"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Friday, December 31, 2010

Kerna Lukisan itu...

Sesi persekolah 2010 sudah bermula...Ketika itu, murid- murid tahun 4 sudah bersedia dikelas mereka...
Suasana pagi itu sangat gelap, langit yang cerah tiba2 menjadi gelap gelita...

Seperti biasa, Sara yang bertugas pada hari itu bersedia memetik suiz lampu kelasnya...

sedang Kuna cuba mendukung Sara untuk memetik suiz lampu, tiba- tiba Sara menjerit...

"Arrgghhh...tolong...tolong aku Kuna!!!" ~ jerit Sara

"Kenapa Sara? kenapa?" ~ Kuna terpinga- pinga...

"Tolong betulkan kain aku tu...dah terselak...kang Mael nampak, malu aku...dah laa semalam Zarif gelakkan aku sebab aku terjatuh & kain aku terselak...nampak spender Spiderman aku..." ~ kata Sara

"Hahahahaha...hahahahaha...kau ni Sara, kan aku dah cakap, jangan pakai lagi spender Spiderman tu..." ~ kata Kuna...

"Diam lah, aku nak turun nih...suiz lampu tak bole dibuka" ~ kata Sara...

"Bergelap laa kita ni...macamana nak belajar melukis arini, mesti cikgu Putih tak masuk kelas..." ~ kata Kuna...

Tiba- tiba muncul 1 lembaga dihadapan mereka...
Apalagi, menjerit laaa mereka berdua...
1 kelas menjerit mengata yang lembaga itu adalah hantu...

"Assalamualaikum semua...ha, kamu Sara, Kuna mengapa menjerit?" ~ kata Cikgu Putih

"Kami ingatkan hantu, rupa2nya cikgu..." ~ kata Kuna...
"Yelah cikgu, saya ingatkan cikgu ni hantu Gajah..." ~ kata Sara...

hahahahaha...1 kelas menggelakkan cikgu Putih...

"Semua duduk, arini kita akan tetap meneruskan projek kita walaupun ketiadaan elektrik..." kata Cikgu Putih...

"Cikgu nak kamu semua lukiskan apa saja yang kamu suka arini...cikgu bagi kebebasan kepada kamu..." kata Cikgu Putih lagi...

Ok cikgu...

1 minit kemudian...

"Cikgu...saya dah siap..." ~ kata Latif


"Ohh, pandai kamu lukis gambar topi nih...cantek..." ~ kata Cikgu Putih...

"Bukan cikgu, saya bukan lukis topi...saya lukis ular telan gajah..." kata  Latif

ha??...berdengus Cikgu Putih...

"Cikgu, saya pun dah siap..." ~ kata Mael...



"wah, cantiknya bunga yang kamu warnakan ni..." ~ kata Cikgu Putih

"bukan bunga laa cikgu, ni lolipop...mak saya beli semalam..." ~ kata Mael...

"cikgu, cikgu saya dah siap..." ~ kata murid- murid yang lain...

disebabkan Cikgu Putih tidak larat lagi menahan kegeraman terhadap murid- muridnya, beliau meminta semua menghantar secara berkumpulan...

Cikgu Putih tidak mahu melihat lukisan- lukisan tersebut...Malah beliau meletakkan hasil lukisan itu ditepi meja beliau di dalam bilik guru...

Semasa beliau sedang asyik bersembang dengan rakan- rakan sekerjanya, tiba- tiba beliau tertepiskan lukisan tersebut dan berciciran dilantai...

satu persatu beliau kutip sehinggalah tiba pada 1 lukisan ini menyebabkan muka beliau terus kemerahan tahap otromen Gaya...beliau mencarik- carikkan lukisan itu sehingga hancur...


"Arrgghhh...kenapa korang lukis gambar aku macam ni? apakah salah aku?" ~ berdengus Cikgu Putih keseorangan...

setelah itu, beliau terjumpa lagi lukisan yang sama...tapi kali ini sudah diwarnakan...


"Arrrggghhh...AKU BENCI...AKU BENCI...mengapa aku macam ni...setelah penat segala usaha aku mengajar mereka berSENI, akhirnya AKU DISENIKAN..." ~ meraung Cikgu Putih lagi

dengan kemarahan Cikgu Putih membawa lukisan- lukisan itu ke Kelas Tahun 4...
belum sempat beliau memarahi semua murid- murid, beliau disapa oleh seseorang...

"Cikgu Putih, dah tengok ke lukisan- lukisan murid Tahun 4?"... ???

"Saya baru je tengok, saya nak marah sangat- sangat ni...berani mereka buat saya macam ni...cikgu tengoklah" ~ keluh Cikgu Putih...

"Owh, itu lukisan saya yang lukis...saya yang bagi kat murid- murid Tahun 4 dan suruh mereka warnakan bila waktu Cikgu Putih mengajar nanti..." ~ GURU BESAR

"haaaaaa...!!! " ~ Cikgu Putih terus berlalu meninggalkan kelas Tahun 4 dengan muka yang hiba...

TAMAT...

~ ni adalah rekaan semata- mata tiada kaitan antara hidup & mati...aku join contest menulis Cerpen Kelakar Giler yang telah dianjurkan oleh BEAUTIFUL_ROSE...
so, ROSE...kau terima tak cerita aku nih?


~ yang nyatanya lukisan gambar aku tu betul2 GB aku yang lukiskan guna Coral ~
arrrgghhh...MENCIK aku, tak serupa aku langsung...!!!

15 comments:

therosputih said...

hikhikhik..versi 2d tollah...

Adinda Amy Sensei said...

sis white rose...

SELAMAT TAHUN BARU...
SEMOGA KEKAL CERIA SEPERTI HARI KELMARIN...

E.d.Y said...

haha..lawak2...geli usus kecil ni..

luahfikiran said...

SALAM,
CIKGU LETAK JAWATAN KALAU ANAK MURID MACAM INI !

beautiful_rose said...

owh,lukisan tu mmg betul2 guru besar ko lukis ke?
aku nak tergelak tgk gmbar fst tuh...gambar ular telan ular.hahahah tak boleh blah betul...sekali tgk mmg nmpk mcm topi =p


okeh penyertaan anda di terima.trimass sudi join contest ini.sekian terima kasih kekasih =p

Tukang cerita said...

hahhahha...sebab akak knal GB hang, lagilah akak nak gelak kuat2...adoiiiyaaaa...dia lukis gambar hang ke dilla? fire dia....
:)

biskut said...

mantap lha GB WR pantai lukih2 karikatur...uish,apsal lak nak marah2,berseni aper lakaran tuh...

owh nama WR ialah dilla...(tidak ada kesamaan dengan dilla fadillah ok..)

selamat tahun baru WR

Nia said...

uik...mcm kisah benar aje dah..hehe

white rose said...

[THEROSPUTIH]
kakakaka...sempena nak bukak sekolah dik...


[AMY]
yee...hai amy...
SELAMAT TAHUN BARU jua buat amy...
kekal ceria sambil gigi berkilat ye...


[E.D.Y]
kau penah pegang usus kau ke?
kakakakakaka...

white rose said...

[LUAHFIKIRAN]
salam kembali...
bukan takat letak jawatan, terus masuk hosp tanjung rambutan...


[BEAUTIFUL_ROSE]
ha'ah,gambar aku tu GB aku yg buatkan...kelakar giler...aku gelak sampai tak hingat anak2 murid aku ade...kakakaka...

tu gambar ULAR TELAN GAJAH laaa cikgu...
hahahaha...


[TUKANG CERITA]
hahaha...kelakar kan gambar sy tuh...mmg GB sy yg buat, tapi guna software Coral...tu yg sy geram sngt2, tak macam sy langsung...
miahahaha...

white rose said...

[BISKUT]
dia guna software Coral, bukan lukis guna pensil...hahaha...
kelakar tul gambar aku tu...

DYLLA...bukan DIA FADILA...
DIA FADILA tu tak cun...DYLLA a.k.a WHITE ROSE lagi cuunn & comei...


[NIA]
hahaha...akak pun, ni cerita rekaan semata- mata...yg lukisan muka sy tu je yg betul...

E.d.Y said...

tak lah..usus housemate..hahha

ummu said...

assalamualaikum rose
kelakar
memang kelakar
ergh besstnya
GB sudi lukiskan gambar rose.
bangganya akak

white rose said...

[E.D.Y]
terkezzut aku, kau datang untuk sekian kalinya...hahaha...

oh, sungguh aku percaya yg kau pegang usus kawan kau tuh...hahaha...


[UMMU]
waalaikumussalam kak...
kekekeke...mane ade lawak, biasa2 je...
GB mmg mcm tu, sukakan SENI...
so, sy pun suka SENI...
kami ni BERSENI- SENI laaa...
miahahaha...

ctpayong said...

lukisan ular tertelan gajah paling kak ct suka...hantu punya budak.

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors