"HAZA MIN FADHLI RABBI, LIYABLUWANI A'ASYKUR AM AKFUR" maksudnya : Semua ini adalah kurnian TUHANKU, untuk mengujiku samada aku akan bersyukur atau pun kufur...

Friday, January 7, 2011

bermuhasabah sebentar di PENGHULU SEGALA HARI...

Assalamualaikum...
walaupun sudah hampir ke tengah malam,
PENGHULU SEGALA HARI tidak dilupakan...

hari ini, aku memulakan pagi Jumat dengan sedikit tazkirah & pembukaan majlis bacaan yaasin secara tidak rasmi...
secara rasminya akan diadakan pada minggu hadapan...

idea diadakan Majlis Bacaan Yaasin ni adalah dari aktiviti guru sebelum aku...
aku just follow up sehingga laaa kini setelah hampir 8 tahun...

waaaaahhh...lamanye aku dah mengajar...
usiaku masih MUDA & ANGGUN lagi...
miahahaha...

so, pada mulanya Majlis Bacaan Yassin ni hanya aku & pelajar2 tahun 6,
tapi sejak dua menjak ini, aku turut menjemput guru2 & ibubapa pelajar sekiranya ada kelapangan untuk membacakan bersama anak2 mereka...
ALHAMDULILLAH, sambutan sangat menggalakkan...



salah 1 cara untuk memberikan SEMANGAT kepada pelajar2 aku juga...
walaupun ianya kalau difikirkan agak menyusahkan, tapi HASILnya berbaloi- baloi...
yaaa...AKU AKUINYA...

tambahan pula, aku turut menyediakan air masak (dalam jug) untuk diminum pelajar2 aku...
ade jugak yang taknak minum, tapi aku paksa jugak...
lama2 akhirnya mereka sendiri akan minum...
ALHAMDULILLAH...




aku share dengan KAMU semua...
yang mana guru, bole berkongsi idea tuk dilaksanakan disekolah...
tak kira laa sekolah menengah atau rendah...

impaknya sangat2 BESAR...




smoga Allah memberikan aku kekuatan untuk terus mendidik anak2 muridku dengan cemerlang dalam ISLAM...



~ Ya ALLAH, berikan aku ketenangan & kesejahteraan berpanjangan...amin ~

22 comments:

hysman said...

salam kak...
betul3...
walupun ianya nmpk menyusahkan (pesal dulu drjah 6 pun tiap2 jumaat pg kena baca kat tapak perhimpunan),tp impaknya kita akan nmpk bile tiba nk periksa...
mudah skit lamsejuk jer...

tp maaf ckp la,ramai cikgu laki yg skip pg jumaat nih.....cikgu pompuan ade la sorg 2.. mane depa gi?
hehehehe... sarapan kot..

wahhh masih segar ingatan ambo kejadian yg tak diingini tu kak...
kahkahkah...

tahniah kak,
teruskan usaha..
klu akak sbg ibu kat skolah tak mencoraknya dgn ilmu agama sapa lg..kann..
:p

biskut said...

di tempat aku bacaan yassin ini selau diamalkan seiring aktiviti yang harus disertai bagi yang tidak punya apa2 tugasan pada masa tuh...

ia bagus untuk mengisi kerohanian yang semakin kosong.

Faaein Himura said...

salam.. kak puteh.. alhamdulillah.. memang guru yang bagus akak puteh ni.. teruskan kan.. smoga mereka sentiasa mengamalkannya.. oppss.. sy pun makin melupakan bacaan2 itu.. adeh...

MY HEART said...

Kalau di sekolah memang pernah nampak ada bacaan yasin tapi kalo di tempat kerja aku jarang sekali ada kalo ada pun bila AJK agama buat.. kan bagus kalo jadikan bacaan yasin ni satu amalan...

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

Teruskan usaha demi mendidik anak bangsa !



bertuah anak-anak murid dapat cikgu macam WHITEROSE ni..

IMANSHAH said...

Kami tiap2 malam jumaat memang buat bacaan yassin

therosputih said...

masa tgh praktikal duli, yelah, tak biasa jugak pg2 jumaat bace yassin, sebab dulu time sekolah, jumaat cuti...kata duk pantai timur kan...

pasni, kalu dapat posting kat sekolah yang jumaatnya sekolah, kompem nak paksa anak2 murid minum air yassin, biar senang nak ajar, dan patuh2 aje...

ummu said...

assalamualaikum rose
alhamdulillah,usaha murni rose sudah mula mendapat perhatian banyak pihak.teruskan ya rose.walaupun ia mungkin nampak kecil bagi sesetangah orang, namun akak percaya kepada kekuatan doa seorang Hamba muslim.Teruskan ya rose.
p/s; wah, sejuk hati akak membaca.terasa inilah ciri2 calon2 menantu akak,he he tapi anak akak kanak2 ribena lagi.

ahmad humairi said...

assalamualaikum,

dah start? baguslah...moga diteruskan...kat skolah akum lom stat lagi...minggu depanla kot.

Hunny said...

alhamdulillah.. usaha yang baik. Biasakan pada kanak-kanak, hati mereka mudah lembut. kat tempat kat hani every friday memang ada bacaan al-quran. cuma surahnya bertukar2.. tak semestinya Yasin.

Cma Shiema said...

cma masa sekolah dulu ade juge majlis cam gni..tahniah utk cikgu2 yg menganjurkan majlis bacaan yassin kat sekolah...mmg ada hikmahnya...

tahniah juga utk akak...

Yasminhamid said...

sekolah akak pun tak start lagi...

K I R I M A R U~ said...

TAhniah kak.. Very Good Lah
semoga mendapat Barokah dariNya.. =)

TiKa LEh said...

btol kak..ni slh stu cara dan usaha gak untk brjaya...selain berpenat lelah belajar..

Sasa Al-Sharif said...

suatu usaha yg murni :)

E.d.Y said...

insaf sekejap..T_T

Amy Syaquena said...

Alhamdulillah usaha yang baik dear..

p/s:Hai baru hari nie amy dapat singgah blog kawan-kawan, sihat ke? thanks ye coz sudi singgah sinar raudah dan komen.. happy weekends..

alfa juliet said...

sek akak tak start lagi

sissyira said...

salam

sambil mengejar dunia, hak akhirat jgn la kita terabai pula,


bagus dah ni :D

Nia said...

kita kena kejar akhirat, baru dunia ikut kita kan dik...

Jemput join ya
Baby & Me Shopping Style Contest

Amy Syaquena said...

As'salammualaikum dear,

busy ke amy datang bertandang pagi nie.. sihat ke?

luahfikiran said...

SALAM,
LATIHAN YANG AMAT BAIK UTK ANAK2 KITA. TERUSKAN. TERIMA KASIH, CIKGU !

Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..

Perhalusi ini, bahawa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita...

~Harap Maaf, sila tinggalkan Link kamo supaya senang KAMI menjejaki KAMO~

Recent Visitors