"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Wednesday, March 3, 2010

makanan roh...

salam semua...
keletihan terlampau...
petang tadi ade traning kanak2 ribena yg menyertai olahraga kelompok...
seramai 13 orang yg menyertainya...
aku just traning larian je...cikgu iwan traning lompat jauh, lompat tinggi & lontar peluru...
aku & kanak2 ribena joging mengelilingi sekolah kami...
yg aku mcm biasa naek basikal laa...
kanak2 ribena berlarian...
masa aku kayuh basikal, terasa sakit pinggang2 aku...
trus aku berhenti kayuh & berjalan bersama kanak2 ribena...
agaknya basikal terlampau rendah, kaki ku plak panjang, jadi letih laaa...
ahai...ade gak rasa mcm nak demam semula...
macam2 laaa dugaan sakit ni...aku trima dgn redha YA ALLAH...
cerita mengenai makanan ni...
sejak aku bangun dari demam, aku mcm xleh makan nasi melebihi 1 senduk...
kalo aku makan lebih, aku mesti nak muntah...
pastu dah makan sekalii, xleh makan lagi...aku kena makan yg bkn nasi...
pagi tadi, sembang2 laaa dengan kanak2 ribena...
dorang teringat cerita yg pernah aku ceritakan mengenai makanan ROH...
korang tau apa makanan ROH???
xpe, aku jelaskan...
fizikal manusia diciptakan Allah dari tanah...
roh kita dimasukkan bagi setiap tubuh badan yang Allah ciptakan...
badan kita memerlukan makanan untuk hidup seperti nasi, ayam, ikan, air & lain2 lagi...
manakala roh kita juga memerlukan makanan...
antara makanan yang paling berzat & kekal adalah rukun ISLAM & rukun IMAN...
yang dimaksudkan rukun ISLAM & rukun IMAN adalah segala amal ibadah yang kita lakukan dalam hidup kita...
ni lah makanan roh kita semasa didunia, di alam barzakh & hari kiamat...
makanan2 ini menjamin kita sehingga kesyurga, insya'Allah jika kita sentiasa memeliharanya...sedangkan makanan maujud seperti nasi, bila makan kita kenyang, xlama lepas itu kita lapar smula...
sedangkan makanan2 ROH ini tidak pernah surut, malah bertambah2 jika kita sentiasa mengamalkannya...
amalan2 seperti MENGUCAP 2 KALIMAH SYAHADAH, SOLAT LIMA WAKTU, BERPUASA DIBULAN RAMADHAN, BERZAKAT, MENUNAIKAN HAJI BAGI YANG BERKEMAMPUAN, BERIMAN KEPADA ALLAH, BERIMAN KEPADA MALAIKAT, BERIMAN KEPADA KITAB, BERIMAN KEPADA RASUL, BERIMAN KEPADA HARI KIAMAT & BERIMAN KEPADA QADA' & QADAR...
amalan2 seperti inilah yang memberikan ROH- ROH kita makan...siapa yang mahukan berikan kita makan2 ni sekiranya kita sudah meninggal dunia melainkan makanan2 itu kita sendiri yang cari...
so, ingatlah makanan maujud hanya kenyang sementara, makanan2 ROH kekal sekiranya kita sentiasa mengamalkannya...
aku bukan pakar dalam bab2 ni...aku masih menuntut ilmuNYA...

"TEPUK DADA TANYA SELERA"
TAPI JANGAN TANYA AIMAN, NANTI AIMAN KATA "AIMAN XKESAH"...

sekian saje ceramah kita pada hari ini...
sekiranya anda memerlukan khidmat ceramah secara percuma bolehlah menghubungi saya ditalian yang tertera disini...
~heeeeeeeee...

~ rindu nak melukis semula...saat2 paling bahagia bila dapat melukis... ~

~ ni laa hasil lukisan yang dilukis oleh aku... ~
lukisan ni terhasil masa aku g kursus kesihatan pada tahun 2009
bersama org kantin sekolah aku...
dek kerana keboringan tahap gaban, maka tangan aku mula membelai pena & terhasil laaa lukisan pen dakwat hitam ni...

~wHite RosE~
''''''''''''''''''''''''''
sok nak g beli hadiah2 tuk kanak2 ribena yang menang dalam aktiviti Maulidur Rasul...pastu nk wat prepairation tuk sambutan Majlis Maulidur Rasul peringkat sekolah pada hari Jumaat nih...doa2kan semoga semuanya berjalan lancar...

9 comments:

Mrs. Zuki said...

Kalau la umah Kak Ili dekat..mesti petang-petang ajak sesape bduak-budak pegi jogging.
Untungnye Dila dapat dok dekat dengan sekolah.

white rose said...

rezki masing2 laa...
rezki sy dapat posting dekat ngn umah...

Kunang-Kunang said...

terima kasih white rose saling ingat mengingatkan sebab sebagai manusia biasa kadang2 kita terlupa

qaseh um masyitah said...

Salam WR
Wah dah lama tak dengar perkataan 'kanak-kanak ribena' ni..hu hu
wah lainkali kena naik basikal racing kut WR...

insan pendidik said...

salam,

itula yg spatutnye kite lakukan lam kesibukan idup di dunia amal ibadat jgn dilupan...

sahromnasrudin said...

bole tahan lukisan itu..kartun itu mmg menarik..hilang tensen klu tgk tulisan kartun..

blueCITY® said...

rose putih cute,
heeeeeeeeee..

tq sharing
tq ingat2i
tq pesan memesan

zaman ni
semua sibuk cari dunia
akhirat2 kadang2 lupa
kadang2 tinggal jerk

tapi bila sakit
bila jatuh
makanan rohani ni lah yg dicari semua org..

jaga diri dik

white rose said...

kak ani~

sama2...sy pun nk ucap terima kasih gak kerana kak ani bnyk bgi pesanan kt saya...muuaaahh3x...hee

..................................................................

kak masyitah,

salam akak...
kanak2 ribena ni besh kalo duk melayan dorang...dah naik basikal racing pun...nanti nak beli basikal gak...jom kita berlumba, nak???



..................................................................

salam IP,

btul tuh...jangan sesekali kita lupakanNYA...


..................................................................

sahromnasrudin~

ha? bole tahan je...penat2 org buat, bole tahan je katanya...isk...isk...rasa nak nangis ni...hahaha...



..................................................................

kak blueCITY~

yeehaaaaaa kak T...

sama2...sharing ilmu bole, sharing laki2 xmo...hahahaha...

sakit kerana mencari ILMU xpe, jangan sakit kerana hilang ILMU...

K I R I M A R U~ said...

alhamdulilah... insyallah... =)

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors