kawasan mereka, seolah- olah mereka berada didunia yang lain...
kita yang hidup dikawasan yang berteknologi & serba canggih ni lah kena membimbing mereka menuju ke arah ini...
jangan sampai mereka terlajak dalam kemudahan yg serba canggih ini kerana mereka akan tersesat...

~wHite RosE~
''''''''''''''''''''''''''
petang hujan sampai maghrib, aku tak bermain bola tampar...
terasa badan lemah semacam bila tak bermain...
harap- harap esok dapat main...

12 comments:

Mrs. Zuki said...

Dila,
Dia sedang menempah tiket untuk masuk pemulihan...

Seriously camne ye nak handle dia nanti?

Tahun depan dah nak masuk Tahun 1..

Kunang-Kunang said...

Salam White Rose,

Sedih baca cerita di N3 ni. Boleh bayangkan betapa sunyinya kehidupan yang demikian.

Sebab tulah kita selalu disuruh ingat bila kita susah, ada lagi orang lain yang lebih susah kan.

white rose said...

kak ili~

tuh laa...bakal menempa kelas akak kan...
payah laa mcm ni, memakan masa yg lama nk stabilkan dia nih...

jom kita usaha mcmana nk stabilkan dia...


..................................................................................

salam kak ani,

mula2 kan sy rasa mcm pelik je, sy ni mmg xpuas hati bile tgk anak2 murid sy mcmni, so sy kaji latarblakang dia...

tup2 rupa2nya keadaan hdup dia menyebabkan dia jdi mcmni...

memang kesian sungguh la...

alfa juliet said...

aku suka pic tu cuma alss meja tu buruk..hehe..

ili, budak mcm nilah melatih kita jadi cikgu yg bagus..percaya tak, budak2 yg pelik inilah akan jadi org berjaya bila besar nanti..

Mrs. Zuki said...

hahaha selambe ko azza cakap lapik meja prasekolah sek kitorg buruk..

Azza, budak camtu mmg akan melatih kite jd cikgu yg baik.

Ko nak tau tak Azza, kat sekolah..takde pun budak yang takut dgn aku. Selama ni aku rasa aku bleh buat budak suke kat aku...tapi dgn budak ni..
Dia takut dgn aku!

white rose said...

hahaha...

kak azza memang slamber giler...kalo kakbesah dengar ni keciwa hatinya...

hahahaha...

budak ni memang takleh nk join ngn masyarakat...bagi dia orang lain adalah musuh dia...

susah nk pujuk ni...bagi laa gula2 ke, barang mainan ke tak terpujukkan...

blueCITY® said...

salam ros,
sedih terharu campur simpati gak
tak ramai budak2 zaman ni ketinggalan sebegini
ramai kanak2 yg jauh lebih open dan advance..
kdg2 kanak2 begini akan lebih alami kejutan budaya kalau tak di 'open'kan,
tapi ramai budak2 sekarang yg terlebih pulak,,
macam2 kan..

terharu sebab ros prihatin
teruskan mendidik anak bangsa kita
jasamu guru pasti dikenang

terharu ni..

a.z.n.e.e said...

hai dyla.. ni akak.. kak jonny a.k.a aznee...

humm.. kesian budak ni... akak dl pun ade jg murid mcmni.. tapi boleh tackle sket2 kot.. jgn drastik sgt, sbb dia ibarat kucing liar.. lg kita dekat lg dia jauh.. jd, pandai2la umpan dia.. pujuk, usap, peluk, kata2.. apa2 sahaja.. asalkan konfiden level utk percaya pd kita tinggi.. mule2 dia percaya pd kita, lama2 dia akan percaya pd org lain pulak...

mgkn bole try berbual ringkas dgn dia.. tanya apa dia selalu buat kat umah.. cthnye la.. atau ape2 shj yg terdekat dgn dia.. ibu, ayah, umah, kucing etc.. cubalah!

lama2 nanti tengokla perubahan pd dia.. itula kepuasan kita utk jd seorang guru!!

p/s: akak sbrnye suke budak2 mcmni.. cuba tackle hati dia adalah satu cabaran utk akak!!! betul ckp azza.. dia mesti budak yg boleh berjaya!!

white rose said...

salam kakbiru,

alamak, statement terharu dah lepas laa kak...

jangan sedey2 ye...
nanti sy blanje eskrem GAJAH tau...

muahahaha...

ye kak, kita ni laa yg kena tunjuk ajar kpd mereka yg masih jauh ketinggalan nih...

..................................................................................

hai kak jonny...

sy kenal akak...muehehehe...

sy ni jrg jumpa bdk2 prasekolah nih...seminggu skali je kak...
payah sy nk jumpe dia...
pastu sy pegang PSS, lagi payah nk bergerak...

pejabat pun sy dh jrang dtg tau...ni kan plak kelas prasekolah nih...ade masa tertentu je sy dtg, tu pun skejap je...

white rose said...

terlupa laks...

TQ ye kak jonny, kongsi pengalaman...

alfa juliet said...

selalunya memang org sayang cikgu pemulihan ili...cikgu pemulihan ni kan very the lembut n baik...pas tu ajar abc pun guna game..berbanding dgn cikgu dlm kelas, garang mcm mak singa (akulah tu)....

pelik kenapa budak tu takut dgn ko? apa yg ko buat?

kak besah, ampun...tlg tukar alas meja..hehehe

white rose said...

tuh la kak azza...
sampaikan kak ili pun bdk tu takut jugak...

memang kena sabar laa dgn budak nih...

"kak besah, oh kak besah...
ade orang suh akak tukar alas meja..."

muahahahahaha...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors