"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Thursday, May 6, 2010

Rasa Pedas Cabai Kunci Pengurang Sakit

salam semua...


Capsaicin, penyebab rasa pedas dan sensasi terbakar dalam cabai, ternyata membuka jalan bagi penemuan ubat pengurang rasa sakit (painkiller) terbaru.

Hasil menunjukkan, senyawa yang mirip capsaicin juga ditemukan dalam tubuh manusia, terutama di bahagian yang terasa sakit. Bila molekul ini dalam sel bisa dihambat, rasa sakit yang kronis automatik akan berhenti.

Sejumlah peneliti dari Universitas Texas, Amerika, mengatakan, ketika ada bahagian tubuh yang terluka, tubuh akan akan mengeluarkan zat kimia yang mirip capsaicin yang disebut
oxidized linoleic acid metablites (OLAMs) yang akan ditangkap oleh reseptor di otak sebagai rasa sakit.

Dr Kenneth Hargreaves, peneliti senior, dan teamnya mencuba meneliti apakah penilikan ini berhasil. Penelitian pada tikus di laboratorium menunjukkan, dengan menghilangkan gen reseptor ini, kawasan tubuh pada capsaicin berkurang. Ini bererti, rasa sakit akan tidak terlalu dirasa.

"Kajian ini memberikan pemahaman lebih baik mengenai mekanisme rasa sakit dan bagaimana cara mengatasinya," kata Dr Hargreaves. Dia berharap kelak akan dihasilkan ubat yang bakal mengurangkan rasa sakit, terutama yang diakibatkan kanser dan penyakit inflamasi dari sebiji cabai.



teringat lak dengan kisah sang kancil dengan monyet...
korang mesti ingat...




~
wHiTe R
osE~
''''''''''''''''''''''''''
pakai krim halia xtra hot ni pun dah panas, ni kan plak nak makan cabai...
berasap telinga aku jawabnye...hahaha

7 comments:

sahromnasrudin said...

kisah di atas mmg tak leh luper..time tue sy darjah 4-5 mcm tue la..penuh nostalgia kisah sang kancil tue huhuhuhu

yangyuyu said...

kena byk sabar pakai losyen panas tu..huhu..na pain no gain ya ustazah..org cina pulak kata, beautiful is pain..

white rose said...

sahromnasrudin~

mmg nostalgia betul cite ni...walaupun pendek, tapi pengajarannya panjang...


<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<+++++++++++++++>>>>>>>>>>>>>>>>

kak ummi,

skrg pakai dah ok, xde dah rasa panas sngt...memang bersabar memakainya...

alfa juliet said...

makan sambal belacan banyak2 lah dik..hehe

white rose said...

hahaha...gatai2 laa idung sy nti kak wei...

Cikgu ILi said...

Hey ehhhh cerita tuuuuu..
Nostalgia tu....
Teringat zaman dulu-dulu..


Takbleh la makan pedas sangattt..
I tak tahan.
Nanti kuar air dari idung bagai.

Sakit perut satu hal.

white rose said...

dah lama tak siarkan kat tv kan...
nseb ade u tube...leh tengok smula...

sy ni pun kadang2 je le pedas...ade masanya malas nak pedas...
org gastrik mane leh makan pedas2, ianya banyak asid...

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors